Hunbrol, dags att ge uop?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag föredrar balsamterpentin, jag märkte att vissa sorters lacknafta gjorde
att Humbrol koagulerade (det blev små klumpar) och efter ett tag så
blev färgen som gélé. Med balsamterpentin kan man späda direkt i
burken utan att färgen blir dålig och man kan "rädda" gamla burkar där
färgen blivit seg ....
/ Robin
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av daneri »

När Lekhuset i Norrköping gick över till Revell gjorde jag det också.
Nu när jag vill använda något annat än Gunze eller Tamiya får det bli Revell. Tycker det påminner mycket om gamla Humbrol. Men visst är det trist när något man är inkörd på försvinner?
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jo, jag tycker också att Revell påminner om gamla goda Humbrol :-)
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av Per.V »

Använder också balsamterpentin, lite mer "drag" i det jämfört med lacknafta. Har räddat några färger med det då det har varit som en tjock sörja i burken, några droppar balsamterpentin direkt i burken så blir färgen som "ny".
Per Vildarve. Gotland
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av Spad16 »

Jag har också hållit envist fast vid Humbrol, över 40 år , och jag har fortfarande en Billy hyllplan full, men dom används alltmer sällan. På ålderns höst(!) har jag gått över till vallejo. Jag gillar dom små flaskorna med litet hål som aldrig torkar ut, och som inte luktar, och som funkar bra både till penselmålning och sprutning.
Mvh. Neil
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av daneri »

Har blivit mer och mer nyfiken på Vallejo. Man hör så mycket bra om det så det kanske är dags att prova/ lära nytt? Har det några nackdelar och hur ligger de till prismässigt och tillgångsmässigt?
/Dan
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av denstore »

daneri skrev:Har blivit mer och mer nyfiken på Vallejo. Man hör så mycket bra om det så det kanske är dags att prova/ lära nytt? Har det några nackdelar och hur ligger de till prismässigt och tillgångsmässigt?
/Dan
Det beror nog lite på var man bor, och vad man är beredd att betala. Jag bor utanför Lund i Skåne, och det finns relativt många försäljare som har Vallejo här nere. Spelbutiker och liknande har ofta Vallejo.

Dock så köpte jag de flesta av mina via nätet eller hos Ministuff. På det sättet kan man få ner priset ganska rejält.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av Fenix »

Jag har bara problem med Humbrols Metal Cote färger de verkar inte vilja torka ens efter 2 veckor. Jag har även problem med Humbrol 19 den verkar täcka allt sämre ju nyare burk man har likadant med 130 och 34. Jag målar fortfarande mest med pensel. Det lilla jag airbrushar sker med Tamiya.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av Spad16 »

Vallejo är nog förhållandevis dyr. Men man får igen pengarna på att slippa slänga så mycket. Nackdelar, inga direkta, men jag upplever vissa färger som kassa, gult täcker inte, och det vita är inte så bra heller. Klarlacken var helt värdelös, kommer jag aldrig att använda igen. Däremot svart är helt suverän, och kamoflage färgerna täcker bra. Vissa RAF färgnyanser stämmer inte alls med hur jag tycker att dom ska vara.
I stort sett är jag nöjd.
/Neil
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Hunbrol, dags att ge uop?

Inlägg av PeterSandh »

Går inte att bryta ett väl inarbetat Humbrolmissbruk. Dom var bättre förr men funkar fortfarande, dock nödvändigt att provmåla först eftersom dom uppför sig väldigt olika. Tunnar med balsamterpentin, luktar skunk men funkar bra :D
Skriv svar