AJ-37 Viggen, '48th Special hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

AJ-37 Viggen, '48th Special hobby

Inlägg av sten-arne »

Viggen er tøft,

Dette er Special Hobby sin utgivelse av Viggen.

AJ-37 var i motsetning til JA-37 praktisk talt utelukkende malt i 4 tone splint kamuflasje. Dette var en utfordring å få til for å si det på en veldig pen måte. Jeg fikk tak i maske sett fra Aztec som gjore jobben overkommlig, men fremdeles en enorm mengde maskering. Jeg fant fort ut at det å legge en farge ned , maskere neste og så de to siste, overhodet ikke ville fungere.

Løsningen ble da å begynne i en kant og legge ned farger og masker som ett puslespill. Hele tiden ha de maskene som sto ved siden av hverandre , og heller bytte farge i airbrush en haug med ganger. jeg planla arbeidet slik at mens en vinge tørket , begynte jeg på enten en canard, luftintak eller halvdel av nese. Så var det å jobbe seg derifra. Men det ble mange mange timer med maskering, venting, maling, maskering ,maling, venting også videre.

For å få en AJ-37 riktig er det noen små grep man må gjøre. Det som følger med i esken er delene til å lage en AJ ,og noen som er til en JA. Men man kan ikke lage en JA-37 rett ut av esken.

En AJ-37 er noe kortere en hva settet er laget for. I eska til Jaktviggen følger det med innsettet som gjør at lengden blir riktig. Denne mangler i AJ esken. Så da var det en smal sak å tilpasse delene til en AJ -37 i lengden. Jeg brukte også noen timer på å løsne bakkant flaps/alerons og canard flaps. Det er også noen deler som står skal være på modellen av antenner og slikt ,men som ikke er på de faktiske flyene jeg har sett bilder av.

Det følger med en god posjon med photo ets i esken, men dette er ikke like komplett som det som er aftermarket fra Maestro. Det mangler noen detaljer på setet blant annet. Men det gjør cocpiten mye mer presantabel.

Alt i alt var dette ett veldig artig prosjekt og selv om det var irriterende som fy med all maskeringen utelukker jeg ikke at jeg kommer å lage en Jaktviggen i 4 tone. En tildlig AJ i metall kan også være aktuelt på sikt.

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: AJ-37 Viggen, '48th Special hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Snygg camo målning och fin modell/Lennart
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: AJ-37 Viggen, '48th Special hobby

Inlägg av felle-j »

Bra jobbat med kamouflaget! Ser väldigt bra ut.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ-37 Viggen, '48th Special hobby

Inlägg av Henrik R »

Det blev äkta fint det där! Snyggt!!
Skriv svar