Modellhobbyn

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Modellhobbyn

Inlägg av easy_company »

Att få öppna kartongen och spana in gjutstammarna och få sig en bild i huvudet om hur modellen jag ska bygga ser ut när jag är klar med den är en av de utmaningar jag gillar med modellhobbyn. Att sen när jag sitter vid byggbordet och släpper tankarna på omvärlden och vardagliga krav och alla måsten så tankar jag samtidigt på min energi för att orka med vardagen, och min hobbyhörna blir med det en oas som gör livet genast mycket roligare. Ibland när jag är på jobbet kan jag längta efter att få komma hem till min hobbyhörna och få släppa allt det andra för en stund och "grotta" ner mig i modellhobbyns underbara värld :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Björn Fransson »

Hear, hear! Kunde inte skrivit det bättre själv!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vad jag förstår finns det numera forskning, som stöder din uppfattning.
Jag minns en tidningsartikel som gick igenom forskning som visade vikten av att ha ett avskilt litet hörn i livet, där man kan släppa allt som händer runtomkring en och ägna all sin uppmärksamhet åt det man bokstavligen har framför näsan.
De skriver om modellbygge utan att de vet om det, tänkte jag.

Uffe
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Per.V »

Instämmer fullständigt!
Per Vildarve. Gotland
johanzzon
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 jul 2012, 22:25
Namn: Joakim Johansson
Ort: Linköping

Re: Modellhobbyn

Inlägg av johanzzon »

Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Instämmer till fullo.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Daniel_A »

Så sant! Jag brukar kalla det att gå in i bygg-trans. Superkoncentration och noll tidsuppfattning. Med trans menar jag då det mentala tillståndet och inte det som ordet brukar förknippas med nuförtiden :-)

/Daniel
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Öken-Erik »

Håller fullständigt med och känner igen med i vartenda ord. :-)
Älskar min "man-cave" där jag trivs som bäst.

Öken-Erik

CU@C4
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Göran NS »

Så sant, så sant!

Jag är, och kommer alltid att vara, en oförbätterlig drömmare, och mina drömmar handlar ofta om modeller :-)
Göran Nilsson Söderholm
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Modellhobbyn

Inlägg av Björn Fransson »

Ulf Lundberg skrev:Vad jag förstår finns det numera forskning, som stöder din uppfattning.
Jag minns en tidningsartikel som gick igenom forskning som visade vikten av att ha ett avskilt litet hörn i livet, där man kan släppa allt som händer runtomkring en och ägna all sin uppmärksamhet åt det man bokstavligen har framför näsan.
De skriver om modellbygge utan att de vet om det, tänkte jag.

Uffe
Minns att Svenska Dagbladet för några år sedan skrev om vikten av att ha "Frizoner" i tillvaron och att jag tänkte exakt samma sak. "Det här handlar om modellbygge ". Och det funkar verkligen!
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Modellhobbyn

Inlägg av BjörnK »

Håller med samtliga föregående, att skapa med händerna när arbetsdagarna ägnas åt mer "teoretiskt arbete".. man går in i sin egen bubbla och kopplar bort omvärlden!
Skriv svar