Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Magnus! Egentligen tycker jag att det är min svagaste gren, men på något märkligt sätt blir det ofta rätt bra ändå. Däremot har jag ingen speciell teknik, det blir lite olika varje gång. Blev oväntat nöjd med den här, den ser bättre ut i verkligheten än på fotot. Kontrasterna och panellinjerna är inte lika kraftigare i verkligheten som på fotot.
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Gabriel »

Det hela ser otroligt bra ut! Jag ser fram emot att se denna (men egentligen båda två) på Open!

/Gabriel
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Då sitter dekalerna på plats. Mobilbild den här gången.

Bild
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Jonny Andersson »

Snyggt bygge! En liten detalj bara: Ryggåsen ska även ha raka sidor dvs om du ser den uppifrån och den ska vara rak hela översidan, från
huven till stjärtkonen. Sedan skiljer det lite på stjärtkonen vid övergången till ryggåsen jämfört med seriemaskiner.

Jonny
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Fast det är den, den är spikrak på sidorna fram till fenan ungefär. Däremot luras nog bilden lite, jag missade lite i maskeringen av det svarta fältets framkant, vilket gör att den ser svängd ut. Det står på final touch-up-listan att fixa det.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn G »

Ser ju helt grym ut! Tycker du har lyckats riktigt bra med NMF. Mycket inspirerande projekt!
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Jonny Andersson »

Jag tror att du missförstår vad jag menar, sidorna ska vara raka inte parallella. Området framför fenan där den
sk Rimforsa-bulan tillkom är på seriemaskinerna inte bara högre utan även bredare än på prototyperna.

Jonny
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Så här snart två månader efter Open inser jag att jag aldrig lade ut några bilder på första bygget. Prototypen blev ju faktiskt klar i tid - även om det var knappt...

Bild

Bild

Orkade väl inte riktigt hålla i hela vägen, det gick undan på slutet. Å andra sidan är det väl inte mitt prio 1-bygge i år, utan mest en kul grej.

Bild

Så som alla oss nyblivna 50-åringar bör hon betraktas på behörigt avstånd. :)

Bild

Kryper lite närmare vid cockpiten... Maestros resinstol piggar upp. FOD-luckorna var av nöden tvungna, Airfix/Escis luftintag är mer än lovligt spartanska.

Bild

Bild

Men som sagt, ett kul och udda projekt var det! Viggen nummer 2 blir förhoppningsvis klar till AIM. Men i väntan på det kommer lite annat.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Airfixen klar och fotad (sid 5)

Inlägg av Björn G »

Jag tycker den är väldigt snygg (för att vara 50), och tycker du lyckats riktigt bra med metallfinishen. Vilket sjuhelsikes projekt du genomförde!!! Själv är jag alldeles utmattad och har inte hunnit färdigställa min första Viggen... ;)
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Airfixen klar och fotad (sid 5)

Inlägg av Stellan »

Eminent, min gode Björn. Tamiyas grå primer? Lade du på klarlack både före och efter dekaleringen? I vilket skede blaskar du på washerna? Håller på med ett experiment då aluminiumnyanserna är mycket aktuella för min del.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar