Nya färger från Humbrol!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Nya färger från Humbrol!

Inlägg av Andre B. »

Stämmer detta och kommer man att hitta dem tro? För vad jag förstått så har man insett att man saknar en del sena RLM färger (74, 75 o 76 bla.) och nu när man ger ut lite nya Messerschmitts så passar man på med lite nya färger med...
/Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Nya färger från Humbrol!

Inlägg av Mats Averkvist »

Hörde ett rykte om att Humbrol (Hornby Hobbies) inte är förnöjd med tillverkningen i Kina och därför skall flytta tillbaka produktionen till Europa. Någon som kan bekräfta?
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Nya färger från Humbrol!

Inlägg av Stefan S »

Mats Averkvist skrev:Hörde ett rykte om att Humbrol (Hornby Hobbies) inte är förnöjd med tillverkningen i Kina och därför skall flytta tillbaka produktionen till Europa. Någon som kan bekräfta?

lönerna i Kina har ju stigit nått helt otroligt på bara några år, om dom fortsätter att stiga med samma fart så är dom förbi t ex lönerna i USA om bara några år. Trevlig utveckling :)

Stefan
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Nya färger från Humbrol!

Inlägg av denstore »

Kanske inte en helt dålig utveckling i alla fall. Under de senaste tio åren har vi levt på att lägga ut mycket produktion till låglöneländer, och med den lite naiva tron att kunna behålla tjänstesektorn här hemma. Nu är det kanske snart slut på det. Det kommer troligtvis att medföra lägre standard i Europa till en början, men i det långa loppet är det nog ett måste att sluta köpa allt från Kina. Globaliseringen i all ära, men en vettig handelsbalans är nödvändig.

Någon som har provat Airfix akryler? Jag har läst ganska mycket gott om dem.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya färger från Humbrol!

Inlägg av Björn B »

Jag har just slängt min provburk med Airfix-akryl. Någon fler vill jag inte ha. Provade dock inte att späda ut och spruta utan bara penselmåla.
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Nya färger från Humbrol!

Inlägg av denstore »

Björn B skrev:Jag har just slängt min provburk med Airfix-akryl. Någon fler vill jag inte ha. Provade dock inte att späda ut och spruta utan bara penselmåla.
OK, så hemsk? Det var ju tråkigt. Jag hade hört att de skulle påminna en hel del om Citadels färger, och det brukar vara bra.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya färger från Humbrol!

Inlägg av Björn B »

Det kan ju ha varit en dålig/gammal burk. Jag fick inte så stort förtroende för burken. Det bästa är nog att köpa en burk och avgöra själv.
Skriv svar