Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta
Ovanstående är korrekt italienska (jag har kollat) och betyder:
Kungliga Italienska Flottans lätta kryssare Emanuel Filibert Hertigen av Aosta.
I dagligt tal kallas hon "Hostan".

Jag har drömt om att bygga henne i åratal, inte minst p.g.a det grymt koola kammo hon var målad i 1942 och för drygt ett år sedan beställde jag ritningar.

Bild

Bygget försenades av att jag vann en byggsats med Dunkerque på Imodeler, Helt klart en komplott av domarna.
Nu är jag äntligen igång med bygget.

Bild

Ritningen är utskriven och upptejpad på väggen.
2 mm Plasticard till skrovlameller ligger på bänken.

Bild

För varje spant i spantrutan ristade jag en linje i plasten. Linjen markerades med märkpenna och överflödigt tusch slipades bort. På så vis får man underbara tunna och tydliga linjer att jobba efter.

Bild

Spanten mättes ut med passare...

Bild

..och måtten överfördes till ämnet.

Bild

Redan på detta tidiga stadium kan man ana de sexiga italienska linjerna.

Bild

De utritade skrovlamellerna grovsågades med sticksåg.

Bild

Femton grovsågade lameller.
Nu väntar noggrannare tillskärning och putsning och sen är det dags för limning
På återseende, hälsar en något upphetsad,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 25 nov 2018, 13:34, redigerad totalt 22 gång.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Erik Liljegren »

Se där, en ny scratchbyggd italienare. Jag ser fram emot detta bygge!

Intressant historia också, hon slutade sina dagar i den sovjetiska flottan.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av olindau »

Det första som slår mig är att det måste vara väldigt utrymmesbespararande avseende stashen. Det blir ju bara några ark plastic-card och en pärm för ritningar. Kräver dock tillgång till sticksåg.
Följer som vanligt ditt bygge med stort intresse! Klart till 08-Open ? :D


/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Ulf Lundberg »

olindau skrev:Det första som slår mig är att det måste vara väldigt utrymmesbespararande avseende stashen. Det blir ju bara några ark plastic-card och en pärm för ritningar. Kräver dock tillgång till sticksåg.
/Olle
Ja, på ett sätt är det utrymmebesparande. Några plastark gömda bakom ett skåp och ritningar i datorn. Å andra sidan har jag köpt flera byggsatser, bara för att de innehåller några delar jag tror mig komma att behöva.
Klar till 08-OPEN 2019 :D
Uffe
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Om den inte blir klar, riskerar den då att gå stekpannedöden till mötes?! :o

Sticksåg är annars ett hobbyverktyg jag inte använt till mina byggsatser än. Jag inser att jag har fler utvecklingsstadier att gå igenom.

Mvh Fredrik
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Björn Fransson »

Jösses! Det är sånt här modellbygge som gör att man känner sig som en komponentmontör. Hur häftigt som helst!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Ulf Lundberg »

FredrikAlmlöf skrev:Om den inte blir klar, riskerar den då att gå stekpannedöden till mötes?! :o

Mvh Fredrik
Jag förstår inte vad du talar om. Stekpannor används till att steka vegetarisk pyttipanna. ;)
Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av magnusf »

Oh my! Mer Lundbergsk underhållning att bänka sig framför :) !

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta

Inlägg av Gabriel »

Ännu ett härligt scratcharbete, kul!

/Gabriel
Skriv svar