S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

Hej
Vet någon om om Pacific Coast Models 1/32 Spitfire Mk.XIVc kan byggas som svensk S31? Förutom att vindrutan ska vara oramad och att det behövs kamerafönster vill säga.
Hälsningar
Robert Lundin
Aircraft Walkaround Center
http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/
/Robert Lundin
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Vet inte om just den, men generellt ska XIVc gå att göra om till S 31 utan några enorma problem. Det är lite bulor på vingarna som behöver tas bort på ovansidan och läggas till på undersidan (plus beväpningen, förstås). Sedan ska avgasrören vara runda (vet inte om de är det på den som du beskriver), plus en del ändringar inne i cockpit. Bl a utlösningsmekanismen för kamerorna och en genomskinlig "tub" bakom förarsitsen som fanns där för att motverka kondens.

På gamla IPMS Sthlm finns en bra artikel om hur man bygger om Academys XIVc till en S 31 och principen är ju densamma. se www.ipmsstockholm.org

Lite trixigare är det nog med dekalerna, både att få rätt storlek på siffror och de icke-standardstora kronmärkena. Men det går säkert att lösa. Man kan ju alltid göra nr 11... :-)
AndersN

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av AndersN »

Visst går det.
Runda avgasrör finns med i PCM-lådan.

Huv (och väsentligt mycket snyggare spinner/propeller) finns hos http://www.greymatterfigures.com/ och frågar man snällt får man köpa dessa delar separat från Mk.XIX konverteringen de har.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

Tack för informativa svar. Det verkar ju funka fint.
Sedan är det en fråga om dekaler; kanske kommande J26 kronmärken kan passa; får räkna på det. Det vore ruskigt snyggt med en S31 i 1/32!
mvh
Robert
/Robert Lundin
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Tjena pojkar å flicker!
Tänk att jag alltid lyckas föregås av någon fråga, och så får jag så svårt att hålla hemligt vad jag har i görningen.

Bild

Bild

Bild

det här kommer väl otvivelaktigt leda till diskussionen om kulören på stationskoderna igen, men jag håller på gör en djupdykning i frågan och återkommer så snart jag har sammanfattat det. Det är inte lätt.

Jag hade siktat på ha S 31 färdig i höst, J 26 kommer som sagt först, men kronmärkena är dessvärre inte de samma, om man inte begränsar sig till den som hänger taket på Flygvapenmuseum.

Hälsningar
Robert
AndersN

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av AndersN »

Hoppla! Ja, du har iaf två-tre plus samlarexet sålda... :)
teeoo
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 jan 2012, 01:20

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av teeoo »

Fantastiskt snyggt - blir det ett ark i 1:72 också - med tanke på de kassa dekaler som följer med Airfix Spitfire PR Mk XIX ?

mvh Thomas
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Henrik Bergman »

Perfekt :)

Då slipper jag använda de målningsmasker jag har skurit ut.
Eftersom kronmärkena målades av engelsmännen innan leverans, så är de inte av FV standard storlek.
Jag hade siktat på ha S 31 färdig i höst
I höst säger du?
Blir nog bra, då det närmar sig målning.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

Wow, det blir ett inköp, ursnyggt.
/Robert Lundin
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Det bara dyker upp mer fina dekaler hela tiden!!! Magiskt! Vilken hjälte du är! Blir det i 1/48 också?
Skriv svar