p-38 ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
johanzzon
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 jul 2012, 22:25
Namn: Joakim Johansson
Ort: Linköping

p-38 ?

Inlägg av johanzzon »

Tänkte mig att inskaffa en p-38J i skala 1/72. Eftersom det finns stor samlad erfarenhet här på sidan tänkte jag fråga vilken som anses bäst.
Tack på förhand.
Mvh/Jocke
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: p-38 ?

Inlägg av magnusf »

Jag gillar Academys som jag äger men inte har byggt. Det är något knas med luftintagen under spinnern på den sägs det, antingen struntar man i det eller så finns det resinersättningar.

Jag har även byggt en, det är Dragon/Italeri. Helt OK men lite av den vanliga Dragon-blandningen av bra och dåligt. Academyn är nästan 15 år nyare och ser väldigt fin ut!

Bild
Här är mitt Dragon-bygge, med Aeromaster-dekaler. Byggd 1995 för övrigt...

Hälsningar

Magnus
johanzzon
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 jul 2012, 22:25
Namn: Joakim Johansson
Ort: Linköping

Re: p-38 ?

Inlägg av johanzzon »

Tackar för tipset, har sneglat lite åt Academy om jag ska vara ärlig. Har haft en Dragon tidigare och den gillade jag inte alls..... :)
Gillar din kärra från Dragon skarpt. KANONFIN!!
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: p-38 ?

Inlägg av Robert A »

AZ models har en p-38 med i 1:72 som kom ut i år eller om det var förr, värt en titt då de ryckt upp sig en del när det kommer till detaljering.

Edit menade RS models inte az, de verkar dock inte ha en p-38J
Senast redigerad av Robert A den 20 okt 2014, 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
johanzzon
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 jul 2012, 22:25
Namn: Joakim Johansson
Ort: Linköping

Re: p-38 ?

Inlägg av johanzzon »

Förresten, är det någon som vet hur P-38:orna från RS models är? Är de något att ha, eller bara skräp? :?: :?:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: p-38 ?

Inlägg av magnusf »

Jag har aldrig sett någon av RS P-38:or men ska man säga något generellt om RS Models är att det är "snäll shortrun", säkert alldeles utmärkta men jag tror att både Dragon och Academy sedda ur rent modellperspektiv är bättre.

Tack för omdömet om min P-38 :) !


Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: p-38 ?

Inlägg av Andre B. »

Lustigt, skrev en tråd om P-38 i 1/72 nästan samtidigt i Britmodeller. Det är ett av de flygpplan jag av någon anledning aldrig byggt i modell. Och jag har då ändå byggt det mesta som Airfix en gång haft i sitt sortiment. Academy's modeller känns rätt sällsynta i Sverige idag jämfört med för några år sedan.

Var kan man hitta en P-38 i Sveriga idag? Var inne på Hobbycenter igår men såg ingen där. Ändå får jag säga att det är länge sen jag sett så mycket modeller inne på Hobbycenter... :)

/ Andre

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ng-in-172/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
johanzzon
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 jul 2012, 22:25
Namn: Joakim Johansson
Ort: Linköping

Re: p-38 ?

Inlägg av johanzzon »

Tittade runt lite bland "sortimentet" här hemma och hittade en P-38 från RS......... Hade totalt glömt bort att jag hade en. :lol: Det är en fotovariant (F-4/ F-4A). Jag tycker att den påminner en hel del om hur Dragons F-5:a är uppbyggd, gillade inte den särskilt. Håller för stunden på med två byggen från RS, En MS-410 och en Mörkö-Morane, båda blir från Finland. Vet inte hur pass väl de stämmer med originalen, men är rätt okej att bygga bortsett från kylarna, de är inte så roliga.....
Kommer nog att satsa på en P-38J från Academy, har tänkt mig att bygga en kärra från 49th FS / 14th FG. Kärran jag tänker mig att bygga hade texten "Jewboy" på motorkåpan, lite lagom uppkäftigt. :D
Vet inte heller var man hittar Academy i Sverige, har dålig koll på det, möjligt att Max på Rebell hobby har, annars vet jag av erfarenhet att han kan ta hem det man vill ha tag på. Själv köper jag den nog på E-bay.
Mvh/ Jocke
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: p-38 ?

Inlägg av Andre B. »

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
johanzzon
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 jul 2012, 22:25
Namn: Joakim Johansson
Ort: Linköping

Re: p-38 ?

Inlägg av johanzzon »

Tackar för länken, mycket bra information där. Får garanterat bli en Academy, eller två kanske....
Mvh/ Jocke
Skriv svar