HKP 4 del 2 - Att bygga HKP 4 i modell

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om flyg, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Björn Fransson
Inlägg: 3262
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

HKP 4 del 2 - Att bygga HKP 4 i modell

Inlägg av Björn Fransson »

Att bygga HKP 4 i modell

Utbud av modeller

Nedan följer lite kort om varje modell. Byggtipset längre ner utgår från den bästa modellen, vilket gör att vissa inte nämns. Det är t ex aldrig lönt att välja Airfix före Fujimi.

Fujimi 1/72

KV-107-II-3 eller KV 107-II-5 ”Shirasagi” (I praktiken samma modell men med olika dekaler).

Bild

Bild

(Fler boxningar finns.)

Även utan vingtankar:

Bild

CH-46D eller E/F Sea Knight

Bild

(Fler boxningar finns.)

Det i särklass bästa valet i 1/72. Formen är utmärkt, det mesta finns på plats och detaljeringen är helt okej utan att vara i extrem toppklass. Passformen är bra och panellinjerna tunna och fina. Lite nitar hade dock inte skadat, vilket för övrigt även gäller samtliga utgåvor i alla skalor bortsett från Airfix.

Airfix 1/72

Vertol 107-II

Bild

Boeing Vertol Sea Knight 107/UH-46

Bild

(Fler boxningar finns.)

Bör endast byggas av två skäl: Nostalgi och den äldre boxarten. Denna är en helt underbar Roy Cross och även om den innehåller lite småmissar är den en av hans allra bästa. Ett tredje skäl finns faktiskt, nämligen nitarna. Airfix är den enda tillverkare som fångar hur Vertolen faktiskt ser ut på ytan. Nitarna är dessutom i hyggligt bra storlek. Men i övrigt är den väldigt spartansk även om formerna är hyfsat korrekta. Tankarna på stubbvingarna är dock för små. Formarna gjordes senare om till en amerikansk version med APU därbak, vilket förstörde möjligheterna att göra en korrekt svensk. Trots att utgåvor av splinterkamouflerade svenska versioner finns, är det endast den ursprungliga som är den korrekta.

Hobbycraft 1/72

CH-113 Labrador

Bild

(Fler boxningar finns.)

Bättre än Hobbycrafts normala dagsform. Trots namnet (den visar den kanadensiska versionen) är den användbar för en svensk HKP 4C, se nedan. Inte det bästa alternativet, men definitivt det billigaste. Passformen är hygglig, formerna okej och den är inte särskilt svårbyggd.

Hobbyboss 1/72

CH-46D Sea Knight

Bild

Egentligen ointressant i sammanhanget, då den saknar tankar på stubbvingar. Dessa kan i och för sig tas från Fujimi – vilket dock är onödigt eftersom det då är bättre att välja Fujimin helt och hållet.

Academy 1/48

KV-107-II-5 J.A.S.D.F

Bild

CH-46A/D/E (olika utgåvor)

Bild

Bild

(Fler boxningar finns).

Motsvarar helt Fujimis i 1/72, så i nedanstående beskrivning är det bara att byta ut Fujimi mot Academy, så blir det rätt även för 1/48-byggarna. Om modellen kan sägas att den är väldigt fin bortsett från lite väl djupa panellinjer och avsaknad av nitar.

Tamiya 1/100

Tamiya V-107-II

Bild

Tamiya KV-107-II

Bild

V-107-II är en liten godbit som motsvarar Fujimis KV-107. KV-utgåvan är unik då den har de passagerarfönster som fanns på Y64 (även om det fanns ett runt fönster på den). Dock saknas vingtankarna i denna utgåva. Namnen är för övrigt fel, det borde vara tvärtom då KV är de licensbyggda och V de USA-byggda.

En 1/100 finns även från Faller, men det är utan stubbvingar och mest för kuriosakabinettet.


Att bygga de olika versionerna


Generellt för samtliga versioner är att de genomgick ständiga modifieringar. Framför allt lade man till nya attribut medan inte mycket togs bort. Detta gör att den som vill göra det enkelt för sig bör välja en tidig förebild. Antenner, sonarutrustning och mycket annat skiljer sig åt år från år. Att gå in på varenda detalj skulle innebära att den här redan långa texten skulle växa ut till en hel uppsats. Därför får nedanstående byggtips ses som en vägledning till vilka detaljer byggaren ska fokusera på. Men referenser är ett måste, och se dessutom till att referensbilderna är tagna vid samma tillfälle eftersom samma individ alltså förändrats genom åren.

I samtliga fall behöver även kabinen detaljeras. Ett enklare sätt är att förse kabinen med de röda nät som i vissa inredningsalternativ täckte fönstren och/eller grå rullgardiner som enkelt kan åstadkommas med målad tejp.

HKP 4A

Flygvapnets HKP 4 går att bygga rakt ur lådan från någon av Fujimis KV 107-II-satser. Denna behöver kompletteras framför allt på undersidan där en radar och diverse bubblor, strålkastare och antenner behöver scratchas. Observera att det endast ska vara en stötta mellan stubbvingarna och kroppen (japanerna hade två). Senare HKP 4A försågs med backspeglar som behöver scratchas. Fönster 1 och 3 på vänster sida (räknat framifrån) samt fönster 1 på höger sida ska vara bubbelfönster, medan övriga ska vara plana. Notera även de remmar som sitter tvärs över tankarna på stubbvingarna. HKP 4A fick med tiden en liten antenn på ryggåsen. Undantaget är nr 91 och 97 som försågs med bred bakkropp redan tidigt. För att bygga dessa tas bakkroppen från Fujimis CH-46, se även HKP 4C nedan.

Målning och märkning: De första HKP 4A var gröna medan ”tornen” målades i dayglow som drog mot orange snarare än rött. Vit text ”Flygvapnet” på kroppen, svart stationssignal (dvs individnummer) på aktern och gul divisionssiffra mellan de bakre fönstren. Senare målades kropparna helgröna med ett antal dayglowfält medan rotorbladen splinterkamouflerades. Dekaler för en sen HKP 4A finns på Flying Colors HKP 4-ark.

HKP 4B (tidig)

Marinens tidiga HKP 4 kan även de byggas rakt ur lådan från Fujimis KV-107-II. Undersidan behöver detaljeras med olika antenner. Fönster 3 på vänster sida (räknat framifrån) samt fönster 1 på höger sida ska vara bubbelfönster, medan övriga ska vara plana. Observera skillnaden mot HKP 4A som hade ytterligare ett bubbelfönster. Backspeglarna dök upp mot sextiotalets slut liksom de antenner som sitter på båda sidor av framkroppen. Precis som A-versionen hade HKP 4B en liten antenn på ryggåsen, dock med en annan placering och i ett annat, rakare, utförande.
Målning och märkning: Under sextio- och sjuttiotalet var de gröna med dayglowröda överdelar på tornen, dock inte lika stora som på Flygvapnets maskiner. Ett stort dayglowfält fanns på undersidan, på vissa individer gick det även upp på nosen. ”Marinen” i vitt på kroppen med emblemet mellan fönstren, för övrig märkning se referensbilder. Stationssignalen var vit på sextiotalet, men ändrades senare till gul. Observera att de allra första exemplaren fortfarande bar amerikansk civil beteckning (N). För en mycket tidig HKP 4B funkar Airfix ark (åtminstone i teorin, det är tveksamt om det går att hitta några som är användbara). Alternativt kan Marinen-texten och emblemet tas från Belcher Bits HKP 1-ark.

Under sjuttiotalets andra hälft splinterkamouflerades samtliga HKP 4B, även rotorbladen. Dekaler för denna version finns från Flying Colors eller Airfix sena utgåvor. Stationssignalen minskades i storlek under senare år.

Undantaget från detta är Y64 som var en konverterad prototyp med fler och dessutom fyrkantiga fönster. Här krävs mer arbete, men bortsett från fönstren motsvarar den övriga HKP 4B. Y64 fick dessutom med tiden ett extra stag till stubbvingarna, motsvarande HKP 4C.

HKP 4B (sen)

För att bygga en sen version, krävs den breda bakkroppen. Se HKP 4C för denna del, i övrigt är den identisk med tidiga HKP 4B, bortsett från detaljer som antenner, sonarutrustning etc.

HKP 4C samt sena HKP 4B

Här blir det mer komplicerat. Ett alternativ är att utgå från Hobby Crafts CH-113 Labrador och detaljera beroende på vilken epok och individ man väljer. Ett bättre, men också betydligt dyrare alternativ är att använda Fujimis KV-107-II som grundmaterial, men ta den breda bakkroppen från Fujimis CH-46. (Den som inte vill kasta de delar som blir kvar, kan använda dem till att pussla ihop en tidig amerikansk CH-46). C-versionen hade även två stag mellan stubbvingarna på kroppen. Bubbelfönstren satt i ruta 3 på båda sidorna, dvs mittemot varandra.
I övrigt krävs backspeglar och en lång rad detaljer beroende på vilken tidsepok du väljer. Ställen för sjunkbomber och torpeder kom på sjuttiotalet, senare även den kraftiga radar som placerades på lastluckan. Olika typer av vinschar fanns, samtliga placerade ovanför vid ingången på höger sida. Även strålkastare har förekommit etc etc. Referensbilder är här ett måste. Mot slutet modifierades fyra HKP 4C för Nordic Battlegroup och försågs bland annat med kulsprutor.

Målning och märkning: Samma som HKP 4B. Nordic Battlegroups HKP 4C märktes med low-viz-kronmärken och svart stationssignal.

HKP 4D
Huvuddragen är identiska med HKP 4B, även målning och märkning. Notera dock att stationssignalen hade den större typen av siffror. Antennen på ryggåsen behölls dock i HKP 4A-utförande.


Några byggen:

Fujimi HKP 4A 1/72: Byggare jag själv

Bild

Academy HKP 4B 1/48: Byggare jag själv

Bild

Fujimi HKP 4B: 1/72: Byggare Albert M.B. Tureczek

Bild

Tamiya HKP 4B 1/100: Byggare jag själv

Bild

Fujimi HKP 4C 1/72: Byggare Daniel Lardek

Bild
jonaszett
Inlägg: 448
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: HKP 4 del 2 - Att bygga HKP 4 i modell

Inlägg av jonaszett »

Ang, Academys 1/48 så innehåller i vart fall inte Sea Knight satsen några flyttankar
Z
Nicklas Karlén
Inlägg: 742
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: HKP 4 del 2 - Att bygga HKP 4 i modell

Inlägg av Nicklas Karlén »

Stämmer, ska du ha tankarna så är det KV 107 lådan som gäller. Så för att bygga en Hkp 4C så går det åt en sats KV 107 och en sats CH-46 :mrgreen: . Man kan hitta båda relativt billigt på Ebay.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
jonaszett
Inlägg: 448
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: HKP 4 del 2 - Att bygga HKP 4 i modell

Inlägg av jonaszett »

Nicklas Karlén skrev:Stämmer, ska du ha tankarna så är det KV 107 lådan som gäller. Så för att bygga en Hkp 4C så går det åt en sats KV 107 och en sats CH-46
Eller oxå en sån här från Belcher bits
Bild


http://www.belcherbits.com/lines/148conv/bb25.htm
Björn Fransson
Inlägg: 3262
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HKP 4 del 2 - Att bygga HKP 4 i modell

Inlägg av Björn Fransson »

jonaszett skrev:Ang, Academys 1/48 så innehåller i vart fall inte Sea Knight satsen några flyttankar
Z
Nej, det påstår jag inte heller (jag skriver att de är att jämföra med Fujimis motsvarande), men det förtjänar kanske att förtydligas.
Skriv svar