Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Airfixen klar och fotad (sid 5)

Inlägg av Björn Fransson »

Björn G skrev:Jag tycker den är väldigt snygg (för att vara 50), och tycker du lyckats riktigt bra med metallfinishen. Vilket sjuhelsikes projekt du genomförde!!! Själv är jag alldeles utmattad och har inte hunnit färdigställa min första Viggen... ;)
Tack! Ja, det var nog mer än jag mäktade med. Orkade inte riktigt ända fram, hjulschakten fick vara som de var plus en del annat som man egentligen borde ha fixat. Men på lite håll, så... :)
Stellan skrev:Eminent, min gode Björn. Tamiyas grå primer? Lade du på klarlack både före och efter dekaleringen? I vilket skede blaskar du på washerna? Håller på med ett experiment då aluminiumnyanserna är mycket aktuella för min del.
Tackar! Svaren är egentligen ja. På allt. :) Tamiyas grå primer först, sedan ett lager Gloss Aluminium på kanna. Därefter Vallejos nya aluminiumfärger i lite olika mixturer, främst baserade på White Aluminium och Dark Aluminium. Därefter klarlack, wash, dekaler och klarlack igen. Sist vädring med främst torrpastell. Vädrade inte så enormt mycket, främst vid motorutblåset där reverseringen smutsar ner rätt snabbt. Eftersom prototypen modifierades i omgångar och det här är första konfigurationen, är dekalerna därför inte så nedtonade som de hade varit om det hade varit en mer väderbiten maskin.

Generellt vad gäller aluminium är min åsikt att måste kolla extra noga på förebilden (vilket i och för sig alltid gäller, men i synnerhet här). "Aluminium" är ett begrepp som har en enorm spännvidd. Vissa aluminiumnyanser är t ex ganska blanka medan andra är nästan helt matta. Där är det stor skillnad på Viggenprototypen som är ganska blank...

Bild

...och t ex metallblanka S 35E Draken från samma tid som är nästan helt matta, vilket syns bra på denna bild:

Bild

Jag själv har svårt för alltför blank Alclad då det visserligen är snyggt, men inte alltid helt klockrent då många maskiner var mycket mattare än så. Ibland är det dock rätt med ganska blankt, t ex på många amerikanska kärro:

Bild

Men om man lämnar extremerna: Något som generellt sett har funkat bra för mig för att få en bra metallkänsla är att utnyttja blänket i klarlacken efter dekalerna. Ett tunt lager halvblank ger då ett precis lagom blänk som varken är för matt eller för polerat, vilket ger ett bra intryck som motsvarar just det där halvblanka som är så typiskt för ren aluminium. Som på den här polska MiG-21:an:

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Airfixen klar och fotad (sid 5)

Inlägg av Stellan »

Tack för den redovisningen, Björn. Fina exempel på vad NMF kan innebära.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Björn Fransson »

Dags att väcka den här gamla tråden. Airfixen är ju klar, men nu är det äntligen dags att göra klart Tarangusen. Planerna har dock ändrats något, det blir inte F 4-49 utan den betydligt mer läckert vädrade F 4-52. En riktig godbit!

Bild

Samtidigt har jag bytt spruta och efter 10 år med Aztek försöker jag nu få kläm på en Evolution. Inte det lättaste, många svordomar har det blivit. Men nu börjar jag få lite kläm på den.

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att du kommit igång med din Tarangus Viggen, intressant val av förebild.
Klar till Open?

Anders E
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Björn G »

Ja, vad fin den blir!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Ja, ambitionen är att få den klar till Open. Har fått på de flesta dekalerna nu också, så det borde funka. Om det inte jäklas på slutet, men för en gångs skull är jag ute i hyfsad tid.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Björn Fransson »

Då sitter dekalerna på plats. Nu dags att smutsa ner den ordentligt! :)

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Lennart 12 »

Vackert som vanligt Björn ! //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Björn Fransson »

Lite uppdateringar, det har hänt en del sedan sist.

Om någon fortfarande tvivlar på att det inte går att få riktigt blankt med nya Johnsons:

Bild

Hjulhusen är finfina i modellen, men lite extra kablage piggar upp. De inre luckorna ska visserligen vara stängda, men lite kommer att synas, så bäst att åtminstone måla dem. Här syns också Pilot Replicas grymt fina RAT.

Bild

Sedan var det dags för den stora vädringssessionen. Wash och torrpastell i en skön mix. Just 52:an var riktigt nedsmutsad, vilket kanske inte förvånar eftersom jag valde just den. :) Dock är den inte fullt så blekt som det ser ut på den nedre bilden som är lite överexponerad.

Bild

Bild

Huvudställen är riktigt fina, här behövde jag bara lägga till lite kablar. Nosstället däremot saknar en hel del detaljer jämfört med originalet. Så det blev till att scratcha. En bra sammanfattning av den här modellen där det mesta är riktigt fint, men där det plötsligt dyker upp ganska uppenbara missar.

Bild

Eftersom jag är i ovanligt god tid till Open hann jag med att fixa till en basplatta.

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Tarangusen igång igen

Inlägg av Anders.Edblad »

Snygg modell och bottenplatta!
Gott om tid till Open det måste vara en märklig känsla.

Anders E
Skriv svar