Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av SvenYoung »

Hej!

Blir första försöket med att lägga upp bilder på nya forumet.

En gammal bekant i repris, dock mycket nyare bilder som jag har tagit och bearbetat för en tidningsartikel.

Jag har även passat på att snygga upp marken lite, jag var inte riktigt nöjd med den som den var, så lade till lite mer "forest in a pot" marktäckning. Passade då också på att sätta dit några strån elefantgräs :-)


Bild

Bild

Bild

Bild

Å så de tre "syskonen" som skall åka till Moson i april:

(Notera att bilden på M3:an kan jag inte ta någon kredit för, denna togs och bearbetades av Sven-Åke Grufstedt).

Bild

Tack för titten, och tack till alla som har gjort denna enorma facelift på forumet. Fantastiskt..!

"Svenne-Kongo"
Senast redigerad av SvenYoung den 31 jan 2012, 12:55, redigerad totalt 2 gång.
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av Kjell.S »

Snyggt och mycket bra fotograferat som vanligt...
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av Andreas Grewin »

Du har blivit en riktig höjdare på att fota! Snyggt! Vet hur svårt det är med att fota något som är vitt, men det har du lyckats med strålande.

En liten tanke som är mer en smaksak. När man lägger en gradient bakom så kan man göra det för att förstärka perspektivet i bilden. Jag ser att du har lagt gradienten så att den förstärker vart ljuset kommer ifrån, men kan göra att den ser lite "svävande" ut. Men om du någon gång testar att lägga den så att det är mörkt upptill och ljust nedtill så kommer du se vad jag menar :) Men som sagt, smaksak. Snyggt är det hur som!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av SvenYoung »

Kjell.S skrev:Snyggt och mycket bra fotograferat som vanligt...
Tack skall du ha, Kjell. Kul att bilderna uppskattas. Det är skitsvårt med vita förebilder, så det blev många olika pass med kameran innan bilderna blev som jag ville. :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 31 jan 2012, 12:56, redigerad totalt 2 gång.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av SvenYoung »

Andreas Grewin skrev:Du har blivit en riktig höjdare på att fota! Snyggt! Vet hur svårt det är med att fota något som är vitt, men det har du lyckats med strålande.

En liten tanke som är mer en smaksak. När man lägger en gradient bakom så kan man göra det för att förstärka perspektivet i bilden. Jag ser att du har lagt gradienten så att den förstärker vart ljuset kommer ifrån, men kan göra att den ser lite "svävande" ut. Men om du någon gång testar att lägga den så att det är mörkt upptill och ljust nedtill så kommer du se vad jag menar :) Men som sagt, smaksak. Snyggt är det hur som!

Tackar Andreas. Uppskattar din feedback. Det är roligt att höra att den fina utbildningen jag fick av Sven-Åke tog skruv :-)

Bra tips angående gradienterna. Som tur är så ligger gradienterna som ett separat bakgrundslager i photoshop filerna, så tidningen kan ta bort bakgrunden och lägga till vad de vill bakom bilen - och det kan jag också göra, så jag skall prova det du rekommenderar.
Sven-Åke Grufstedt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:44

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av Sven-Åke Grufstedt »

Hur snyggt som helst Sven!!!

Inte bara snygga modeller du kan få till numera. Snygga bilder och rent
och snyggt urklippt också!

Fortsätt så!

S-Å
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Mycket snyggt Sven, snyggt jobbat!!

/ Per-Erik
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av SvenYoung »

Sven-Åke Grufstedt skrev:Hur snyggt som helst Sven!!!

Inte bara snygga modeller du kan få till numera. Snygga bilder och rent
och snyggt urklippt också!

Fortsätt så!

S-Å

Jag får säga ett dubbel-tack till dig, S-Å.. Först för berömmet, och också för de fina foto- och PS-lektionerna.

Ja, urklippningen var ett rent h-e kan jag säga- Det automatiska mask-verktyget fungerade inte alls, utan outlinen lade sig överallt på själva fordonet. Därmed fick det bli helt manuell maskering som tog jättelång tid. Kul att det blev bra, ser att jag har missat lite i buskaget, dock ;-)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av SvenYoung »

Per-Erik Hedberg skrev:Mycket snyggt Sven, snyggt jobbat!!

/ Per-Erik

Tack skall du ha, Per-Erik..!

Jag uppskattar verkligen de vänliga kommentarerna. :-)
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Test av nya forumet med några nyare bilder på KP bilen

Inlägg av Urban Gardini »

Vackra modeller som blir ännu vackrare med bra fototeknik. Snyggt jobbat Sven. Hoppas på att få möjlighet att se dina modeller irl en vacker dag även om det som det nu ser ut lär dröja.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar