Dekaler som du saknar...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Dekaler som du saknar...

Inlägg av Andre B. »

Sitter och maskerar min lilla S26 Mustang. Börjar då funder på varför vissa dekaler inte finns tillgängliga till exempelvis en Mustang?

Tänk liksom om bländskyddet på motorhuven skulle vara tillgängligt som dekal? Eller de större "trampmattorna" som användes på sena Mustanger? Ok, de går att måla men det är lite de där småsakerna som kan avgöra om det blir en lyckad modell eller ett totalhaveri. Har precis målat de sista lagren förhoppningsvis på denna modell och naturligtvis så släppte färgen på ett ställe trots slipning, tvätt, grundfärg. Hade nämnda dekaler funnits så hade det varit en eller ett par maskeringa rmindre.

Vilka dekaler tycker ni andra borde följa med när ni köper en viss modell? Vad har ni tvingats måla istället för att... ?

Mvh, André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Dekaler som du saknar...

Inlägg av marcusjohnson717 »

Kul att man kan tycka så olika! Jag själv har mer och mer börjat med att kolla vad jag kan skippa på dekalarket och måla istället.

Marcus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekaler som du saknar...

Inlägg av Andre B. »

Handlar ju ofta om vad för modell man bygger. Hur många Blue Angels/Thunderbirds/Red Arrows modeller skulle bli färdigställda om man tvingades måla det mesta av det som oftast är dekaler? En F-16 Thunderbird i 1/72 skulle bli minst sagt intressant att maskera. Och skulle färhen släppa någonstans vid demakeringen så hamnar modellen kanske inte osannolikt i papperskorgen.

Sedan finns det ju en tidsaspekt med. Vi som är trogna modellbyggare sedan många "sekel" tillbaka har inte alltid så bråttom alltid med färdigställandet. Vi kan ta att det tar tio, tjugo år kanske att färdigställa en modell i väntan på rätt färg, tillfälle, resurser och intresse. Men för den som är relativt ny i hobbyn så vill man kanske färdigställa en mdell över ett par helger. Tänk då om de blå/gula fälten till S 26146 eller de blå linjerna till S 26107 skulle följt med i RBD´s dekalark för J 26 & S 26 Mustang Part var med på nämnda dekalark. Skulle vi kanske då sett betydligt fler S 26?

Ok, jag har målat nämnda fält på min S 26. Men vad ger det modellen för omdömme som helhet om inte den blå eller den gula färgen överensstämmer bra med samma blåa och gula färger i kronmärkena? Det gör att resultatet inte blir den tillfredställelse som man kanske önskade varför modellen blir liggande i väntan på att man en dag stöter på eller lyckas bland en färg av passande nyans.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Dekaler som du saknar...

Inlägg av marcusjohnson717 »

Jag har byggt nu sedan 15 år tillbaka som vuxen, vad nu det har med hur fort och noga man bygger? Jag skulle ändå säga att just för att matcha rätt färger till dekalark så är det enklare att måla. Jag har även sett de som gjort snygga Blue Angelskärror som målat viss text. Men givetvis allt går inte att måla och jag använder fortfarande dekaler till mycket!
Skriv svar