Belcher Bits 1/48 Sk 14
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Får försöka hinna ifatt med rapporterna.
känner att det blir drabbat nu när jag vill hinna klart med denna till AIM
I vilket fall här är några uppdateringar
En styck brandsläckare på plats. Den sitter på en från utsidan öppningsbar lucka.
Och kommer bli så här med inredningen på plats, lite tajt men det funkar.
Ett par styrspakar på plats.
Sen skulle bältena för piloterna tillverkas.
Har alltid tänkt när jag öppnat ett nytt paket med lätta att den folien måste gå att använda till nåt modellrelaterat. Och nu såg jag chansen, det materialet är ganska optimalt att göra bälten av.
Sagt å gjort, skar ut tunna remsor och limmade ihop.
Ett par bältesdetaljer från waldron gjorde susen
Sen skvätte jag på lite färg och satte dit dom där dom hör hemma.
Och med en liten tvätt för att försöka att få fram detaljerna lite.
Japp, det var det för denna gång
Johan
känner att det blir drabbat nu när jag vill hinna klart med denna till AIM
I vilket fall här är några uppdateringar
En styck brandsläckare på plats. Den sitter på en från utsidan öppningsbar lucka.
Och kommer bli så här med inredningen på plats, lite tajt men det funkar.
Ett par styrspakar på plats.
Sen skulle bältena för piloterna tillverkas.
Har alltid tänkt när jag öppnat ett nytt paket med lätta att den folien måste gå att använda till nåt modellrelaterat. Och nu såg jag chansen, det materialet är ganska optimalt att göra bälten av.
Sagt å gjort, skar ut tunna remsor och limmade ihop.
Ett par bältesdetaljer från waldron gjorde susen
Sen skvätte jag på lite färg och satte dit dom där dom hör hemma.
Och med en liten tvätt för att försöka att få fram detaljerna lite.
Japp, det var det för denna gång
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Jag blir alldeles snurrig av alla detaljer. Jag brukar själv snöa in på cockpitdetaljer, men du är ju etter värre. Gillar särskilt instrumenthusen och kablagen i ditt tidigare inlägg. Grymt!
/Daniel
/Daniel
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Hej
Då jag blev tvungen att forcera bygget för att hinna klart till AIM så blev forumet lidande.
Så därför kommer här en något forcerad progress på bygget.
Lägger upp det i flera hanterbara logiska delar.
Kroppen
Dom färdiga stolarna på plats
Cockpitburen limmades sen hastigt på plats.
Och kroppshalvorna smackades ihop.
Ena sidan behövde dock ta ett ett bad i varmt vatten för att återfå sin form, då passformen inte var 100% om man säger så.
Efter det limmades den främre biten på plats. Alla större resindelarna limmas med epoxy.
Sen blev det läge för att bländskydden över instrumentpanelerna.
Då det som kom med för bakre platsen var allt annat än bra fick ett nytt tillverkas. Böjde till det av tunn PC som jag limmade på bitar av rundstav på. Även den främre behövde justeras lite då kanterna var lite för korta.
Sen var det "bara" att sätta dessa på plats. Det bakre var lite pilligt att få i rätt läge.
Det stora luftutsläppet på vänstersidan ska inte finnas med på Sk 14, så det slipades bort.
Nya panellinjer ristades dit och dom befintliga förbättrades.
Nya paneler av tunn PC sattes dit i stället för luftutsläppet.
Luckan till brandsläckaren slipades ner och en bit metalltråd limmades dit som fick föreställa ett gångjärn.
Okej
det får räcka för denna del. Härnäst vingar.
Då jag blev tvungen att forcera bygget för att hinna klart till AIM så blev forumet lidande.
Så därför kommer här en något forcerad progress på bygget.
Lägger upp det i flera hanterbara logiska delar.
Kroppen
Dom färdiga stolarna på plats
Cockpitburen limmades sen hastigt på plats.
Och kroppshalvorna smackades ihop.
Ena sidan behövde dock ta ett ett bad i varmt vatten för att återfå sin form, då passformen inte var 100% om man säger så.
Efter det limmades den främre biten på plats. Alla större resindelarna limmas med epoxy.
Sen blev det läge för att bländskydden över instrumentpanelerna.
Då det som kom med för bakre platsen var allt annat än bra fick ett nytt tillverkas. Böjde till det av tunn PC som jag limmade på bitar av rundstav på. Även den främre behövde justeras lite då kanterna var lite för korta.
Sen var det "bara" att sätta dessa på plats. Det bakre var lite pilligt att få i rätt läge.
Det stora luftutsläppet på vänstersidan ska inte finnas med på Sk 14, så det slipades bort.
Nya panellinjer ristades dit och dom befintliga förbättrades.
Nya paneler av tunn PC sattes dit i stället för luftutsläppet.
Luckan till brandsläckaren slipades ner och en bit metalltråd limmades dit som fick föreställa ett gångjärn.
Okej
det får räcka för denna del. Härnäst vingar.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Här kommer nästa del.
Vingen
Började med att konstatera att nästan alla panellinjer är fel mot dom ritningar jag har tillgång till.
Dessa fylldes igen med CA lim som sen fick slipas ner.
Nya panellinjer ristades in med min nya favoritpanelristare.
Undersidan av vingen har ett gäng serviceluckor som även dessa behövde göras om och läggas till där det saknades.
Landningsljusen lyser med sin frånvaro i lådan Här kommer little lenses till räddningen, 3mm linser för att vara noggrann.
Sen tyckte jag inte att klarplasten som ska sitta över strålkastarna var nåt att hurra för. Man såg knappt nåt genom dom.
Så dom fick i stället agera som master för att dra nytt med klarplast.
Efter ett par försök hade jag 2st godtagbara dragningar.
Tyvärr tog jag visst inga bilder på när det blev monterat, men det går att se på nästkommande bilder om man tittar efter.
Skevrodren var ju inte heller helt rätt. Vet inte om dom är dukklädda men dom har i alla fall ribbor längst med hela längden.
Dessa fick representeras av tunna plastremsor som sen slipades ner ytterligare så att dom inte skulle bli så iögonfallande.
Sen blev det dags för att montera yttervingen till mittvingen. Yttervingarna ska sitta med 5 graders vinkel i förhållande till mittvingen och för att få till det gjordes en enkel jigg.
För att få lite styrka i limfogen sattes ett par metallpinnar in i vingen.
Sen var det bara att kladda ihop det hela med epoxy.
Och så upprepades hela processen med andra vingen.
En provpassning mot ritningen för att se att det inte är helt fel.
Efter att ha gett det några dagar att härda så limmades vingen sen på plats på kroppen.
En del småglipor gick inte att undvika, men inte alls speciellt allvarligt.
Nästa del: bakpartiet.
Johan
Vingen
Började med att konstatera att nästan alla panellinjer är fel mot dom ritningar jag har tillgång till.
Dessa fylldes igen med CA lim som sen fick slipas ner.
Nya panellinjer ristades in med min nya favoritpanelristare.
Undersidan av vingen har ett gäng serviceluckor som även dessa behövde göras om och läggas till där det saknades.
Landningsljusen lyser med sin frånvaro i lådan Här kommer little lenses till räddningen, 3mm linser för att vara noggrann.
Sen tyckte jag inte att klarplasten som ska sitta över strålkastarna var nåt att hurra för. Man såg knappt nåt genom dom.
Så dom fick i stället agera som master för att dra nytt med klarplast.
Efter ett par försök hade jag 2st godtagbara dragningar.
Tyvärr tog jag visst inga bilder på när det blev monterat, men det går att se på nästkommande bilder om man tittar efter.
Skevrodren var ju inte heller helt rätt. Vet inte om dom är dukklädda men dom har i alla fall ribbor längst med hela längden.
Dessa fick representeras av tunna plastremsor som sen slipades ner ytterligare så att dom inte skulle bli så iögonfallande.
Sen blev det dags för att montera yttervingen till mittvingen. Yttervingarna ska sitta med 5 graders vinkel i förhållande till mittvingen och för att få till det gjordes en enkel jigg.
För att få lite styrka i limfogen sattes ett par metallpinnar in i vingen.
Sen var det bara att kladda ihop det hela med epoxy.
Och så upprepades hela processen med andra vingen.
En provpassning mot ritningen för att se att det inte är helt fel.
Efter att ha gett det några dagar att härda så limmades vingen sen på plats på kroppen.
En del småglipor gick inte att undvika, men inte alls speciellt allvarligt.
Nästa del: bakpartiet.
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Bra jobbat Johan.
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Tackar
Här kommer nästa bildkavalkad, hoppas det inte blir för mycket på en gång.
Stabbe och fena
Ett par uttag för styrlinorna till rodret sattes dit. Tillklippta av nålspetsar.
Ett par hål borrades i kroppen för fenan och motsvarande stift sattes dit i fenan.
Den korrugerade ytan på fenan var på tok för grov så det fick slipades ner ganska ordentligt.
Rodret modifierades lite grann. Limmade dit framkanten på rodret gjord av en bit gjutstam samt att uttagen för hingena slipades ut.
Motsvarande uttag slipades upp i bakkant av fenan plus att fästen för rodret sattes dit.
Sen sattes fenan på plats
Med rodret löst hängande på plats
Höjdrodren fick sågas bort från stabbarna för dessa ska hänga ner en del.
Även här behövdes korrugeringen åtgärdas en hel del.
Sen upptäckte jag dessa fina luftbubblor i ena stabbeframkanten.
Det var bara att bita i det sura äpplet och slipa ur håligheterna och ersätta det med plast.
Höjdrodren fick samma behandling som sidrodret med framkanter av gjutstam.
Efter det var det bara att limma stabbarna på plats.
Och alla glipor fick sig en översyn med spackel.
fortsättning följer
Johan
Här kommer nästa bildkavalkad, hoppas det inte blir för mycket på en gång.
Stabbe och fena
Ett par uttag för styrlinorna till rodret sattes dit. Tillklippta av nålspetsar.
Ett par hål borrades i kroppen för fenan och motsvarande stift sattes dit i fenan.
Den korrugerade ytan på fenan var på tok för grov så det fick slipades ner ganska ordentligt.
Rodret modifierades lite grann. Limmade dit framkanten på rodret gjord av en bit gjutstam samt att uttagen för hingena slipades ut.
Motsvarande uttag slipades upp i bakkant av fenan plus att fästen för rodret sattes dit.
Sen sattes fenan på plats
Med rodret löst hängande på plats
Höjdrodren fick sågas bort från stabbarna för dessa ska hänga ner en del.
Även här behövdes korrugeringen åtgärdas en hel del.
Sen upptäckte jag dessa fina luftbubblor i ena stabbeframkanten.
Det var bara att bita i det sura äpplet och slipa ur håligheterna och ersätta det med plast.
Höjdrodren fick samma behandling som sidrodret med framkanter av gjutstam.
Efter det var det bara att limma stabbarna på plats.
Och alla glipor fick sig en översyn med spackel.
fortsättning följer
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Helsicke vad snyggt!
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Sitter och myser....
-
- Inlägg: 989
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Tackar
Detta inlägg kommer handla om..
Glashuvar
Tyvärr upptäckte jag att frontrutan på Sk 14 är helt plan till skillnad mot Sk 16 (Harvard/Texan) vars frontrutan är rundad. Alla tillgängliga huvar är för Harvard/Texan, både de som kommer med i lådan och squadrons vakuumhuvar. M.a.o. så är frontrutan fel på alla dessa.
Så det var bara att gå till verket och göra nya främre huvar. Den första skjutbara huven blir också påverkad om man ändrar frontrutan..
Började med att tejpa plasttejp på insidan av ett par originalhuvar som inte skulle användas och fyllde sen dessa med milliput.
När detta hade torkat bändes resultatet loss från huvarna. Tack vare tejpen gick det ganska enkelt.
Milliputbitarna friserades till i kanterna
Sen slipades frontrutan platt framtill. Fick lägga till lite evergreen plast då det blev lite mycket bortslipat.
Även den mötande delen av huven fasades av för att passa in.
Efter det så fick bitarna lite alclad grå primer. Detta slipades och polerades sen med micro mesh för att få till en så blank yta som möjligt.
Bitarna förberedda för vakuumformning. Lite balsaträ fick fungera som bas.
Monterade på vakuumbordet.
Sen värmdes plast upp i ugnen och trycktes ner över formarna samtidigt som dammsugarn slogs på.
Gick inte på första försöket dock. Ett par plastark fick offras.
Men slutresultatet blev helt ok enligt mitt tycke i alla fall. Första gången jag vakuumdragit en huv må jag tillägga
Huvarna klipptes ut och filades till. Sen satte jag dit ramverket med hjälp av aluminiumtejp.
Efter detta doppades samtliga huvdelar i pledge klarlack.
Huvarna limmas på plats. En del justeringar krävs för att få delarna att passa ihop.
Dom rörliga delarna är gjorda så att dom kan poseras i både öppet eller stängt läge.
/Johan
Detta inlägg kommer handla om..
Glashuvar
Tyvärr upptäckte jag att frontrutan på Sk 14 är helt plan till skillnad mot Sk 16 (Harvard/Texan) vars frontrutan är rundad. Alla tillgängliga huvar är för Harvard/Texan, både de som kommer med i lådan och squadrons vakuumhuvar. M.a.o. så är frontrutan fel på alla dessa.
Så det var bara att gå till verket och göra nya främre huvar. Den första skjutbara huven blir också påverkad om man ändrar frontrutan..
Började med att tejpa plasttejp på insidan av ett par originalhuvar som inte skulle användas och fyllde sen dessa med milliput.
När detta hade torkat bändes resultatet loss från huvarna. Tack vare tejpen gick det ganska enkelt.
Milliputbitarna friserades till i kanterna
Sen slipades frontrutan platt framtill. Fick lägga till lite evergreen plast då det blev lite mycket bortslipat.
Även den mötande delen av huven fasades av för att passa in.
Efter det så fick bitarna lite alclad grå primer. Detta slipades och polerades sen med micro mesh för att få till en så blank yta som möjligt.
Bitarna förberedda för vakuumformning. Lite balsaträ fick fungera som bas.
Monterade på vakuumbordet.
Sen värmdes plast upp i ugnen och trycktes ner över formarna samtidigt som dammsugarn slogs på.
Gick inte på första försöket dock. Ett par plastark fick offras.
Men slutresultatet blev helt ok enligt mitt tycke i alla fall. Första gången jag vakuumdragit en huv må jag tillägga
Huvarna klipptes ut och filades till. Sen satte jag dit ramverket med hjälp av aluminiumtejp.
Efter detta doppades samtliga huvdelar i pledge klarlack.
Huvarna limmas på plats. En del justeringar krävs för att få delarna att passa ihop.
Dom rörliga delarna är gjorda så att dom kan poseras i både öppet eller stängt läge.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Belcher Bits 1/48 Sk 14
Ser ut som du använde för tjock plast, värmde för lite eller hade för få sughål första gången...