A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48, färdig s4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48, färdig s4

Inlägg av Janne.S »

Uppstånden gammal gammal tråd från 2008 som inte funnits på stockholms forumet innan... jag bara copy/paste :P


Det har varit några hektiska veckar fram till Modell GBG, först avsluta Vigilanten och sedan speed bygget med Mitsu F-1:an.
Jag behöver koppla av lite, och vilket bättre sätt än att börja ett nytt bygge finns det att slappna av med? :D Ok, det finns lite kvar att göra på F-1:an men det är inte så mycket jag kan göra åt det just nu eftersom jag väntar på diverse vapen som ska hängas under vingarna på den!

Jag kände mig inspirerad, dels av ett stycke tjusigt 1/32 monster på Modell GBG och dels av att av någon anledning så köpte folk omkring mig massa A-7:or! I 1/27 i och för sig men A-7:or likväl! Över ett par öl på Lördagkvällen med Niklas så insåg jag att jag hade åxå en A-7:a i gömmorna!

När väl modell GBG var över så tyckte jag att det var dags att lufta A-7:an och öppnade garderobsdörren för att rota fram den. Givetvis föll jag offer för en plastlavin så fort jag öppnade dörren! Hela min lilla skattkammare rasade över mig....Det bådade inte väl för bygget :P
Efter att ha reorganiserat mitt förråd av obyggt plast så ver detta vad jag fann:

Ett stycke Hasegawa A-7E i 1/48 med ett cockpitset från Aires och dekaler för en ökenmålad fågel från "Desert Storm", dekalerna är från Cam Pro och föreställer en fågel från VA-72 "Blue Hawks". Verkligen en tjusig målning...undrar bara hur undersidan ska målas, fanns ingen bild på den:P



Så långt allting väl! Sedan kom jag på att jag hade sett i en byggtråd på ARC någon som kämpade med ett riktigt måndags ex av A-7:an där vindrutan inte passade på flygkroppen! Så jag torrpassade lite för att försäkra mig om att det inte var några konstigheter.



Då var lådan öppnad och det här är ett bygge som jag ska njuta av minsan!! ingen stress den här gången, ledsen blir nog inge C-4 i år heller :(S

Efter att ha legat lågt med modellen i några dagar så råkade jag ramla förbi hobbyrummet och kikade in....där på bordet låg det mass plast och resin jox utspridda. Tänkte jag skulle ordna upp lite så jag satte mig ner en stund med den:)
Eftersom jag ändå var där så plockade jag fram Dremeln med ett stycke skärskiva på och putsade lite resin! Tänk på att alltid ha en ansiktsmask eller målarmask när man sågar och slipar i resin, resin dammet är inte hälsosamt på en fläck!

First sågade jag av bitar med resin från sittbrunnen, stolen och instrumentbrädan....och sedan torrpassade jag hela kalaset!


Sedan bytte jag till ett slipverktyg på Dremeln och putsade upp lite här och där, mestadels på undersidan av sittbrunnen...vet inte riktigt hur passningen ser ut med luftintagskanalen men jag slipar så mycket det går så kanske jag slipper bekymmer framöver!


Tja sedan var det bara att borra små hål i botten på grejerna och sätta fast dom med tandpetare i lite skumplast.Här är min sedvanliga skog av delar och om ni tycker ni skönjer några F-1delar så är det bara inbillning! Neh som sagt jag väntar på lite vapen....så de får ligga här så länge.


Än så länge gillar jag Aires cockpit...de brukar vara fina och jag förväntar mig inga bekymmer, jag har även torrpassat den i flygkroppen och det såg också fint ut.


Så har modellen vilat några dagar igen och återigen råkade jag ramla förbi hoby rummet och det resulterade i detta:

Blåste lite svart grundfärg på resinet..




Efter det så satt jag och grunnade enstund innan jag bestämde mig för att börja lite lätt med luftkanalen.

Det är en lång och fin kanal med lite injektions märken bara och lite gjutskägg men på det stora hela rätt ok.


Jag slipade bort defekterna och limmade ihop den....men det är ganska så stora glipor i fogen mellan halvorna.


Ganska mörkt var det också, det såg lite tråkigt ut så jag sågade av änden på kanalen. Det är bara en platt och tråkig platta...det måste åtgärdas!


Så jag dök ner i reservdelslådan och letade runt lite efter en fläktfront, hade för mig att jag hade sett något sådant någonstans.....men icke! jag hittade fläkten till baksidan på en Vigilante motor dock! Antagligen fel diameter och så men det blir lite intressantare i alla fall!


Jag sågade av navet på fläkten....


Sedan tog jag min Dremel och skar ut en profil i plattan som jag sågast loss (hemsk bild jag vet)


Stoppade in fläkten och limmade på navet bakifrån så det inte stack ut så mycket och passade bättre mot luftkanalen.


Ser lite bättre ut i alla fall...och nu till fogarna i kanalen, vad annat att göra än att plaska på spackel :D



Så då börjar det röra på sig igen på modellfronten! Det känns fantastiskt roligt, jag ska verkligen njuta av det här bygget!
Limma lugnt pojkar och flickor!
Senast redigerad av Janne.S den 27 aug 2017, 11:54, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Nu går det trögt med A-7:an, känns lite som tiden inte riktigt var mogen för den modellen just nu.

Innan jag plockade undan den så hann jag blåsa lite på cockpiten men det är åxå allt jag gjort på den hittills.
Blåste lite Aircraft grey på den, maskade av den bakre delen av cokpiten då den ska vara svart..


Åsså från sidan....


Så nu är den förpassad till ett outnyttjat hörn av byggbordet.....kommer nog att återkomma till den när suget kommer tillbaka.
Jag brukar oftasta bygga färdigt det jag börjat på men ibland så försvinner suget och då är det bäst att göra något annat i mellan tills suget kommer tillbaks!
Det kan bli så ibland och det är bättre att lägga undan den än att prestera något halvdant. :D


Och om ni undrar så har inte byggsuget avtagit bara suget efter en A-7:a .....det händer saker på byggbordet i alla fall men jag tänkte hålla det för mig själv tills den är färdig :P

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Dags att återuppväcka en riktigt gammal tråd!


Jag bara kände att det var dags för en grisig och skitig TPS målad SLUFF!

Kollade att alla delarna fanns kvar...ser bra ut men jag tycks ha slarvat bort dekalerna...blir väl lite shoppande när vi kommer hem från Finland nästa vecka.



Jag fortsatte med cockpit
Limmade in lite ets i skottet som ska sitta i huven...

Bild




Lite speglar och annat bôs i huvramen
Bild




Fixade knallpallen, en SJU-8 så det blir en sen SLUFF ...
Bild




Målade cockpit lite grovt innan vädring

Bild





Dremlade lite plats i flygkroppen för cockpit

Bild




Och avslutade med en pour and dump i luftintaget.

Bild


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Hemma igen efter en skön tripp till landet i Finland...tyvär mycket mindre basatande än jag hoppats på pga lågt grundvatten, var knappt så det räckte till att spola toaletterna vissa dagar :(


Nu är jag på platsd i hobbyrummet och byggsuget är stort!



Målade fläktfronten och drog på en liten wash

Bild



LImmade fast den i luftkanalen

Bild



Mmmm...lser trevligt ut.

Bild




MÅlade insidan av flygkroppen

Bild




Och målade utblåset...inget särskilt här då inte myckjet syns.

Bild




Limmade in utblås och insug..
Bild





Torrpassade cockpit...kan funka :D kanske slipper ha så mycket vikt fram?
Bild





LImma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Spännande! Ser inte så många av dessa, ska bli kul att följa!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:Spännande! Ser inte så många av dessa, ska bli kul att följa!
Nä, det ärben lite udda fågel faktiska.....A-4:an ersättare :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Janne! Jag har själv en A-7E i 1/32 med massor med godis. Tänkte göra en Low viss grå när tiden är inne. Ditt bygge gör ju så att man vill börja direkt!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Snyggt Janne! Jag har själv en A-7E i 1/32 med massor med godis. Tänkte göra en Low viss grå när tiden är inne. Ditt bygge gör ju så att man vill börja direkt!
Tack Henrik :D
Efter min superrena F-14 så är ett skitigt och vädrat Lo-viz schema vad själen behöver :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Ännu en underbar byggsession :D




HAr pillat med kontoret, det är washat, torrborstat och detljmålat.

Bild



Bild





LIkaså IP kåpan

Bild




Instrumentpanelen fick lite instrument

Bild




Limmade fast den i kåpan

Bild




Kontoret ihopplockat..

Bild

Bild




Limmad ein kontoret i kroppen

Bild




Och slöt kroppshalvorna

Bild



Lite slipa å spackla framgent då :P

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-7E Corsair II, HAsegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Lite fick jag gjort idag iaf :D


MAskade för spackel...

Bild



Så på med det gröna gunket...

Bild




Knallpallen detaljmålad och klarlackad

Bild




Avslutade med en wash och torrborstning med en hud ton åsså mattlack på det.

Bild

Bild




In i kontoret med den!

Bild

Bild



Härnäst var det huv och vindruta. Ingen söm mitt på huven för omväxlings skull...blev lite förvånad faktsikt. Rejält smutsiga var dom iaf.

Bild



Diskade och doppade i johnson

Bild



SÅ det var dagens ansträngning (Ja förutom att jag vallad ungarna på leklandet, diskade, gjorde lunch och plockade)

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar