Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Någon som testat dessa och kan ge ett utlåtande om nyanserna?

Mvh / Per-Erik "Pekka" Hedberg
aade
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 jul 2016, 23:07

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av aade »

Nyanserna är helt korrekta så vitt jag kan se. Dessutom är de behändigt spädda från början. Men se till att du köper tillräckligt, för så tunna som de är så går man genom en hel del väldigt snabbt.
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av Henrik Bergman »

Har inte provat just de nyanserna, men annars är färgerna från Mr Paint troligtvis det bästa färger jag provat.
Det blir en helt underbar yta och finish, om underarbetet är riktigt gjort.

Rekommenderas varmt
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Låter lovande, tack för era svar!

/ Pekka
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av marcusjohnson717 »

Jag har testat dom på min pågående Viggen och verkligen älskar dom! Lagom halvblanka, täcker bra och behöver inte spädas. Lukt och rengöringen av sprutan är det som är på minuslistan. Ska beställa fler, såg att rebellen hade fått fler svenska färger.
//Marcus
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av Robert A »

Bra tips.Sugen på att blocka upp en Viggen ifrån special hobby för att bygga något svenskt framöver.. och mr.pain verkar lovande men lite dyra och inte kollat frakten ännu.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av felle-j »

Vad bör man rengöra dessa färger med?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av Lars Befring »

Jag har rengjort sprutan med vanlig T-sprit efter målning, det fungerar dock INTE att spä färgen med T-Sprit eller iso...

Några observationer och erfarenheter som jag har gjort/hört om

*Går att blanda med Gunze Aqueous
*Torkar och härdar väldigt snabbt, man kan maskera för nästa färg när sprutan är rengjord efter den första =)
*"kan" vara aggressiv mot vissa plaster, primer kan behövas, ungefär som Alclad
*"kan" ge olika glans på olika partier om det beror på för lite skakning innan målning eller på att plasten reagerar vet jag inte
*Otroligt sköna att jobba med
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
aade
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 jul 2016, 23:07

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av aade »

felle-j skrev:Vad bör man rengöra dessa färger med?
Antingen Mr. Tool Cleaner (alltså Gunze), Alclad Airbrush Cleaner eller Tamiya Airbrush Cleaner.

Jag vet inte recepturen på färgen, men av allt att döma skall det finnas en förtunning för denna. Jag kan inte riktigt förstå varför man skulle behöva spä den ytterligare, så jag antar att den är brukbar för rengöring. Den heter Mr. Thinner och levereras i plåtburk. Ej att förväxla med Mr. Thinner från Gunze, om ej för både namn och näsa gör de svåra att skilja åt.

Samtliga produkter bör finnas för beställning hos Rebell Hobby. Samtliga produkter är av den illaluktande karaktären.

Själv tvättar jag alltid med Gunze Mr. Tool Cleaner. Den är dryg, fungerar i stort sett med allt och luktar aningen mindre starkt än exempelvis Alclad.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mr Paints Viggenfärger, någon som provat?

Inlägg av Andre B. »

Kommer någon att sälja dessa färger (eller några andra svenskfärger) och/eller visa upp färgprover på AIM i Göteborg?

/Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar