Svensk Hellernostalgi

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Svensk Hellernostalgi

Inlägg av olindau »

Hej
Lite gammal svensk Hellernostalgi hittar du här http://www.ipmsstockholm.se/home/svensk ... -modeller/
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av F Porsche »

Kul, ibland är jag skeptisk till alla nya kit och längtar tillbaka till 70-80talet.
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av PeterSandh »

Bild
Tre svenskar märkta med hjälp av Berico´s häfte :)
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av Öken-Erik »

Jag menar bestämt att Tor Netterby var ganska djupt involverad i detta med att ta fram svenska dekaler åt Heller.
Fö gillar jag verkligen Heller.
Vi hade en Heller SIG på C4a för några år sedan, vet inte om ni kommer ihåg det.
Dom av oss som organiserade denna SIG fick dessutom Historie&Collections fina Hellerbok signerad av Hellers team.
Detta tack vare Thomas Frost (Hobbycenter Helsingborg) som brann för Heller och fixade en del extramaterial till SIGen.

Öken-Erik

CU@C4
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av olindau »

En bild från C4:as Heller SIG

Bild

några bilder till finns i vår reseberättelse http://www.ipmsstockholm.se/home/en-lit ... open-2013/
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av Andre B. »

Den där Scania 141:an alltså!!!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av Björn Fransson »

Heller gav dessutom ut sina Airliners i SAS-utgåvor, DC-9, DC-10, Airbus A300 och - tror jag åtminstone, även om jag inte byggde den själv - Boeing 747. Åtminstone DC-maskinerna gavs ut med både den gamla (vikingaskeppet) och nyare märkningen. Och så DC-6:an förstås, men där är ju SAS-utgåvan den vanligaste.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av Mats Averkvist »

Ser att det finns målningsbeskrivningar för svenskbyggarna till Cessna 337, Hkp 2 och Piper Cub L-4 i Scala 3/1979, samtliga skala 1:50.
Olle efterlyser bl a dessa i länken i första inlägget...
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av jonaszett »

Mats Averkvist skrev:Ser att det finns målningsbeskrivningar för svenskbyggarna till Cessna 337, Hkp 2 och Piper Cub L-4 i Scala 3/1979, samtliga skala 1:50.
Olle efterlyser bl a dessa i länken i första inlägget...
Dom har han fått igår
Z
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Svensk Hellernostalgi

Inlägg av olindau »

Har nu uppdaterat inlägget med de beskrivningar jag fått från Björn Bäcklund och Jonas Zetterström.
Lade även in bilden på Peter Sandhs fina byggen
Tack för hjälpen.

/Olle
Skriv svar