S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

Ål rajt, då var den Spitten beställd från PCM! :P
/Robert Lundin
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Mats Averkvist »

Detta verkar ju mycket lovande. Kan du inte också lägga till de moderna F 11-sköldarna med krona som maskinerna hade på slutet?
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej igen!
Roligt med det varma mottagandet, tack så mycket! Jag kommer troligtvis lägga till nyare landskapsvapen, problemet är bara att det är svårt att få heltäckande individinformation. Jag fick igår utdrag ur loggbok som berättade att "18" var ett av de flygplan som flög sista passet men hur den var märkt återstår.

Jag börjar med 1/32 så får vi se sedan, jag har börjat lova lite mycket På olika kanter nu tror jag.

Hälsningar
Robert
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Johan_Röd »

Hej!

Trevligt att se att du har nytt på gång s a s! Jag såg i en tunn bok (ÖFS Meddelande Specialnummer 1996 av Axel Carlesson) att när S 31:orna hämtades i England var flottiljsiffran målad i svart. Också att tänka på var att någon/några av texterna på flygkroppen var felstavade. T ex står det "Syrgaspåfylling" på vänster sida vid landskapsvapnet isf "Syrgaspåfyllning". Men detta visste du du kanske redan?

Mvh Tor
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Kan detta vara till någon hjälp?

Bild

Bild

Bild
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej,

Jo, jag kommer ihåg bilderna sedan ditt inlägg på SFF. : ) Problemet med den här bilden är att den lämnar många okända "parametrar", "2" kan vara 12, 22, 32 eller 42 och alla avfördes samtidigt vad jag mins. Dessutom är spinnern bortmonterad (och om den hade suttit kvar hade det kanske ändå varit svårt att avgöra vilken division det var frågan om). Det som gör det än marigare är att även om man får utdrag ur en loggbok, låt säga att en viss förare tillhörde första division och flög ett specifik kärra vid ett visst datum så är det inte säkert att den kärran tillhörde den divisionen, de cirkulerade lite och man bytte sinsemellan.

Det senare sörmlandsvapnet har jag ritat till Pembroke-arket i 1/72, så det jobbet är redan gjort, därför vore det synd att skippa det.

Jo visst är SYRGASPÅFYLLING med, båda varianterna finns som 5a och 5b, dock enbart i vitt som de båda märkningsritningarna anger. Om man tittar på bilden med Sven-Åke Lindberg så ser ju texten ut att vara närmare det gula i sörmlandsvapnet än det vita i rödakorsmärket.

Bild

De svarta elvorna struntar jag i då det är så himla trist märkning. Protester?

Hälsningar
Robert
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Mats Averkvist »

Jamen, Syrgaspåfyllning i gult kan du väl slänga med...?
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Anton »

Dekalarket ser myyycket lovande ut!

Ett trevligt tillägg vore dekaler för dom två små instrumenten som finns på sidorna av cockpiten.

Nr.4 på denna bilden:
Bild

Bild

Nr.2 på denna bilden:
Bild

Bild

Hälsningar!
/Anton
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej Anton!
Tackar för bilderna, jag lägger till de dekalerna. Får väl lägga in dina bilder som anvisning. Jag har inte tillgång till modellen just nu. Hur är det med andra texter i cockpit, dekalen för landställsmanövreringen t.ex. finns den?

Gul SYRGASPÅFYLLING är nu tillagt förresten.

/Robert
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Anton »

Nej, det brukar vara snålt med dekaler för cockpiten så den dekalen brukar inte följa med.

Jag vet att jag ska ha en ritning över instrumenten i min föregående post. Men just nu hittar jag inte igen skivan dom ligger på. Men jag återkommer när jag hitttar den.
Skriv svar