Belcher Bits 1/48 Sk 14
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Hej
Här är kommer nästa del.
Landställ
Sporrstället var inte mycket att jubla över. Kapade bort stället från basen och satte dit basen. Borrade hål i denna för nytt sporrställ.
Delen som går i återvinningen. Inte så rolig.
Ett nytt hjul stansades ut och slipades till.
Benet böjdes till av ståltråd
Huvudställskomponenterna
Landställsbenen var alldeles för mjuka, så dessa ersattes av metallställ från SAC för Texan/Harvard
Dessa kapades och friserades till för att passa i resindelen
Ett par metallpinnar sattes dit för att stadga upp infästningen mot vingen
På plats
Dom för Sk 14 så karakteristiska ballonghjulen fans ju såklart inte med i lådan.
Så dessa blev tvunget att egentillverkas, dock fick jag en hel del hjälp med detta. Först var det ut till FVM och mäta upp originalhjulen och ta en massa bilder. Detta material lämnades sen över till en jobbarkompis som snällt caddade upp dessa i 3D. Resultatet skickades till shapeways som 3D-printade ut hjulen. Dessa användes sen som master för att gjuta upp ett gäng i resin. Även detta fick jag hjälp med av Tobias Holmbom.
Resultatet blev jag rätt nöjd med.
Provmontering
Sen sattes luftintaget på ovansidan av motorn dit. (har inget med landställen att göra över huvud taget)
/Johan
Här är kommer nästa del.
Landställ
Sporrstället var inte mycket att jubla över. Kapade bort stället från basen och satte dit basen. Borrade hål i denna för nytt sporrställ.
Delen som går i återvinningen. Inte så rolig.
Ett nytt hjul stansades ut och slipades till.
Benet böjdes till av ståltråd
Huvudställskomponenterna
Landställsbenen var alldeles för mjuka, så dessa ersattes av metallställ från SAC för Texan/Harvard
Dessa kapades och friserades till för att passa i resindelen
Ett par metallpinnar sattes dit för att stadga upp infästningen mot vingen
På plats
Dom för Sk 14 så karakteristiska ballonghjulen fans ju såklart inte med i lådan.
Så dessa blev tvunget att egentillverkas, dock fick jag en hel del hjälp med detta. Först var det ut till FVM och mäta upp originalhjulen och ta en massa bilder. Detta material lämnades sen över till en jobbarkompis som snällt caddade upp dessa i 3D. Resultatet skickades till shapeways som 3D-printade ut hjulen. Dessa användes sen som master för att gjuta upp ett gäng i resin. Även detta fick jag hjälp med av Tobias Holmbom.
Resultatet blev jag rätt nöjd med.
Provmontering
Sen sattes luftintaget på ovansidan av motorn dit. (har inget med landställen att göra över huvud taget)
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Jag sitter här och njuter av ihärdigheten och hantverket (i den ordningen!) Johan! Har du funderat på målning och märkning? Stalltips: F5 är aldrig fel
Hälsningar
Magnus (Skåning och flygpojke på F5 under 80-talet!).
Hälsningar
Magnus (Skåning och flygpojke på F5 under 80-talet!).
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Tackar Magnus
Klart det blir en kärra från F5.
Klart det blir en kärra från F5.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Hmmm
Hög tid för en uppdatering igen tror jag
Maskering av huvarna. Det är en del glas att maska på denna, och dom medföljande maskerna passade inget vidare
Vingstrålkastarna maskades också.
Sen av en händelse råkade jag upptäcka att den bakre huvens reglar inte alls stämde för en Sk 14.
Vad göra? Då denna är den enda jag har med rätt rundad utformning i nederkant så slipade jag ner alla ytdetaljer på huven.
Sen följde en lång process med att få tillbaka ytfinishen igen. Så här i efterhand hade det nog varit bättre att göra en egen vakuum huv av denna också.
Den blev i vilket fall tillräckligt bra till slut för att bli godkänd.
Efter det följde jag samma recept som på dom främre delarna och satte dit tunna remsor av aluminiumtejp som reglar i rätt utformning.
Frontrutan behövde en del spackel.
Sen använde jag ett par huvdelar som inte kommer att användas för att maska dom öppna cockpit sektionerna.
Målning.
Startade med att måla alla huvdelar med aluminium.
Sen primer på det.
Det påvisade en del brister som behövde åtgärdas med några spackel och slipnings sejourer (nåt annat hade förvånat mig).
Vingarna fick sin klatschiga orangea färg.
Blandade humbrols 46 med lite 18 för att få till en nyans jag tycker passar in rätt bra mot den som står på FVM.
Dessa maskades och kroppen målades med gunze H65 (RLM 70 svartgrön).
I Denna blandades sen en del H95 smoke in och målades över i ett lager till.
Propeller och hjul målades också.
Avmaskning och målning med klarlack.
Rodret på plats för att underlätta dekalapplicering.
Dekaler härnäst.
Johan
Hög tid för en uppdatering igen tror jag
Maskering av huvarna. Det är en del glas att maska på denna, och dom medföljande maskerna passade inget vidare
Vingstrålkastarna maskades också.
Sen av en händelse råkade jag upptäcka att den bakre huvens reglar inte alls stämde för en Sk 14.
Vad göra? Då denna är den enda jag har med rätt rundad utformning i nederkant så slipade jag ner alla ytdetaljer på huven.
Sen följde en lång process med att få tillbaka ytfinishen igen. Så här i efterhand hade det nog varit bättre att göra en egen vakuum huv av denna också.
Den blev i vilket fall tillräckligt bra till slut för att bli godkänd.
Efter det följde jag samma recept som på dom främre delarna och satte dit tunna remsor av aluminiumtejp som reglar i rätt utformning.
Frontrutan behövde en del spackel.
Sen använde jag ett par huvdelar som inte kommer att användas för att maska dom öppna cockpit sektionerna.
Målning.
Startade med att måla alla huvdelar med aluminium.
Sen primer på det.
Det påvisade en del brister som behövde åtgärdas med några spackel och slipnings sejourer (nåt annat hade förvånat mig).
Vingarna fick sin klatschiga orangea färg.
Blandade humbrols 46 med lite 18 för att få till en nyans jag tycker passar in rätt bra mot den som står på FVM.
Dessa maskades och kroppen målades med gunze H65 (RLM 70 svartgrön).
I Denna blandades sen en del H95 smoke in och målades över i ett lager till.
Propeller och hjul målades också.
Avmaskning och målning med klarlack.
Rodret på plats för att underlätta dekalapplicering.
Dekaler härnäst.
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Dekaler
Ok, dekaldags. Kronmärken och dom större siffrorna kommer från Flying colours dekalark.
Till skillnad från siffrorna är krondekalerna väldigt tjocka och besvärliga att få till.
Som tur är så valde jag en maskin i m/40 märkning = inga krondekaler på ovansidan av vingen, så jag behövde bara bråka med 4st kronor.
Dom små serienumren tog jag från Specialtrycks gamla dekalark.
Alla små stenciler gjorde Anders Novotny väldigt generöst med sin ALPS-printer, och dom ser kalas ut. Allt (nästan) är fullt läsbart.
Stort tack Anders :cheers:
Använde mig av fint slippapper för att tillverka ett par gångbord.
Höjdrodren monterade
Och sen efter lite lätt vädring så lackades den med halvblank klarlack. Kroppen mattades dock ner lite mer än vingarna.
/Johan
Ok, dekaldags. Kronmärken och dom större siffrorna kommer från Flying colours dekalark.
Till skillnad från siffrorna är krondekalerna väldigt tjocka och besvärliga att få till.
Som tur är så valde jag en maskin i m/40 märkning = inga krondekaler på ovansidan av vingen, så jag behövde bara bråka med 4st kronor.
Dom små serienumren tog jag från Specialtrycks gamla dekalark.
Alla små stenciler gjorde Anders Novotny väldigt generöst med sin ALPS-printer, och dom ser kalas ut. Allt (nästan) är fullt läsbart.
Stort tack Anders :cheers:
Använde mig av fint slippapper för att tillverka ett par gångbord.
Höjdrodren monterade
Och sen efter lite lätt vädring så lackades den med halvblank klarlack. Kroppen mattades dock ner lite mer än vingarna.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Vackert!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Härligt bygge att följa Johan!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Det ser riktigt bra ut och vilket fint arbete du har lagt ned på din kärra Johan!
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Mums...