Tarangus JA37 till AJ37?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Claes Lislerud
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2015, 16:57
Namn: Claes Lislerud

Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av Claes Lislerud »

Sitter och "tittar lådan" och planerar mitt bygge av viggenbyggsatsen. Men så ser jag att det är dubbla cockpiter, två fenor med och kroppen kan enkelt förkortas. Jag har inget kunnande om Viggen versionerna och nu undrar jag om det är mycket annat som måste ändras på modellen för att den skall kunna bli en AJ37. Vad följer med i byggsatsen som är till AJ37 men som inte är på JA37?

Modellhälsningar
Claes
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av PederT »

Kroppsförlängningen, extratank med fyra fenor, JA-fena, extra roderservo, antenn bakom fenan, kanonpacken under buken.
Dessutom saknas "balken" mellan luftintaget på undersidan och bukfenan. Instrumentpanel för JA ska ej användas. Kolla
byggbeskrivningen. Jag tror det var det mesta. Har jag glömt något kan nog någon annan på forumet rätta mig.
Ett tips är att om du yänkt använda hjulen i byggsatsen så bör du lägga i en plasticardskiva ca 0,75 mm tjock mellan
hjulhalvorna på huvudställshjulen. Själv föredrar jag att använda Maestros resinhjul. mycket bättre hjul överlag,
speciellt noshjulen, men huvudställshjulen har rätt tjocklek.

//Peder
Claes Lislerud
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2015, 16:57
Namn: Claes Lislerud

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av Claes Lislerud »

Nu har jag läst ditt svar flera gånger Peder, men jag klarar inte helt att få grepp om det.
Det behövs altså en "balk" under nästan hela skroget. Annars finns allt med i byggsatsen?

Jag har sett flera som har ökat bredden på hjulen, men det kan se ut som att jag hellre köper nya hjul pga de dårliga noshjulen.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ja, alla delar för att bygga en AJ finns med i Tarangus lådan. Det som saknas är den balk som går i mellan balken för extratanken och fenan mellan luftbromsarna på undersidan. Du får skapa denna själv men det är inte så svårt.

Du ska inte använda den kroppsförlängning del som finns med då enbart JA versionen hade denna. Det innebär att du får korta av ryggåsen lite men det finns en markering för detta på insidan av ryggåsen. Ingen kanon på undersidan och inte några extra roder "hydralkolvar".
JA har fyra hydralkolvar på rodren, AJ har tre så uteslut den lösa kolven. Cockpit, använd instrumentbrädan med det stora runda centralinstrumentet. Se till att ta rätt cockpitbalja men den sitter på samma ram som delen till instrumentbrädan. Extratanken har tre fenor på AJ, fyra på JA. Använd stjärtfenan med pitåröret högt upp. Ingen antenn bakom stjärt fenan.

Det finns ju mängder med detaljer som man kan ändra om beroende på hur nogran man vill vara. Jag har bara nämt de primära. Vill du har mer info så är det bara att säga till ;)

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av PederT »

Ja, du har rätt, du kan bygga en AJ37 i stort sett rätt ur lådan.
Det största problemet är balken mellan det undre luftintaget
och bukfenan. Den måste du tillverka av PC.
Jag rekommenderar studie av foton. Du kan också gå tillbaka i detta forum
och läsa tråden "Special Hobby Viggen" där skrivs också
om balken.

//Peder
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av AndreasSamuelsson »

En annan detalj som är lätt att missa är det lilla luftintaget som sitter i framkant på kroppsbalken. På AJ-versionen har det en annorlunda form. Det är nästan runt istället för det trekantiga på JA 37. Kolla på bilder, det är lite svårt att förklara.

Mvh Andreas
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av PederT »

Värt att notera är också att om du ska bygga en tidig AJ37 ska du inte ha
luftintaget i framkant på mittbalken. De tidiga AJ hade i stället två mindre
luftintag på vardera sida av mittbalken. Visserligen gjordes väl en modifikation
så att alla AJ hade ett centralt placerat luftintag på undersidan.
På SK37 fanns dock de två luftintagen kvar.
Som alltid gäller det att studera foton.

//Peder
Claes Lislerud
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2015, 16:57
Namn: Claes Lislerud

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av Claes Lislerud »

Tack för svar killar.
Tror det blir en AJ iom att det är med nästan alla delar.
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av marcusjohnson717 »

Jag har precis byggt en AJS utav min Tarangus Viggen. Jag tog min mitt balk från Esci Viggen. Skippa också ringen för kroppsförlägningen, dock får man såga lite i ryggåsen. Ett annat tips jag fått som jag inte gjorde är att även använda fenan från Esci Viggen, det låter jag dock vara osagt. Kan lägga upp bilder om intresse finns, skriver på mobilen nu.

Marcus
Claes Lislerud
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jul 2015, 16:57
Namn: Claes Lislerud

Re: Tarangus JA37 till AJ37?

Inlägg av Claes Lislerud »

Ja gärna det. :)

Jag har ingen Esci Viggen så jag blir väl tvungen att snida till en balk själv.
Skriv svar