Projekt B 5 1/48 F.n avstannat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Halva bakkroppen förlängd.. Skulle inte fyllt med pc hela vägen, blir ju ett Varm plats att slipa jämnt... Fyller med kaffeblandad resin på andra sidan.
Bild
Nästan klart. Lite grönfärg på detta så...
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av LarsaQ »

Jaha det blev en sådan iaf,verkar vara endel att pyssla med eller har fått det galet nu igen.
Larsa
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Mats Averkvist »

Det borde kanske kunna vara möjligt att ta delar från en Dauntless?
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

LarsaQ skrev:Jaha det blev en sådan iaf,verkar vara endel att pyssla med eller har fått det galet nu igen.
Larsa
Japp, och va?! Spotta ut snusen innan du talar pojk! ;)
Mats Averkvist skrev:Det borde kanske kunna vara möjligt att ta delar från en Dauntless?
Inte mycket, införskaffade en Accurate Miniatures Dauntless häromveckan och det enda uppenbara (tänker inte börja såga i den kroppen också) är spinner och propeller. Två bekymmer mindre.
Har en Trumpeter 1/32 SBD-1 för ändamålet i den skalan... Delar av kroppen och stora delar av vingarna visar stora likheter, men inte mycket mer än det så det skulle bli ett mastodontjobb...

Anders
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Hej hopp
I dag låg min A-17 Nomad i brevlådan och väntade när jag kom hem.
Efter en snabbtitt på vad som var med i lådan så verkar allt finnas utom pitot röret. Det kan jag nog klara mig utan, känns som en smal sak att tillverka själv.
Men kvalitén har nog blivit sämre mot det jag har sett tidigare från honom, i alla fall vad det gäller byggbeskrivningen. Har inte hunnit kolla så mycket på delarna än.

Edit:
Anders, har du sågat isär kroppen på din modell på längden? I min låda var kroppen i ett stycke.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Grattis! Sommaren räddad ;)
Jag har delat bakkroppen pga gjutformarna inte varit i linje..stabbarna var på olika höjd, det skiljde flera mm, vilket lättast åtgärdades på så sätt. Sen har jag förlängt och breddat halvorna.

Anders
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Det här kan ju vara lite överflödigt nu när det ändå finns en resinmodell av B5 men eftersom ni var inne på temat delar från Dauntless, ville jag bara passa på att säga att rent generellt tror jag att B5 i sig är mer lik en Japansk Kate (Nakajima B5N2) än en Dauntless. Lägg vinge och kropp från en Kate mot en ritning och jag tror ni blir förvånade över likheten. Som utgångspunkt för ett scratchbygge tror jag inte du kan komma mycket närmare. Lite lattjo kan jag tycka :-)

MVH
Rickard
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av LarsaQ »

Jisses, de var år sedan jag spottad ut den Anders, mer bilder då jag gillar det massor. Bara glad över att jag inte hängde på då jag harändå att fixa.Fast sommaren är ung och det ser ut som att jag får endel gjort även i verkstaden denna sommar, så all tid kommer inte att placeras i trädgården. Dock kommer jag att hålla på bilderna ett tag till Hehe
Larsa
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Rickard Malmborg skrev:Hejsan,

Det här kan ju vara lite överflödigt nu när det ändå finns en resinmodell av B5 men eftersom ni var inne på temat delar från Dauntless, ville jag bara passa på att säga att rent generellt tror jag att B5 i sig är mer lik en Japansk Kate (Nakajima B5N2) än en Dauntless. Lägg vinge och kropp från en Kate mot en ritning och jag tror ni blir förvånade över likheten. Som utgångspunkt för ett scratchbygge tror jag inte du kan komma mycket närmare. Lite lattjo kan jag tycka :-)

MVH
Rickard
Hoppsan, ja där ser man...skulle aldrig funderat på att jämföra vackra Kate med fula B 5... Men du har så rätt :) För övrigt är Kate en av få kärror jag saknar i 1/32.
Att det skulle finnas en B 5 modell är sanning med modifikation då LSMs A-17 redan är slutsåld.
LarsaQ skrev:Jisses, de var år sedan jag spottad ut den Anders, mer bilder då jag gillar det massor. Bara glad över att jag inte hängde på då jag harändå att fixa.Fast sommaren är ung och det ser ut som att jag får endel gjort även i verkstaden denna sommar, så all tid kommer inte att placeras i trädgården. Dock kommer jag att hålla på bilderna ett tag till Hehe
Larsa
Men snacka så man begriper då ;)
Mer bilder kommer, men jag glömde bort att köpa sprayspackel på vägen hem, så det ligger långt ner på priolistan för morgondagen och sen på kvällen spelar ju Raubtier i stan å då blir det röj :). Fönster och foderfärg kom jag däremot ihåg...och blev ett par tusenlappar fattigare.
Jaså, det produceras för fullt? Spännande :)
AndersN

Re: Projekt B 5 1/48

Inlägg av AndersN »

Jahaja...kroppsdelarna har lite hjälpligt hittat ihop igen.
Bild
Föreåefter. Ett par mm längre och bredare. Skillnaden är verkligen massiv. Den andra var faktiskt lite bättre gjuten, i baken iaf.
Näst på tur är mellankroppen som ska rätas ut, den buktar inåt som synes av det bortslipade spacklet... Oh joy!

Bild
Typ. Skulle vilja fotoetsa detta, men det får vi väl se...
Den gjutna perforerade raden ska byggas över, och ersättas av nåt liknande under pappersklaffarna.

Dauntlesspropellern snurrar för övrigt åt fel håll. Gör det nåt tro? Syns sånt i 48? Eller, ja jag såg det ju, men rent principiellt?
Skriv svar