Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Andre B. »

En Gripen rote flög precis över Varberg och västerut. Hur vanligt är det att man flyger på söndagar pådet här sättet?
Kommer den från Såtenäs eller Kallinge? Var det beredskapsroten eller söndagsflygare?

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Mats Averkvist »

Kan de ha varit på väg till Roskilde Airshow, men de står inte med i programmet...
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn B »

Såg detsamma ute i Haninge vid 18-tiden på lördagen
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn Fransson »

Inte idag, men i somras dundrade en Airbus A400 (dvs den nya propellertransportören) förbi på riktigt låg höjd över den badstrand där jag njöt av den korsikanska solen. Mäktigt!
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Andre B. »

En USA märkt Piper L-4 (?) med D-day markings flög lite långsamt trevligt förbi i luften strax söder om Varberg för ett par timmar sedan.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av felle-j »

Inte idag men igår såg jag på väg hem från Sundbro flygfält en Sk 60 som svängde lågt ovanför mig och gick in på final till f.d. F 16 Uppsala. Inte så ofta man ser något sådant här nu för tiden.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av TuveB »

Cathay Pacifics "morgonflight" Hong Kong- Heathrow, B777, på ca 11000m höjd samt Egypt Air, B777, Kairo -Toronto även den på ca 11000m höjd.
Båda Identifierade med hjälp av Flight Radar 24.
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Gabriel »

Vid 17:30 kom en räddningshelikopter flygandes på låg höjd när jag var på väg hem. Han landade på vägen i ett villaområde i närheten och blockerade trafiken i ca. 20 minuter. Då jag bor nära Huddinge sjukhus ser man ofta dessa helikoptrar flyga över taket, men har aldrig sett en stå på vägen.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Mahatma G »

Under den senaste veckan har det blivit en hel del: ett par hkp 10, ett par hkp 14 och ännu fler hkp 16 har startat och landat hela dagarna. Det är härligt att sitta med morgonkaffet och frukostmackan samtidigt som man ser ett par hkp 16 värma upp och starta 100 m bort. Mindre kul var när en C-17 startade rakt över mig precis när jag höll på att somna. Sen har det varit ett antal tp 84-starter och -landningar, för många för att räkna.
Med andra ord: en bra vecka! 8-)
/G
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Daniel_A »

Mahatma G skrev:Under den senaste veckan har det blivit en hel del: ett par hkp 10, ett par hkp 14 och ännu fler hkp 16 har startat och landat hela dagarna. Det är härligt att sitta med morgonkaffet och frukostmackan samtidigt som man ser ett par hkp 16 värma upp och starta 100 m bort. Mindre kul var när en C-17 startade rakt över mig precis när jag höll på att somna. Sen har det varit ett antal tp 84-starter och -landningar, för många för att räkna.
Med andra ord: en bra vecka! 8-)
Härligt!

Du får göra ett diorama med dig själv med på ett hörn ;)

/Daniel
Skriv svar