Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Rickard B »

Först vill jag säga att jag gillar den nya hemsidan och det nya forumet. Snygg layout bla. Kul med lite nytt!
Tänkte då testa att slänga ut en tråd och visa ett bygge som blev klart redan innan C4 men som jag inte visat på något forum ännu. Har inte ens visat den på min blogg sedan den blev klar. För den är inte riktigt klar. Återkommer om det... Om man besöker bloggen kan man dock se vissa likheter med rubriksbilden :D
Modellen är Dragons steel wheel panther. Mycket fin modell. Bytte pipa och band, i övrigt är den ur lådan. Vissa kanske även känner igen den från C4?

Vagnen ska föreställa Panther 221 som tillhörde Kampfgruppe Peiper under Ardenneroffensiven. Då var denna Panthern ganska ny samt att den var bara i strid en gång under sin livstid. Mitt bygge föreställer hur den såg ut påväg till slaget vid Stoumont den 19e december 1944. Där tog den 8 eller 9 träffar av en amerikansk 90mm luftvärnskanon men klarade sig genom hela slaget och återvände tillbaka till LaGleize där den utgick ifrån. Där blev den senare stående och övergiven.
Med anledning av detta så var den nog inte så sliten vid denna tidpunkt vilket gör att det är svårt att få en avvägd chipping och vädring. Har bara sett bilder på hur den såg ut efter striden och då var den ganska sargad. Vädringen har tagit mycket tid. Har vädrat den i olika etapper där jag fokuserat på att inte göra för mycket men att ändå få det att se spännande ut. Jätte svårt har det varit. Bilderna är tyvärr lite missvisande. Tar bort lite av djupet i leran.
Har även sett på bilder att den hade en del kamouflage i form av grenar och granris. Detta har jag inte satt dit men jag funderar på att göra det när plattan är klar. Kan vara svårt att få till den typen av kamouflage på modeller. Har inte provat ännu men jag har sett en del varianter, både bra och mindre bra försök. Återkommer när allt är klart. Kommer dock att dröja ett tag tills mitt dio med Panzer IVan och Famon är klar.
Hoppas ni gillar den. Kom gärna med förslag


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vill tacka gänget bakom boken Panther från Canfora som har varit inspiration till detta bygge. Härlig bok som jag varmt rekommenderar
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert! En vacker dag kommer jag sätta tänderna i samma byggsats och om den blir hälften så snygg som din skönhet så kommer jag vara nöjd. En klar förebild inför mitt kommande bygge.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygg vädring!
Jag gillar rinningarna på frontpansaret.
Uffe
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Andreas Grewin »

Fint! Bra Jobbat!

Hur var passformen på denna?

Rätta mig om jag har fel, men just denna steelwheel variant kan man väll blankpolera delar av hjulen på? Kan vara rätt snygg kontrast. Även lite pinwashes kan göra mycket för hjul och övriga delar.

Tycker absolut att du skall addera lite granris, allt sådant gör att en vagn får mer personlighet :)

//Andreas Grewin
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Bengt Johansson »

Satt på C4 och gottade mig åt bla just din fina Panther -tål att ses även här ;)

Mvh/B
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Plasticbattle »

Another nice panther Rickard!! You must have a nice collection of them now! The figure looks particularily nice as well .. like the stubble! :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Micke A »

Tjusigt Rickard!

Gillar speciellt den lila-röda tonen o cammot. Figuren var inte dum den heller.....

Micke A
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Rickard B »

Urban Gardini skrev:Vackert! En vacker dag kommer jag sätta tänderna i samma byggsats och om den blir hälften så snygg som din skönhet så kommer jag vara nöjd. En klar förebild inför mitt kommande bygge.
Tack ska du ha!
Kan verkligen rekommendera denna modell och det hade varit kul att se din version.
Om du rotar lite i min blogg kan du se lite hur jag gjort.
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Rickard B »

Ulf Lundberg skrev:Snygg vädring!
Jag gillar rinningarna på frontpansaret.
Uffe
Tack Uffe!
Kul att du ser mina rinningar och att du gillar den! :D
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Re: Panther "221" G Steel Wheel 19 December 1944

Inlägg av Rickard B »

Andreas Grewin skrev:Fint! Bra Jobbat!

Hur var passformen på denna?

Rätta mig om jag har fel, men just denna steelwheel variant kan man väll blankpolera delar av hjulen på? Kan vara rätt snygg kontrast. Även lite pinwashes kan göra mycket för hjul och övriga delar.

Tycker absolut att du skall addera lite granris, allt sådant gör att en vagn får mer personlighet :)

//Andreas Grewin
Tack ska du ha Andreas!
Passformen är bra men inte klockren. Men det är inget som stör tycker jag eftersom det är en jättefin modell i övrigt.
Blankpolerat är det på ytorna mot bandet. Om det är det du menar? Detta har jag gjort men det kanske har mattats av lite under vädringsprocessen. Går att fixa till. Vad gäller granris så får jag se hur jag ska göra. Tycker att det skulle vara snyggt men då måste det vara realistiskt vilket inte är lätt. Men, utmaningar gillar jag :D

Kul att höra att du gillar den!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Skriv svar