STURM-DINOS!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

STURM-DINOS!

Inlägg av Joakim Hultman »

Ibland blir man riktigt överraskad när man letar igenom gamla arkiv och böcker, och man ställs inför fakta som man tidigare inte haft en aning om. Saker som vänder upp och ned på ens världsbild.
Men det är samtidigt just sådana saker - det oväntade och omvälvande - som är särskilt intressant.

Här är det, utan vidare krussiduller:

"År 1912 upptäcker professor Challengers expedition till sydamerikas djupa djungler att dinosaurier fortfarande existerar på en avlägsen plats i Amazonas!
Expeditionen återvänder till Storbritannien med bevis, vilket får världen att häpna.

År 1935 sänder Adolf Hitler en egen expedition till Sydamerika för att ta flera olika exemplar av dinosaurier med sig tillbaka till Tyskland, där Führern öppnar flera reservat för skräcködlorna som fortplantar sig och växer i antal. Allt detta för att bevisa det tyska folkets överlägsenhet!

Men kriget bryter ut, och år 1944 är den tyska armén på reträtt på samtliga fronter. Alla har inte insett det ännu, men kriget är förlorat.
Goebbels lovar att mirakelvapen ska rädda Tyskland undan nederlag, och ett av dessa ”mirakelvapen” som presenteras är STURM-DINOS: Dinosaurier från tysklands reservat som tränats och utrustats för strid!

Det är inte helt lyckat alla gånger. Till exempel fryser många Gepanzert Triceratops ihjäl under Ardenneroffensiven, och en incident med en Über-Rex resulterar i att ett kompani SS-soldater blir uppätna.
Men en sak står klart: De Allierade står inför ett nytt, skrämmande hot.
Vare sig det är Sturz-Pteranodon, Raptorjugend eller Seekampf-Diplodocus de Allierade möter så måste de demokratiska, fria nationerna (och Sovjetunionen) segra!"

- Aftonbladet, 25:e januari 1945.

Med denna nya information till hands ter sig kommande projekt självklart: dinosaurier!

Detta är alltså en uppmaning till alla modellbyggare där ute att inför nästa års 08 Open bygga dinosaurier, och i synnerhet urtidsdjur från andra världskriget.
Flera har redan anmält sitt intresse. De bygger dinosaurier för sitt fosterland. Vad gör DU för nationen?






Bild
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av kai »

Åh käre du min milda tid. Först garvade jag som en galning, sen tänkte jag att jag måste lägga ut bilden på Fejjan och till sist insåg jag att det förmodligen inte vore en bra idé. Men, jag är på. En dinosaurie blir det.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av Andreas Grewin »

Jag måste ju här då fylla på en del av det refernsmaterial jag har hittat i ämnet:

Bild

Bild

Bild


Måste även fylla i med att en grupp Raptorjugend är redan beställda för att bidra till detta ärorika byggtema.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av Joakim Hultman »

Andreas Grewin skrev: Måste även fylla i med att en grupp Raptorjugend är redan beställda för att bidra till detta ärorika byggtema.
Utmärkt, Dinosturmführer Grewin!
Tamiyas?
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av MiniStuff »

HAHAHAHAHAHA! :lol:

visste inte om det var ett aprilskämt eller inte igår... klart man skall göra en sturmdino. :D
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av Joakim Hultman »

Utmärkt!
Tamiya har ju gett ut flera olika dinosaurier i 1/35. Hett tips. ;)
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av MiniStuff »

Joakim Hultman skrev:Utmärkt!
Tamiya har ju gett ut flera olika dinosaurier i 1/35. Hett tips. ;)
Ok! MEN det behöver inte vara dinos som har funnits?! Lite artistisk frihet i val av monster?
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av BjörnK »

Kan man räkna svärmödrar, de gamla drakarna, som Dinos? ;)
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av Andreas Grewin »

Fasiken vad kul, då är vi redan 4st byggare! :D Lars skulle inte du också bygga en?
Joakim Hultman skrev: Utmärkt, Dinosturmführer Grewin!
Tamiyas?
Yes det blev Tamiyas :)
MiniStuff skrev:Ok! MEN det behöver inte vara dinos som har funnits?! Lite artistisk frihet i val av monster?
Här är det ju självklart historisk korrekthet som väger tyngst. Därför borde val av dino/monster vara upp till var och en så länge det kan motiveras med en trovärdig bakgrundshistoria :D
BjörnK skrev:Kan man räkna svärmödrar, de gamla drakarna, som Dinos?
Haha ja en skräcködla är väll alltid en skräcködla :D Ska du inte bygga en Sturm-Dino då?

Här kommer lite mer material :lol:

Bild

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: STURM-DINOS!

Inlägg av Stellan »

Jag vill också bygga moster.

Monster ska det va'.

Har tre som anmäls. AIRFIX!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar