2017 års bokslut

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

2017 års bokslut

Inlägg av Snussugen »

Jag lär inte hinna bli klar med Airfix 1/24 Mustangen! Synd. Meeeeeen med en liten snabb tillbakablick insåg jag att det blev faktiskt några byggda modeller i år, trots akut byggtorka under en stor del av året. Jag gissar runt sex månader totalt har gått då jag inte ens rört modellerna.

I Februari blev jag färdig med min 1/24 Trumpeter Bf109 G-6. Den som påbörjades 2013, lustigt nog. Med tanke på att den varit i småbitar en gång under bygget så blev resultatet hyfsat.

Bild

Bild

Bild

Bild

Den andra som rullade över mållinjen, efter många om & men - blev Tamiyas Dornier Do-335 "Pfeil" i 1/48. Jag klantade till mig ordentligt med denna. Den var på god väg att få det bästa resultatet jag någonsin uppnått under mina år som modellbyggare. Föll dock pladask på slutspurten då jag tog fel burk klarlack (läser ALLTID locket numera!) och sprutade blank istället för sidenmatt undertill. Spruta sidenmatt över det blanka gjorde exakt nada; området förblev blankare än resten. Så jag fick slipa jämnt för att försöka få tillbaka en monoton yta, med superfint sandpapper, i hopp om att kunna köra sidenmatt igen.

Men det gick inte. Lyckades dessvärre slipa ner till bar plast på ett par ställen. Vilket innebar att jag fick maskera av och spruta om. Trots att den blå färgen kom från samma burk, så torkade den i en helt annan ton jämfört med resten av undersidan. Där gav jag upp, och den får se ut som den gör undertill nu. Besvikelsen blev stor.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

I ett försök att få tillbaka lite av min mojo så knåpade jag ihop Tamiyas Focke-Wulf 190 F-8 i 1/48. Försökte mig på chipping med hjälp av Humbrols Maskol, och jag struntade i de gula dekalerna och bestämde mig för att måla allt gult själv. Ovansidan av vingarna blev väl lite meh när jag försökte frihandsspruta kamot, men gång på gång misslyckades med denna bedrift för sprutan inte kan spruta fint nog, trots nära en veckas experimentering med psi och förtunning av färg. Det slutade med att jag fick maskera av mönstret med häftmassa. Meh. Men resten av planet blev helt ok.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och Hans minns ni ju från tråden jag gjorde för några dagar sedan:

Bild

God jul & gott nytt år på er, tackar som tittar!
Live & let dry.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bra resultat trots en del strul.
Gillar helhetsintrycket på 190 an skarpt.
Uffe
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av Joakim Hultman »

Styréngudarna var emot dig, men det gick ju bra till slut ändå!
Pfeil är en himla häftig maskin. Att undersidan skiftar lite i nyanser gör nog inget; undersidan ska väl knappt synas ändå! ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av magnusf »

Det var ju attans vad du var grinig över dina egna resultat :) ! Jag tycker allihopa ser fina ut, däremot så förtjänar de bättre bilder. Och fyra modeller i lite större skalor skojar man inte bort, bra jobbat!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av Henrik R »

Jag tycker dem är bra allihop. 190:an var riktigt bra. Grattis till ett strålande bokslut.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av Snussugen »

Ulf Lundberg skrev:Bra resultat trots en del strul.
Gillar helhetsintrycket på 190 an skarpt.
Uffe
Tack så mycket, Uffe!
Joakim Hultman skrev:Styréngudarna var emot dig, men det gick ju bra till slut ändå!
Pfeil är en himla häftig maskin. Att undersidan skiftar lite i nyanser gör nog inget; undersidan ska väl knappt synas ändå! ;)
Tack Joakim! Jo, du har definitivt en poäng där. Man får gläda sig åt det lilla!
magnusf skrev:Det var ju attans vad du var grinig över dina egna resultat :) ! Jag tycker allihopa ser fina ut, däremot så förtjänar de bättre bilder. Och fyra modeller i lite större skalor skojar man inte bort, bra jobbat!

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus! :D Jo, jag blir rätt grinig när jag vet hur bra modellen i fråga kunde blivit om det inte vore för ditt eller datt. Men jag tror att det kommer gå bättre när jag utvecklat en liten rutin och vet med största säkerhet vilka produkter och tekniker som funkar bäst för mig; då kommer nog produktionsbandet igång på riktigt och jag kan få lite mer consistency i resultaten. Just nu experimenteras det lite för mycket. Vad gäller bilder så får jag försöka skramla ihop till en riktig kamera; min Sony Ericsson W810i har sett bättre dagar. Den fyller snart tolv år.
Henrik R skrev:Jag tycker dem är bra allihop. 190:an var riktigt bra. Grattis till ett strålande bokslut.
Tackar Henrik!

Trevligt att det är så många som gillar mina byggen. Ni har inspirerat mig att vara lite mindre självkritisk i fortsättningen... fast bara lite! ;)

God jul & gott nytt år!
Live & let dry.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av Andre B. »

Kan bara hålla med. Underbara modeller. Gillar 109:an starkt liksom Dornier'n. Att få till nyanser med färger idag är inte lätt.
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 2017 års bokslut

Inlägg av Snussugen »

Andre B. skrev:Kan bara hålla med. Underbara modeller. Gillar 109:an starkt liksom Dornier'n. Att få till nyanser med färger idag är inte lätt.
Vänligast / André
Tack André! Har en Dornier tvåsitsare i min stash också, av Tamiya. Kanske blir bättre resultat på den.
Live & let dry.
Skriv svar