Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix) - Båda klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Lars Befring skrev:Så nästa långa pitot ska vara en lösning med hylsa och pitot för att kunna ta av när man transporterar/målar?
Ja, nåt ditåt. Jag börjar med att vänta in i det längsta med att montera det hela. Just nu sitter det löst, borrade upp hålet och vidgade det så att röret gick att peta in inifrån (Maestros rör är hur långt som helst, skulle kunna dra ut det någon centimeter till...). Funderar lite på om det går att ha det löst under slutfasen bygget och att dra ut det till rätt längd och limma fast det precis innan allt ska målas.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Misstänkt lik förra bilden. Otacksamt skede detta, här har nämligen slipats och spacklats till förb... Jag menar förstås, det här är ju det allra roligaste momentet i modellbygge. Faktiskt. Helt säkert. Och här får man sitt lystmäte, inte bara på grund av konverteringen utan även då modellen även i övrigt kräver en hel del handpåläggning. Luftintagen är en lätt rysare. Men snart är det slut på det roliga och dags att måla. Här är vi i alla fall nu:

Bild

Och jo, pitotröret ska vara så långt. Jag har kontrollmätt... Däremot ska det justeras något (det är inte fastlimmat ännu).

Nya radarvarnare har scratchats med delar av de gamla plus några balkar och lite extra plast:

Bild

Den feta bukfenan fick nytillverkas av lite plasticard:

Bild

De dubbla bukluftintagen (eller vad det nu är) fanns däremot märkligt nog med i lådan. Men om jag inte minns helt fel, fanns de på de allra första serieproducerade. Och jag tror att Escis originaldekaler var till just en av dem. Fast de fick förstås borras upp. Mittbalken är däremot från Tarangus låda.

Bild
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn B »

Det här bygget är farligt. Jag blev så inspirerad att jag höll på att köpa en Airfixviggen men lyckades komma till sans i tid. Jag tyckte att -1 skulle passa bra bredvid min Tarangus men sen kom jag ihåg att jag inte tänkt behålla den. Så jag får njuta av det här bygget istället.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn B »

Har suttit och sorterat bilder på mina Viggenbyggen och såg då en sak som jag hunnit glömma. Prototyperna hade en annan utformning på stjärtkonen undertill längst bak.
Det syns bl.a. på denna bild: https://digitaltmuseum.se/021015966450/ ... C"56"&i=10

Själv har jag missat dom två luckorna i sidorna på bakkroppen så jag tror att jag kommer att lägga till dom med hjälp av dekaler.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Andreas Samuelsson uppmärksammade mig också på det partiet. Mycket detaljer att hålla reda på är det... Så det är på gång.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Fixade till utblåsets undersida med hjälp av en slaktad kanon från Hellers 1/72-Viggen.

Bild

Äntligen dags för primer. Överraskande positivt, trots allt slipande ser det riktigt hyggligt ut. Lite småfix, sedan kan jag faktiskt börja måla på allvar.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Så var det målat och washat. Dags för dekaler!

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt!
Målad med Vallejo?

Undrar, Anders E.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Der är lite allt möjligt, faktiskt. Först är den grundad med Tamiyas Bare Metal Silver på kanna. Sedan har jag lagt en bas med Xtracrylics silver (riktigt fin färg!), sedan är olika paneler målade med Vallejos olika aluminiumnyanser utblandade med lite vitt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Viggen 50 år - först och sist i 1/48 (Tarangus och Airfix)

Inlägg av magnusf »

Du är riktig vass på metallmålning Björn, snyggt!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar