Tarangus Lansen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Tarangus Lansen

Inlägg av Björn Fransson »

Testar forumet genom att lägga ut några bilder på huvudställsschaktet. Kan inte påstå att alla kablar och slangar och allt vad det är är placerade på exakt rätt plats (och det ska förstås vara ännu fler egentligen...) men det ger förhoppningsvis en känsla av det gytter som möter den som tittar in:

Bild

Här ser man också att om man gör som jag, är det inte så viktigt att få göra utkastarmärket helt osynligt. Det försvinner rätt bra ändå (i synnerhet som ytterligare en del ska dit ovanför). Några slangar till blir det, men först sedan allt är monterat. Härnäst: Dags att scratcha luftbromsar.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus Lansen

Inlägg av Björn Fransson »

Fick bara med den ena bilden (är lite ovan här). Här kommer andra bilden:

Bild
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Det där ser bra ut!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Bra jobbat! Jag är lite osäker på om jag ska göra något seriöst i mina hjulschakt. Det här bygget blev lite väl invecklat redan...
Några metalltrådar kommer det nog bli ändå.

Kul att så många bygger samma byggsats nu. Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag! :-)

Andreas
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tarangus Lansen

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt hantverk!
Uffe
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Det där ser bra ut!

Inlägg av Erik_G »

AndreasSamuelsson skrev:Det bästa är väl att ligga en aning efter så att man kan lära av andras misstag! :-)

Andreas

Som jag då :-)

Det var en hel del kablage i de där utrymmena, så det finns en hel del utrymme för pill där. Har precis tagit en break från ett liknande jobb, fast på en annan fågel..

Ser hur som helst ut att bli bra.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Tarangus Lansen

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Snyggt jobbat Björn!

/ Pekka
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Tarangus Lansen

Inlägg av Björn Eriksson »

Ser fantastikt bra ut Björn, kommer att följa ditt bygge med spänning,
titta, lära och dokumentera.

Mvh
Björn Eriksson
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus Lansen

Inlägg av Björn Fransson »

Små saker som tar lång tid... Men nu är luftbromsarna klara!

Bild

Öppningarna blir rätt stora, så jag lade till några rör inuti, mest för att skapa en känsla av att det finns något därinne:

Bild

Hmm.... Det är bra att fotografera modellerna ibland. Värst vad några rören blev kurviga. Efter lite rättböjning:

Bild

Här syns förresten också några hål som behöver borras upp, som inte ens är markerade i plasten.

Lite annat fix: Höjd- och sidoroder har skurits lott (men inte slipats ännu).

Bild

På skevrodren nöjde jag mig med att förstärka dem utan att ta loss dem (på modellen är de av samma tjocklek som övriga panellinjer.)

Bild

Tanken har slipats till åtminstone hygglig form:

Bild

Hittills har det mest handlat om småpill, skärande och slipande. Känns som att det börjar bli dags att börja plocka ihop delarna snart. ;)
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Vilka tjusiga bromsar!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Wow! De där luftbromsarna blev ju mycket finare än mina.
Kan du göra en uppsättning extra till mig? :-)

Skämt åsido så ska det bli spännande att se en färdig Lansen i 1:48 inom kort. Än så länge är det väl ingen som har byggt någon klart?

Andreas
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus Lansen

Inlägg av Björn Fransson »

Förmodar att det inte är min du syftar på när du talar om inom kort... ;) Det känns lite som om jag trampar vatten med all detaljering. Men igår lyckades jag i alla fall montera ihop stabilisatorerna.

Några erfarenheter för er som bygger denna:

- Passformen mellan hjulschaktet och vingarna är bra (men se till att vingarnas undersidor är väl ihoplimmade och ordentligt torkade innan!!!). Men den kräver att man klämmer åt ordentligt! Så ladda upp med klämmor eller starka (och uthålliga) nypor. Alternativt kör med superlim, men det kan vara lite vågat med tanke på att det gäller att få allt rätt.

- Jag trodde ju att Tarangus missat "klämmorna" på höger sida på luckan mellan frontruta och huv. Men det visar sig (tack Erik G!) att de endast sitter på vänstersidan, på högersidan sitter gångjärn. Så spara gärna in jobbet att först lägga dit dem för att sedan ta bort dem igen.
Skriv svar