SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48 - Klar (faktiskt helt klar först nu!)
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Eller så var det någon som gjorde en ny dekal och inte hade tillgång till rätt font (saker händer) men det verkar som om några behöll sina original-dekaler i alla fall.
På den engelska maskinen som jag har bilder på hade dom 3 olika designer för klistermärket för förankring (det ska inte va enkelt)
Sorry för trådkapningen Björn!
På den engelska maskinen som jag har bilder på hade dom 3 olika designer för klistermärket för förankring (det ska inte va enkelt)
Sorry för trådkapningen Björn!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 616
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Alltid kittlande att ta del av så grundligt arbete. Tackar!
Snyggt bygge som vanligt Björn, även det grundligt, för att "ta tillbaka" ämnet!
Snyggt bygge som vanligt Björn, även det grundligt, för att "ta tillbaka" ämnet!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Fast jag syftade på ditt eminenta ark med siffror i 1/48. Där finns 400 mm-nuffrorna med. Och jag har t o m mina femmor och sexor kvar!bergwall skrev:Hej,
Hehe, det är inte jag som är farsa till dessa dekaler. Det är nog Lars själv om jag får gissa. Snyggt jobbat.
//R
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55
-
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Några plan fördes också över från Armén till Flygvapnet och behöll 4-färgskamouflaget. Det var t o m några plan som målades så utan att ha varit i Armén.
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Oh...! (sparar info) tack för bilderna!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Jag hängde en massa på F5 som flygpojke under 80-talet och gillade alltid de splinterkamouflerade, kanske för att de var relativt ovanliga men också för att de såg fräcka ut! En muckarflygning är dock en godkänd ursäkt för att bygga något annat !
Kul att se alla gamla foton om dyker upp i tråden, det känns "hemma" för mig!
Hälsningar
Magnus
Kul att se alla gamla foton om dyker upp i tråden, det känns "hemma" för mig!
Hälsningar
Magnus
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48
Jag tittade på den där när jag var på Rebell sist och det är en liten rackare. Tycker du modellen funkar "rätt ur lådan" eller är det läge att vänta på eftermarknadsgrejjer ?
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48 - Klar (faktiskt helt klar först nu!)
Ytterligare en maskin som inte nått fotobåset förrän nu - fast här finns en förklaring.
Att den här inte blivit fotad förrän nu beror på att det är först nu den blivit klar. Någon kanske invänder att den väl var med på AIM i höstas och det stämmer utmärkt. Men i stressen att få allt klart missade jag de små fotstegen vid vingroten. Dessutom lyckades jag slarva bort positionsljuset på undersidan.
Lyckligtvis handlar domarbedömning inte om korrekthet, så trots dessa detaljmissar kammade den hem ett överraskande brons i den tuffa temaklassen Flygvapnet 90 år. Men när den kom hem hamnade den i vitrinen och jag tänkte att de där fotstegen fixar jag en vacker dag. Och så glömdes de bort helt. Först nu när det var dags för bokslut insåg jag att jag varken fotat eller byggt klart den. Så i morse fixades det sista. Dessutom korrigerade jag nosstället som i mina ögon var en aning för långt.
Förebilden har jag byggt i 1/72 tidigare. Det var den här duktigt väderbitna maskinen som jag muckarflög i i augusti 1990 med F 7-kaptenen Jöckert vid spakarna. Jag minns speciellt att dayglowmarkeringen nästan var rosaaktig medan kronmärkena var närapå ljusblå (har även några bilder som jag kunde utgå från).
Självklart hade det kommit skräp på insidan av huven när maskeringen togs bort. Men på något mirakulöst sätt gick den att få bort och sedan sätta dit igen.
Slutintrycket är att det definitivt inte är en lättbyggd modell. Men samtidigt är det inte så många delar, så trots vissa svårigheter är det ett inte alltför krävande bygge av en riktig svensk klassiker. Rekommenderas varmt!
Att den här inte blivit fotad förrän nu beror på att det är först nu den blivit klar. Någon kanske invänder att den väl var med på AIM i höstas och det stämmer utmärkt. Men i stressen att få allt klart missade jag de små fotstegen vid vingroten. Dessutom lyckades jag slarva bort positionsljuset på undersidan.
Lyckligtvis handlar domarbedömning inte om korrekthet, så trots dessa detaljmissar kammade den hem ett överraskande brons i den tuffa temaklassen Flygvapnet 90 år. Men när den kom hem hamnade den i vitrinen och jag tänkte att de där fotstegen fixar jag en vacker dag. Och så glömdes de bort helt. Först nu när det var dags för bokslut insåg jag att jag varken fotat eller byggt klart den. Så i morse fixades det sista. Dessutom korrigerade jag nosstället som i mina ögon var en aning för långt.
Förebilden har jag byggt i 1/72 tidigare. Det var den här duktigt väderbitna maskinen som jag muckarflög i i augusti 1990 med F 7-kaptenen Jöckert vid spakarna. Jag minns speciellt att dayglowmarkeringen nästan var rosaaktig medan kronmärkena var närapå ljusblå (har även några bilder som jag kunde utgå från).
Självklart hade det kommit skräp på insidan av huven när maskeringen togs bort. Men på något mirakulöst sätt gick den att få bort och sedan sätta dit igen.
Slutintrycket är att det definitivt inte är en lättbyggd modell. Men samtidigt är det inte så många delar, så trots vissa svårigheter är det ett inte alltför krävande bygge av en riktig svensk klassiker. Rekommenderas varmt!