Raketkapsel m/70 - Bild på sidan 3

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Raketkapsel m/70 - Bild på sidan 3

Inlägg av Björn G »

I avvaktan på pitotrör snidar jag lite på tillbehören till min Viggen. Har beslutat köra med en "klassisk" kombo av Robot 05 och raketkapslar. Rb05 hittade jag i min gamla Airfix-låda, och Raketkapslar inköpte jag från Maestro. Fina, men tyvärr saknas dekaler. Lite synd att detta inte följer med, i synnerhet som det är ganska stora stenciler som verkligen syns. Det verkar tyvärr vara genomgående kasst med dekaler till svenska robotar och kapslar... Jag har sökt efter bokstäver/siffror i samma stil (från tillverkare typ Woodland Scenics) men har hittills inte hittat något. Någon som har tips hur jag kan göra?

Bild

Bilden ovan hittade jag på ett forum med folk som animerar för flygsimulationsprogram (se http://combatace.com/topic/85993-weaponspack-3/page-12) med ganska många svenska bomber och raketer. MIn fråga är - Vad stod den gröna raketen för, och vad fanns i den svarta?
Senast redigerad av Björn G den 28 maj 2017, 23:15, redigerad totalt 2 gång.
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av marcusjohnson717 »

Jag gjorde det enkelt för mig, tror det är typsnittet Stencil eller liknade och sen utskriven på klar dekalfilm på laserskrivare. Gjorde texten i Corel draw för att få vektorgrafik.

Bild
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Härligt Marcus! Då skall jag bara skaffa mig dekalpapper, Corel Draw och laserskrivare!
(Ingen sa att det var en billig hobby... :D )
Jag skall testa, men får eventuellt använda ett annat program. Det är ju ett väldigt rakt typsnitt, så det kanske funkar? Tack för tipset, även om jag inte riktigt vet hur man gör egna dekaler (ännu)!

Någon som har svar på de olika raketerna?
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av marcusjohnson717 »

Grön brukade väl vara övning och svart skarp. Sen fanns ju det både gröna och grå raketkapslar. Jag har också 05 på min och de är gröna, här gjorde jag småtexten blind. Kan kolla om jag har kvar underlaget till de dekaler jag gjorde. Kan även ta bättre bilder.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Visst brukar grön vara "övning", men denna hade ju ett gult band vilket jag trodde betydde skarp. Tack för all hjälp!
Senast redigerad av Björn G den 17 mar 2017, 07:55, redigerad totalt 1 gånger.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Björn G »

Fast nu hittade jag plötsligt den här tråden där Emil Lindberg anger att denna gröna är skarp... http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=744
Och vad är då den svarta för sort?!
(extra kul på danska...)
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Niklas »

EDIT: Inlägget kompletterat med ett par bilder. :)

Generellt när det gäller svenska vapen till flygplan kan man kategorisera det såhär:

Grön - Blind ammunition, ingen skarp verkansdel, ingen drivladdning, ingen målsökare. Används normalt för att öva hängning/nedtagning (typ klargöring), samt flygning med last på flygplan som inte kan simulera detta datormässigt. Vissa modernare flygplan kan t.ex. simulera andra flygegenskaper i datorn vid inknappad last, även om den inte hänger fysiskt på flygplanet.
Bild
Bild

Blå - Övningsammunition, skarp målsökare med ingen verkansdel eller drivladdning. Inte så vanlig i Sverige, här kallar vi det simulerrobot istället och sätter grön märkning på.

Gul - Skarp ammunition, skarp målsökare, verkansdel och drivladdning.
Bild

Brun - Barlastad ammunition. Skarp målsökare (i förekommande fall), skarp drivladdning, men ingen verkansdel, bara en död klump. Vanligt förekommande för exempelvis akan- och granatgevärsammunition.

Förr i tiden målades hela robotar och granater gröna om det var blinda saker, som Markus raketkapsel. Nu för tiden målar man de grå, precis som de skarpa grejerna, fast med grönt band runt istället. Observera att detta gäller i Sverige. Hos NATO är det standard (såvitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel) att verkansdelen på en skarp robot/bomb/motsv. har gult band, medan drivladdningen har brunt band. Eftersom vi anpassar oss mer och mer mot NATO-standard (då det är dem vi i regel jobbar ihop med utomlands), har jag för mig att även vi börjat måla och märka våra saker enligt detta.

Svart på granater och dylikt brukar betyda pansarbrytande, så en gissning är att den gröna raketen är en sprängraket och den svarta pansarbrytande verkansdel (typ med riktad sprängverkan (RSV) eller liknande).

Ska se om jag kan hitta lite bra bilder som illustrerar detta. :)
Senast redigerad av Niklas den 02 apr 2017, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av bergwall »

Hej,
Om du återkommer med lite storlekar på texter (50 mm höga?) pilar och "stöd här"-rutan undertill kan jag göra en färdig fil åt dig. Jag har tagit fram ett särskilt teckensnitt för de här texterna (målningsschabloner) som FV använde. Borde gå ganska fort, svart blir väldigt bra i laserskrivare.

//Robert
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av Johan Elvin »

bergwall skrev:Hej,
Om du återkommer med lite storlekar på texter (50 mm höga?) pilar och "stöd här"-rutan undertill kan jag göra en färdig fil åt dig. Jag har tagit fram ett särskilt teckensnitt för de här texterna (målningsschabloner) som FV använde. Borde gå ganska fort, svart blir väldigt bra i laserskrivare.

//Robert
Om du fixar dessa texter är jag med en hugad spekulant på några exemplar.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Raketkapsel m/70

Inlägg av bergwall »

Vore bra om någon kan verifiera att teckensnittet är korrekt i renderingen i bilden (här i tråden) också, för det skiljer sig en aning mot det jag har, men det finns lite olika så det är inget konstig egentligen. Men det vore ju skönt om rätt blir rätt.
Skriv svar