Nytt i mini museet"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Har kompletterat mitt mini museum med en kavalleri sabel modell 1860 . Min fru håller på att sy mig en kopia av 7:e kavalleriets fana, samt en officers rock. Fick tag på genuina knappar med örnen ,skölden och C på skölden. Blir lite då och då . //Lennart
Bild
Bild
http://s12.postimg.org/th7y5ncxp/image.jpg
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Urban Gardini »

Läcker samling! Reenactar du också eller samlar du bara?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Urban ! Jag samlar bara, min reenacting" är skogen hunden och några jakt kamrater . Så en brasa , lite kaffe , snus och skitprat om livet " :D //Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Urban Gardini »

Det är den bästa formen av avkoppling näst efter en god bok på verandan tillsammans med de man håller kär.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Kan bara instämma med dig Urban ! //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Har äntligen fått sytt fast skaftet till en" av mina högskaftade" moccasiner. Sytt med konstgjord sentråd som brukligt, då det är skinn( hjortskinn)
Härligt material att arbeta med, mjukt men segt som tusan att sy i, nästan 3 mm i tjocklek. Varierer över huden, men man får skära ut bitarna från rätt ställe då man skall tillverka något, så tjockleken blir så lika som möjligt på varje objekt. Dessutom så får man se till att man har stretchen" i skinnet på tvären. Finns ett litet töje" i det.
Och så börjat väva pärl mönstret som skall pryda utsidan på skaftet/skaften. Mönstret är Dakota Siox . När skaften sedan sys ihop baktill så kommer jag att lägga emellan en skinnremsa med långa skurna fransar. Och så till slut ett antal mässingkoner och benpipor i några utav fransarna. //Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Under tiden som lim och pc får torka ordentligt , så behöver man ju inte sitta overksam! Mönstret färdigt till skaftet av moccasinen, sytt runt kanten
mellan varannan pärla. Trolleritricket" är att det blir inga sömmar på insidan. Man syr i skinnet, det är fördelen med tjockleken. Så nu är det bara att fortsätta fila" vidare så blir nog åtminstone en doja" färdig inom några veckor :) //Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Sent i går kväll blev jag färdig med en av mina högskaftade moccasiner. Den är sydd i hjortskinn med syntetisk sentråd. Mönstret och färgerna är ett klassiskt mönster av Dakota Siox "
Så vid tillfälle är det dags att börja med den andra//Lennart
Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Stellan »

Wakan tanka! Du har fått till en rejäl samling, kul att frugan är involverad i detta också. Hade lite sällskap av en DVD-box med John Wayne när jag satt vid byggbordet härom veckan, rejäla karlar med snusnäsduk.
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Hoka Hey ! Jo samlingen har vuxit i en rasande fart , men jag har försökt vara produktiv själv också. Är ju ganska enkelt när det är kul och stimulerande. Frun är en bra supporter, och hjälper mig där jag stöter på patrull" Och så har jag bra hjälp av Kent Nyström , Indian Art "
John Wayne var väl urtypen och förebilden för den amerikanske "drummeln" förlåt jag menar mannen !
Tack Stellan //Lennart


" I seek strenght "
"Not to be greater then my brother"
"but to fight my greatest enemy - myself "

Red Cloud /
Skriv svar