Dekalvätska Solvaset

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Dekalvätska Solvaset

Inlägg av Frasse »

Bygger en Trumpeter Su-15 i 1/72 och håller på med dekalerna. Dekalerna svarar bra på Solvaset Goo 470 men ej på Micro Set o Sol.
Min Solvaset börjar ta slut, köpte den från Amerika för typ 20 år sedan. Verkar vara restriktioner att skicka Solvaseten om man tittar på Walters hemsida. Vart får man tag på den här i Europa- Sverige ?
Hur funkar Mr. Mark setter och softer jämfört med Micro Set o Sol på Trumpeter och Academys dekaler ?
Någon som har erfarenhet av Mr. Mark dekalvätska ?

Mvh Göran
Paint it black ! :twisted:
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dekalvätska Solvaset

Inlägg av Björn B »

Saknade min Solvaset vid senaste Ju52 bygget. Daco har dekalvätskor i tre olika varianter: http://www.dacoproducts.com/. Har funderat på att testa dom. Daco håller ju till i Europa.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekalvätska Solvaset

Inlägg av Andre B. »

När dekalvätskor berörs...
Har någon använt Humbrol's Dekalfix och känt att den påverkar dekalen, vidhäftning etc. på något sätt?
Känner inte att några dekaler svarar på den dekalvätskan jämfört med Micro Set och Sol...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Dekalvätska Solvaset

Inlägg av AndersN »

Björn B skrev:Saknade min Solvaset vid senaste Ju52 bygget. Daco har dekalvätskor i tre olika varianter: http://www.dacoproducts.com/. Har funderat på att testa dom. Daco håller ju till i Europa.
Dacos vätskor kan rekommenderas.
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Dekalvätska Solvaset

Inlägg av Björn H »

Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Dekalvätska Solvaset

Inlägg av Frasse »

Jag upplever också att Humbrols dekalfix inte funkar på något. Har testat på Sukhoien när jag märkte att Set o Sol inte bet på Trumpeters dekaler.
Tack för svaren.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekalvätska Solvaset

Inlägg av Andre B. »

Fast jag får nog säga det att jag inte funnit någon dekalvätska som fungerat på Roden's dekaler. Men läste någonstans att varmvatten och en hårtork skulle fungera...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar