Handlare på AIM

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Pyret »

Köper gärna en Tamiya T-55 av ngn......handlare eller privatperson....
Köper gärna även någon av Trumpeters nya T-80:or....
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Handlare på AIM

Inlägg av bosnafly »

Är det nån som kanske ska ha med sig jugoslaviska plan?
Timo Pohjola
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 aug 2014, 21:47
Namn: Timo Pohjola

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Timo Pohjola »

Lite sent men ändå. Såg denna tråd tråd först ikväll. . . ..

Följande handlare är anmälda:

Alfa Hobby http://www.alfahobby.se/ Sundsvall, Göteborg
Byggmodellen http://www.byggmodellen.se/ Göteborg
Sincore http://www.sindcore.se/ Karlstad
Hobbyimporten 011-16 67 68 Endast postorderförsäljning, Norrköping
Puma Hobby http://www.pumahobby.se/ Endast nätförsäljning, Mönsterås
SFF http://www.flyghistoria.org Svensk Flyghistorisk Förening
FlyGloster Förlag http://www.flygloster.com/swe/index.htm Norge
Kulla Internethandel och Dekalservice 042-34 91 86 Höganäs

Välkomna!
Timo
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Hobby-Importen »

Vill bara svära på detta sätt över Schenker.
Har en bunt grejer i grannstaden, tydligen sedan länge, och deras regler förbjöd dom att skicka dom på det sättet jag vill, eftersom någon i ett annat land skrivit in min adress i fel ordning. Datorssystembuggar mellan europaåkerierna gjorde att mitt telefonnummer inte följde med, så att de fick söka på Eniro och skickade SMS till min hustru (vars abonnemang jag står för). Ingen kan hämta ut det utan min legitimation (ok, den logiken fattar jag, men den inskannad sådan fungerar på vissa terminaler, fast inte just i den här staden). Skyfflades runt och de flesta av vänliga men inte intresserade av problemet. Efter ett tag, så kom jag fram till att ingen jag pratade med fanns i staden där grejerna fanns, så alla glodde på samma djäkla datorskärm och hade alltså ingen som helst befogenhet (eller vilja ) att ens försöka lösa problemet...

Fast det blir trevligt i alla fall... :-)

Jens
Daedalus Models
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Janne Nilsson »

Man måste få en fullmakt/uppdatering från avsändaren.
Ibland kan man klara sig med att visa fakturan och korrenspondensen runt beställningen.

Som inköpare i min yrkesroll är min favorit när leverantören skriver ett personnamn först, då kan bara den personen kvittera ut den.

En annan skojig sak är när de skickar till företag med någon form av försändelse som istället för att köras ut till varumottagningen hamnar hos det lokala utlämningsstället, tex ICA. Normalt har man som företag inte någon kontakt med dessa pluttställen. Då kan bara firmatecknaren hämta ut paketet. Något som VD för ett multinationellt företag inte brukar vara så förtjusta i. Speciellt inte om man har verksamhet på flera ställen i landet.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Robin Nilsson »

Sen finns ju varianten att de låtsas att de kört ut direkt till mottagaren och sen hamnar paketet på något utlämningsställe. Det har hänt mig som privatperson några gånger (nån gång påstod Schenker att porten varit låst / portkod och kåken jag bor i har aldrig haft portkod). En bekant som skulle få leverans till sitt företag stod och väntade på gatan och såg leveransbilen köra förbi, han hade mobilen i handen och ringde direkt och frågade vart hans kolli tagit vägen, svaret var att de försökt vid en angiven tid men att ingen öppnat dörren/lastkajen varit låst varvid han upplyste dem i tydliga ordalag att han stått vid lastkajen och sett deras chaufför köra förbi med bra fart vid den angivna tiden .....

/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Handlare på AIM

Inlägg av SvenYoung »

Inget av detta känns unikt för Schenker, har haft exakt samma upplevelser med Postens bud (dvs inte brevbäraren, utan Postens bil som ibland levererar paket åt tex DHL/UPS). Ibland har jag varit hemma, sedan gått till brevlådan där det ligger en avi som påstår att de har knackat på och inte fått svar... hmmmm. Ibland undrar jag vad man betalar för, när man skall få leverens vid dörren, och sedan får åka och hämta själv för att man inte är hemma kl 11 på dagen. Man har visst inte fattat att vissa av oss jobbar? (eller snarare så skiter de i det). Kundservice = noll som vanligt.

Posten tar dessutom hutlösa porto-avgifter för paket jämfört med Schenker (då jämför jag bara inom Svierge, för privatpersoner). Internationellt, tja, det kostar lika mycket att skicka paket över bron tilll Danmark som till Kina.! (????)

Vissa asiatiska affärer lyckas tom erbjuda fraktifritt på vissa varor (nej, har inte med hur mycket man handlar för), det är väl en bravad om något. Säg nu inte att det har med "billigare arbetskraft" i Asien att göra, för det argumentet köper jag inte längre.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Janne Nilsson »

Jorå, jag har själv jobbat på åkeri och har väl 25 års erfarenhet av logistik. Jag har hört alla ursäkter.

Ibland kan man på allvar få höra att ingen var på plats. Så kommer det fram att dom var vid 18:30 och försökte leverera.

Eller dom som står och ringer i porttelefon och säger att man måste komma ner och hämta 7 pall. När man frågar om dom har stängt på varumottagningen runt hörnet brukar det bli tyst.

Det finns också alldeles utmärkta chaufföre och logisikfirmon men det är de dåliga man kommer ihåg.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Handlare på AIM

Inlägg av SvenYoung »

På tal om åkerier, jag måste få dela med mig av en erfarenhet som fortfarande grämer mig.

När jag flyttade tillbaka till Sverige 2007 så skickade jag även hem en motorcykel från USA. Allt gick hur bra som helst tills den anlände i Malmö. Tull var inga problem eller så, men åkeriet hade serdan lyckats lasta motorcykeln på en lastbil som saknade lyft och "kunde inte" flytta den till en annan bil. Därmed blev det mitt problem att lösa hur de skulle avlasta pallen hemma hos mig.

Som tur var så hyrde jag på den tiden ett hus av en lantbrukare, och han hade en traktor med gaffelanordning som kunde lyfta ner hojjen. Han bad mig dock att säga till åkeriet att de måste komma före kl 11 leverensdagen, eftersom han inte skulle vara hemma efter den tiden.

Vet ni var åkeriet svarade? Jo, "Före kl 11 kan vi absolut inte garantera, utan det blir någon gång under dagen".

Då fick de ett MYCKET ilsket telefonsamtal från mig, där jag förklarade att jag redan gjort halva deras jobb och löst deras problem, och att nu fick de skärpa sig.

De dök upp före 11 dagen efter, men varför skall man ens behöva bråka om en sådan sak? Helt sannslöst. Jag löste ju deras problem, hur många har traktor med gaffel hemma i garaget??
Senast redigerad av SvenYoung den 05 sep 2014, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Handlare på AIM

Inlägg av Robin Nilsson »

"Logiken i Logistiken" , den ska tydligen finnas där om man letar noga :-)

Det mänskliga psyket minns de dåliga erfarenheterna mycket bättre än de bra, jag tror att det har med överlevnad att göra.

En av pappas grannar när han var liten på 20-30-talet skulle försöka lära en häst att inte vara skotträdd. De gav hästen socker och en bit därifrån ute på en åker stod någon annan och sköt ett skott alldeles efteråt.
Hästen åt aldrig socker igen ....
Skriv svar