Fisher 1/32 Meteor T.7 konvertering, Flygtjänsts snyggaste kyckling asså

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Henrik Bergman

Re: Fisher 1/32 Meteor T.7 konvertering, Flygtjänsts snyggaste kyckling asså

Inlägg av Henrik Bergman »

Jag beställde mitt ex i början av december. Fisher räknar med leverans i slutet av februari.
Ser fram emot lite dekaler från Robert :)
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Henrik Bergman

Jag fick en bild av Ulf Nylöf, som visar vad som står på nosställsluckan.
Det är flygplanets registrering.

Bild

Robert B, jag hoppas det var detta du sökte.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
AndersN

Inlägg av AndersN »

Texten Robban syftar på är de två rader text, som knappt alls syns på denna bild, nertill på luckan.
Henrik Bergman

Ahh!

Den texten såg jag inte :?
Det blir till att leta vidare.
Henrik Bergman, Vargön

jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Liten topic kapning..
Hur ser det ut i baksitsen på en Meteor TT och hur ser det ut på buken runt (Pil)målets fäste??
Z
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej,
Precis som Anders skriver så finns det mer text där under registreringen, men visst kan man hoppa över den eller välja den senare märkningen då småtexterna var översatta till Svenska (även utelämnad registrering på vingarnas ovansidor?)
Bild

Jag funderade ett tag på om det skulle kunna stå information om max vinkel man får bogsera, eller någon påminnelse som frikoppling av noshjulet vid bogsering. Här är ett exempel.

Bild
Källa: http://www.primeportal.net/hangar/mark_ ... eteor_f.8/

Liknande info finns på både Lansen, Draken och Viggen.

Arrangemanget med wiren fram till pilmålet tror jag skiljde sig åt mellan de svenska Meteorerna. Nu är jag lite osäker på hur det såg ut på DCC men CAS och CAT hade en stor fena på höger ("babord"!?) sida under cockpit där linan löpte ut. På DCC fanns en trissa mitt under buktanken (kanske är det där med trissan som skiljer). EDIT: Jag ser nu att man skymar en trissa på en utav bilder invid tankens skarv mot kroppen på CAS va?

Jag har crawlat under både CAS och DCC.

SE-CAS
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fler bilder på (dessvärre var cockpiten låst): http://s236.photobucket.com/user/bergwa ... t=3&page=1

På SE-DCC har man ju dessvärre slitit bort allt som påminde om Flygtjänst. Ändå några bilder på hur jag tror lämningarna ser ut:

Det börjar bli några år sedan så jag mins faktiskt inte vart det här är på flygkroppen:
Bild

Här är plåtarna som stöttorna satt på (som håller pilmålet).
Bild

Det finns fler bilder på
http://s236.photobucket.com/user/bergwa ... t=3&page=3
Bild

Kuriosa, här ser man den blå lämningen efter "Reaper" (G-ANSO) samt de två gula varianterna i SF där den senare blekgula hade svenska texter om jag inte misstar mig helt. Kanske är den mörkare gula "Chrome yellow"..?

Bild

Jag vill minnas att jag läst att målspelet satt under opertören bak men jag ska nog inte säga det säkert. Det ska även funnits en linkaparpedal där bak någonstans tror jag.
Henrik Bergman

Jag funderade ett tag på om det skulle kunna stå information om max vinkel man får bogsera, eller någon påminnelse som frikoppling av noshjulet vid bogsering. Här är ett exempel.
Nja... då tror jag nog mer på att det står något om däcktyck i noshjulet och kvävgastryck i nosstället.
Ulf Nylöf hade tyvärr inga andra närbilder på nosställsluckan.
Henrik Bergman, Vargön

Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik Bergman skrev:
Nja... då tror jag nog mer på att det står något om däcktyck i noshjulet och kvävgastryck i nosstället.
Ulf Nylöf hade tyvärr inga andra närbilder på nosställsluckan.
Det verkar i alla fall vara något specifikt svenskt. Eftersom jag är lite angelägen om att Robert ska bli klar med detta ark (fast i 1/72), :) så har jag också grottat lite i detta. Och det verkar som om det bara är på de svenska meteorerna som det finns småtext på nosluckan överhuvudtaget.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kanske står Svensk flygtjänst Stockholm, även om det ser ut att vara två lika långa rader. Eller så står det inget alls utan är någon form av skuggning/smuts om det sitter en förstärkning där? Har dock inte hittat någon bild som skulle styrka dylikt. Ser inget på de bilder jag har från Svedinos. Ingen skuggning eller att man ser någon text som skiner igenom den grå färgen som senare målades på.
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej!
Jag tror inte det är smuts, andra kända texter (12 mm höga) syns ungefär lika mycket. Svensk Flygtjänst AB är ju ett bra bud. Ett säkert sätt att få reda på svaret är att trycka arket. Men det är ju bra att nu har något att brottas med så slipper jag göra färdigt... hehe :roll:
Skriv svar