Ännu en Viggen-råga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ännu en Viggen-råga

Inlägg av Björn B »

Bild
Vad är dom två vita retanglana längst bak under höger vinge och när kom dessa?
Har sett dom på alla varianter utom JA-versionen. Dom finns inte på den fotograferade fyrgruppen hos FC 1972 men dom hade inte heller antikollisionsljusen.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av Stellan »

Enligt boken Kronmärkt fungerade dessa som övningsmärkning under 90-talet. F6. Annan variant var på F 21 på vingarnas ovansidor.
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av bergwall »

Eller syftar du på dopplerradarn Björn? Den som drar lite åt beiget? Sändare och mottagre, åtskiljda av en liten spade (därav två "rutor"). JA hade radarhöjdmätare under kanardvingarna istället.
Thomas.S
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 dec 2014, 23:12
Namn: Thomas Sandström

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av Thomas.S »

Ja det är doppler radarn, den var en del av navigerings systemet och inte en radarhöjdmätare. Fans bara på AJ/S familjen, även de hade också radarhöjdmätare men de var till skillnad från JA placerade i kroppen på var sin sida om centrumbalken. De syns på bilden som två mörka fläckar vid bakre delen av balken.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av bergwall »

Aha... visste inte att AJ-familjen hade radarhöjdmätare på var sida om centrumbalken. En sak slog mig, AJ var ju tänkt att bära Rb 27 Falcon i yttre balklägena men eftersom aktiveringstiden var så lång så infördes den aldrig som egentlig yttre last. Sidewinder-integrationen (innebar det både Rb 24 och 74?) kom först i och med AJS-moden väl? Innan dess så hade de yttre balkarna ingen egentlig praktisk användning. Därför finns ingen märkning på de yttre balkarna på flygplan ur AJ-familjen. Om den här bilden är tagen tidigare än AJS-moden så innebär det att man hängde åtminstone "grönsaker" i R7V/H? Eller föreställer bilden en AJS-mod? Eller är det PR-syfte?

Hälsningar Robert
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av Björn B »

Tack.
Jag antar att om antikollisionsljusen sitter monterade så är chansen ganska stor att även dopplerenheten kommit på plats. Det är svårt att hitta bilder på riktigt tidiga produktionsmaskiner som visar denna.
Thomas.S
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 dec 2014, 23:12
Namn: Thomas Sandström

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av Thomas.S »

Detta borde vara innan AJS- modden infördes då RB 05 som hänger i kroppsbalkarna togs bort som last alternativ efter AJS modden.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Ännu en Viggen-råga

Inlägg av Lerxzt »

...och jag som trodde det var två bitar Tamiya-tejp :)

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar