GWH 1/48 F-15D Eagle

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Jon MW »

Nu när stans modellbyggare är över kan man sätta sig ner och starta ett lite större projekt i lite lugnare takt. Så jag grävde fram GWHs F-15D ur stashen. Har även ett par Aires stolar till den som jag tänkte använda.

Bild

Började med stolarna, de som är med i lådan är helt ok och skulle kunna bli riktigt fina med lite smådetaljer. Resinstolarna har klart finare detaljer, men är något lägre än de i lådan så de behöver höjas upp lite, de saknar även pitotrören på nackstödet.

Bild
Så jag kapade av pitotrören från kit stolarna och använde de.

Bild

La in några mm plast ark under stolarna för att få de i den höjd jag ville.

Bild

I cockpiten la jag till ett par elektroniklådor gjorda av plast stavar och blytråd plus några Archer dekal nitar. Gjorde även ett överdrag till förvaringslådan av lite aluminium folie.

Bild

Styrspakarna blev även förlängda något.

Bild

Ramen till huven har en del fina detaljer ingjutna, problemet är att de är kanaler till Environment Control System. ECSen fanns bara på F-15E så de behöver tas bort.

Bild

Det är fyra utskjutsmärken på undersidan av ramen som behöver fyllas, två mindre och två större. Till de mindre stansade jag ut två brickor av tunt plast ark som limmades på plats.

Bild

Bild

Har ingen stans som är stor nog till de större så till de använde jag en cirkelskärare för att göra brickorna.

Bild

Bild

La till lite fler detaljer av plaststavar och fler dekal nitar.

Bild

Bild

F-15D hade en säkringspanel längst bak i cockpiten på höger sida som saknas i modellen. Så den gjordes av lite plastark, stavar och etsade skruvskallar.

Bild

Saknades även lite detaljer till HUDen.

Bild

Tog bort det ingjutna handtaget till bakre plats och bytte det mot ett par ets delar och lite pianotråd.

Bild

Nu är det bara sätta igång att måla.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Stellan »

Ska du hålla denna nivå på hela nästa års byggkavalkad till Årets modellbygare 2018..? Snyggt jobbat.
Stellan Schroeder Englund
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Jon MW »

Tack! Men gör jag så här med alla byggen nästa år kommer det inte bli så många till stans modellbyggare.

Har målat klar cockpiten och lagt på en liten olje wash.

Bild

Bild

Bild
Med cockpiten klar började jag med elektronik utrymmena i nosen. De är lite grunda rakt ur lådan så jag kapade bort allt mellan lådorna och limmade på plast remsor och ark som ny botten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Borrade även några hål och drog några blytrådar för att få det lite mer liv.

Bild

Nu är det bara börja bygga om radarn.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt bygge med väldigt fina detaljer.
Bra knep för att få ett djup i elektronik utrymmena.
Den där cirkelskäraren har jag inte sett förut, var har du fått tag på den?

Anders E
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Jon MW »

Anders.Edblad skrev:Snyggt bygge med väldigt fina detaljer.
Bra knep för att få ett djup i elektronik utrymmena.
Den där cirkelskäraren har jag inte sett förut, var har du fått tag på den?

Anders E
Tack! Cirkelskäraren har jag gjort själv, just nu har jag sålt alla men håller på att tillverka en omgång till.

Är på tiden med en ny uppdatering, har jobbat lite med radarn.

Bild
La i lite blymassa innan kroppshalvorna limmades ihop.

Bild
GWH har gjort en ganska stor kant för att sätta noskonen på som inte borde va där.

Bild

Bild
Så efter lite kapande och plast ark.

Bild
Det här gör att främre skottet inte passar längre.

Bild
Så det kapades isär för att ta några detailjer, plus lite plast ark och annat skrot och ett nytt skott gjordes.

Bild
Radar ser lite tråkig ut rakt ur lådan.

Bild


Bild
Började kapa lite i fästet.

Bild
La till lite plast ark och profiler.

Bild
Blev lite mer intressant.

Bild
Efter att jag tog den förra bilden skulle jag flytta modellen till bänken bakom mig och tappade radarn och fästet i golvet. Fästet låg där, precis bredvid stolen, men radarn är helt borta. Tömde hela köket utan att hitta den. Så tog en tur till Rebell för att se om de hade nått som kunde funka. Det närmaste jag hitta va den här F/A-18 ets satsen, borde kunna funka.

Bild
F/A-18 radarn är lite mindre så jag gjorde en 0.3 mm skiva.

Bild

Bild
Och limmade på ets delarna.

Bild
Ville ha lite mer detaljer så efter lite letande bland överblivna ets ark hittade jag ett Eduart F6F-3 ark med några delar kvar på.

Bild
Tog bombfästena och limmade runt kanten.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Björn G »

Oj! Den här ser ju riktigt spännande ut!!! Snyggt hantverk hittills!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Henrik R »

Jisses vad snyggt, Kul att det byggs lite moderna flyg!
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Håkan F »

"Började kapa lite i fästet" helt underbart . :-)
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Jon MW »

Tack!

Dags för en liten uppdatering.

Bild
Det saknades ett par hål på undersidan plus ett som inte ska va där, så de fixades.

Bild

Bild
Höjdroderna har upphöjda detaljer som bara finns på F-15E. Så jag använde de upphöjda linjerna som guide för att rista nya panellinjer.

Bild
De är även lite tjocka och behövdes slipas ner en del.

Bild
Alla navigationslampor är ingjutna, vilket inte ser så bra ut. Så de kapades bort med en liten etsad såg och en bit klar gjutstam limmades fast.

Bild

Bild
De slipades till for och polerades sen.

Bild
Eftersom luckorna i fram ska va öppna vill jag även att låsen på luckorna ska va öppna. De ingjutna låsen borrades och kapades bort och ersattes med 0.3 mm tjocka plastremsor.

Bild
Allt klart för målning.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: GWH 1/48 F-15D Eagle

Inlägg av Lars Befring »

Förutom allt annat så älskar jag att du detaljerar spännena på luckorna!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar