Rapport från Mosom. Del 1.
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Rapport från Mosom. Del 1.
Undertecknad, Andres Grewin, Erik Ahlström, Mats Edholm, Emil Juhl, Sven Young och Jacob deMaré, tillbringade helgen i Ungern deltagande i Moson model show.
Det är en av Europas största tävlingar och nivån på modellerna är hög men inte oöverstigligt hög skulle det visa sig.
Tävlingen äger rum på ortens universitet och de flesta modeller ställs ut i den stora ljusgården där ljuset är utmärkt.
Militärfordon av mycket hög klass dominerade tävlingen. Här är bordet med militärfordon. Det fanns av samma vara på intilliggande bord.
Några smakprov:
Självklart fanns det bra dion också:
Och flyg
Figurer.
Fartyg.
Pågående byggen.
Sven Young tog guld i denna klass med ovanstående alster.
Nivån på modellerna var som sagt hög men inte oöverstiglig.
Sven Young tog två Guld, ett i "Wheeled" 1:35" och ett i "pågående byggen"
Nanond Nopparat tog två guld.
Andreas Grewin tog ett guld i Pansar 1:35.
Undertecknad tog ett Guld i Fartyg.
Sven Åke Gruvstedt (ej med på bild) tog ett Guld i Pansar 1:72.
Erik Ahlström tog ett silver i Pansar 1:35.
Återkommer med mer,
Uffe
Det är en av Europas största tävlingar och nivån på modellerna är hög men inte oöverstigligt hög skulle det visa sig.
Tävlingen äger rum på ortens universitet och de flesta modeller ställs ut i den stora ljusgården där ljuset är utmärkt.
Militärfordon av mycket hög klass dominerade tävlingen. Här är bordet med militärfordon. Det fanns av samma vara på intilliggande bord.
Några smakprov:
Självklart fanns det bra dion också:
Och flyg
Figurer.
Fartyg.
Pågående byggen.
Sven Young tog guld i denna klass med ovanstående alster.
Nivån på modellerna var som sagt hög men inte oöverstiglig.
Sven Young tog två Guld, ett i "Wheeled" 1:35" och ett i "pågående byggen"
Nanond Nopparat tog två guld.
Andreas Grewin tog ett guld i Pansar 1:35.
Undertecknad tog ett Guld i Fartyg.
Sven Åke Gruvstedt (ej med på bild) tog ett Guld i Pansar 1:72.
Erik Ahlström tog ett silver i Pansar 1:35.
Återkommer med mer,
Uffe
-
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Rapport från Mosom. Del 1.
Man blir stolt som Svensk byggare när man hör om era framgångar internationellt, bra jobbat!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Rapport från Mosom. Del 2. Bedömningssystemet.
Så fort jag fått ut mina modeller på bordet gick jag till tävlingsledningen och frågade om jag fick sitta med vid bedömningen som åskådare eller domare, vilket omedelbart med glädje beviljades.
En domarjury på tre domare valde ut de bästa modellerna i varje klass, lyfte in modellen till ett domarbord och bedömde sedan modellen efter upp till 19 kriterier!
I flygklassen var kriterierna följande:
1. Difficulty within category. 2. Presentation. Base and environment.
3. Implementation of pilot, painting. 4. Alignment of main components, control surfaces. 5. Cleannes of glued joints, filled joints, panel lines. 6 Landing gears, bays, bay doors, painting of these. 7. Propellers, rotors, painting of these. 8. Opened engine and its compartments. 9. Canopy and windows. 10.Cockpit and its painting, passenger compartements. 11. Armament, external ordnance, guns. 12. Opened weapon bays. 13. Opened service bays, radar bays etc. 14. Reflectors, position lights. 15.Aerials, brace and control cables. 16 Difficulty of painting, decaling. 17. quality of painting. 18. Quality of (painted) national insignia, markings decaling.
19. Servicing stains, weathering.
Tävlingsledningens översättning till engelska.
Historisk korrekthet vägdes in i bedömningen.
Icke tillämpliga kriterier ströks, vilket kompenserades för i sammanräkningen av poängen.
Som ni förstår tog det en del tid att döma en modell
Ficklampor och tandläkarspeglar användes och det var brukligt att lyfta på modellerna.
När domarprotokollet kom in till sekretariatet räknades resultatet fram enligt ett system som gav en maxpoäng på 100.
Därefter delades medaljer ut enligt givna poänggränser.
Som vanligt finns det anledning att diskutera olika bedömningssystem.
Ett problem var att pristagarna inte märktes ut där de stod på borden så som utomstående är det svårt att bilda sig en uppfattning om hur en klass bedömts.
Helt klart är i alla fall att bedömning av modeller är och förblir subjektivt.
Återkommer,
Uffe
En domarjury på tre domare valde ut de bästa modellerna i varje klass, lyfte in modellen till ett domarbord och bedömde sedan modellen efter upp till 19 kriterier!
I flygklassen var kriterierna följande:
1. Difficulty within category. 2. Presentation. Base and environment.
3. Implementation of pilot, painting. 4. Alignment of main components, control surfaces. 5. Cleannes of glued joints, filled joints, panel lines. 6 Landing gears, bays, bay doors, painting of these. 7. Propellers, rotors, painting of these. 8. Opened engine and its compartments. 9. Canopy and windows. 10.Cockpit and its painting, passenger compartements. 11. Armament, external ordnance, guns. 12. Opened weapon bays. 13. Opened service bays, radar bays etc. 14. Reflectors, position lights. 15.Aerials, brace and control cables. 16 Difficulty of painting, decaling. 17. quality of painting. 18. Quality of (painted) national insignia, markings decaling.
19. Servicing stains, weathering.
Tävlingsledningens översättning till engelska.
Historisk korrekthet vägdes in i bedömningen.
Icke tillämpliga kriterier ströks, vilket kompenserades för i sammanräkningen av poängen.
Som ni förstår tog det en del tid att döma en modell
Ficklampor och tandläkarspeglar användes och det var brukligt att lyfta på modellerna.
När domarprotokollet kom in till sekretariatet räknades resultatet fram enligt ett system som gav en maxpoäng på 100.
Därefter delades medaljer ut enligt givna poänggränser.
Som vanligt finns det anledning att diskutera olika bedömningssystem.
Ett problem var att pristagarna inte märktes ut där de stod på borden så som utomstående är det svårt att bilda sig en uppfattning om hur en klass bedömts.
Helt klart är i alla fall att bedömning av modeller är och förblir subjektivt.
Återkommer,
Uffe
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Rapport från Mosom. Del 3.Kringarrangemang och prisutdel
Mosonmagyaróvár är en liten ort för vilken modelltävlingen är en viktig händelse.
Alltså får tävlingen tillgång till universitetets lokaler, borgmästaren deltar i prisutdelningen osv.
Diverse intressanta fordon stod uppställda utanför tävlingslokalen.
För alla oinvigda, ska det en gång för alla fastslås, att det är kul att klättra på pansarbilar.
Innan prisutdelningen spelade ortens blåsorkester.
Koolast i bandet var självklart saxofonisten.
Inomhus underhöll en utmärkt dragspelare medan deltagarna samlades.
De lokala dignitärerna samlas.
Glädjen över att få medalj.
Återkommer,
Uffe
Alltså får tävlingen tillgång till universitetets lokaler, borgmästaren deltar i prisutdelningen osv.
Diverse intressanta fordon stod uppställda utanför tävlingslokalen.
För alla oinvigda, ska det en gång för alla fastslås, att det är kul att klättra på pansarbilar.
Innan prisutdelningen spelade ortens blåsorkester.
Koolast i bandet var självklart saxofonisten.
Inomhus underhöll en utmärkt dragspelare medan deltagarna samlades.
De lokala dignitärerna samlas.
Glädjen över att få medalj.
Återkommer,
Uffe
Re: Rapport från Mosom. Del 1.
Kul! Imponerande! Och jättegrattis till er som tog medalj!
Ser ut som en härlig tillställning, är det dyrt att ta sig ned och vara med?
Ser ut som en härlig tillställning, är det dyrt att ta sig ned och vara med?
Re: Rapport från Mosom. Del 1.
Trevlig rapport. Den visar också att de svenska tävlingarna har en bit att gå innan de uppnår riktigt internationell klass. Ja, jag tänker främst på dragspelaren innan prisutdelning.
/E
/E
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Rapport från Mosom. Del 4. Resan.
Bilen packas av experter.
Hotellet i Prag på ditvägen. Ett stenkast därifrån låg en utmärkt restaurang där vi åt gott och drack för en spottstyver. Till och med en sundis som jag uppskattade den tjeckiska ölen. AAAAAH.
Väl framme var det vårvärme och trädgårdarna stod i full blom.
På tillbakavägen skulle vi bo på ett litet hotel i Tjeckien nära gränsen till Tyskland.
Vägen blev smalare när den slingrade sig uppför berget. Knotiga ekar kantade vägen och regnet piskade mot bilrutorna när vi letade oss fram med GPS-en.
Vi såg inga fladdermöss men vi vet att de var där….
När vi stannade till för att orientera oss föll strålkastarljuset på ett tre meter högt gammalt träkors….
Hotellet var ett vitrappat gammalt stenhus med flagnande puts. Vi klev ut i regnet men varken hotellvärden eller Dracula mötte oss när vi knackade på.
Efter att ha väntat i regnet åkte vi därifrån och började leta efter annat boende.
Varför Dracula inte släppte in sju oskuldsfulla modellbyggare i sitt slott vet vi inte.
Kanske tyckte han att vi luktade för mycket resin och etylacetat.
Han hämnades i alla fall genom att lägga en riktig Lützendimma över nejden så att vår flykt därifrån blev stilenlig.
Resultatet blev i alla fall att vi bodde på ett utmärkt hotell till ett rimligt pris i Dresden.
Strax innan vi kom fram till Sassnitz såg Erik en skylt där det stod "Modellbaumuseum". Det fordrade en omedelbar undersökning men resultatet blev tyvärr klent.
Däremot fanns det ett gäng gamla Trabanter.
Sven studerade noga vädringen.
På färjan rök vi ihop i en diskussion om monarkin i Sverige.
Smockan hängde i luften men Jacob räddade situationen genom att fråga vad vi trodde Tamiyas tänker släppa härnäst.
Tack Erik, Jacob, Emil, Sven och Mats som ordnade resan.
Uffe
Som under resans lopp 1: Missade vilken dag polarna skulle hämta mig i Berlin. 2. Slarvade bort datorn på tåget hem.
Allt fixade sig till det bästa. Om alla har 80% koll och vi bara snackar med varandra då ordnar det sig.
Hotellet i Prag på ditvägen. Ett stenkast därifrån låg en utmärkt restaurang där vi åt gott och drack för en spottstyver. Till och med en sundis som jag uppskattade den tjeckiska ölen. AAAAAH.
Väl framme var det vårvärme och trädgårdarna stod i full blom.
På tillbakavägen skulle vi bo på ett litet hotel i Tjeckien nära gränsen till Tyskland.
Vägen blev smalare när den slingrade sig uppför berget. Knotiga ekar kantade vägen och regnet piskade mot bilrutorna när vi letade oss fram med GPS-en.
Vi såg inga fladdermöss men vi vet att de var där….
När vi stannade till för att orientera oss föll strålkastarljuset på ett tre meter högt gammalt träkors….
Hotellet var ett vitrappat gammalt stenhus med flagnande puts. Vi klev ut i regnet men varken hotellvärden eller Dracula mötte oss när vi knackade på.
Efter att ha väntat i regnet åkte vi därifrån och började leta efter annat boende.
Varför Dracula inte släppte in sju oskuldsfulla modellbyggare i sitt slott vet vi inte.
Kanske tyckte han att vi luktade för mycket resin och etylacetat.
Han hämnades i alla fall genom att lägga en riktig Lützendimma över nejden så att vår flykt därifrån blev stilenlig.
Resultatet blev i alla fall att vi bodde på ett utmärkt hotell till ett rimligt pris i Dresden.
Strax innan vi kom fram till Sassnitz såg Erik en skylt där det stod "Modellbaumuseum". Det fordrade en omedelbar undersökning men resultatet blev tyvärr klent.
Däremot fanns det ett gäng gamla Trabanter.
Sven studerade noga vädringen.
På färjan rök vi ihop i en diskussion om monarkin i Sverige.
Smockan hängde i luften men Jacob räddade situationen genom att fråga vad vi trodde Tamiyas tänker släppa härnäst.
Tack Erik, Jacob, Emil, Sven och Mats som ordnade resan.
Uffe
Som under resans lopp 1: Missade vilken dag polarna skulle hämta mig i Berlin. 2. Slarvade bort datorn på tåget hem.
Allt fixade sig till det bästa. Om alla har 80% koll och vi bara snackar med varandra då ordnar det sig.
Re: Rapport från Mosom. Del 1.
Tack för en mycket trevlig reserapport, Uffe. Precis det som behövdes för att komma över avslutningsångesten efter resan
Tack till er alla för fantastiskt trevligt sällskap och en toppenresa.
Och... vi vet ju nu vad Tamiya's nästa släpp blir, eller hur?
En Elephant i skala 1/35, och Matilda i 1/48..
Tycker de skulle ha släppt ett träkors i skala 1/4
Tack till er alla för fantastiskt trevligt sällskap och en toppenresa.
Och... vi vet ju nu vad Tamiya's nästa släpp blir, eller hur?
En Elephant i skala 1/35, och Matilda i 1/48..
Tycker de skulle ha släppt ett träkors i skala 1/4
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Rapport från Mosom. Del 1.
Stort tack för rapporten Uffe!
Och stort tack till hela gruppen för ytterst trevligt sällskap
Jag var nära att skita ner mig när det där korset bara dök upp mitt framför ögonen på oss. Perfect timing för maximal läskighet.
Och stort tack till hela gruppen för ytterst trevligt sällskap
Jag var nära att skita ner mig när det där korset bara dök upp mitt framför ögonen på oss. Perfect timing för maximal läskighet.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
Re: Rapport från Mosom. Del 1.
Grattis allihopa till vintserna! Det vore kul att få se dom vinnande modellerna. Eller är det dom som är med på bild i tråden?
Lasse
Lasse