Blekning av dekaler till Draken?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Blekning av dekaler till Draken?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag hade tänkt mig att bygga en J 35J Draken under semestern och den är tänkt att bli i den gråa målningen. Gråa Drakar har ju röda siffror på fenan och kropp och jag vill ha mina rejält bleka typ på bilden. Räcker det med att spray över med utspädd grå eller behövs det något kraftigare för att uppnå effekten? Dekalerna är ju i orginal rejält lysröda.

Edit: Vad är är det för litet emblem på fenan brevid F 10 emblemet?

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Blekning av dekaler till Draken?

Inlägg av CanDid »

Jag har använt LifeColor Tensocrom White Oxide (TENSO212) för att få effekten på en Viggen. Lite trixigt att få till så testa lite vid sidan av först 8-)

F 10 Kamratförening borde veta vad det är för märke, såg att den var med på planet som de har på sin inbjudan till modellhelgen i augusti.

//Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Blekning av dekaler till Draken?

Inlägg av Henrik R »

Jag uppnår sådan effekt av tunt tunt utblandad Gunze 316 med en skvätt Microsol matt top cote. Blekningsfärgen jag använder är åt antikgul, använd inte kritvit färg.
Den ska vara riktigt tunn så man får ha tålamod tills man ser att dekalen bleks ur.
Här är min J35J 35537(37) från F10.


Bild

Bild
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Blekning av dekaler till Draken?

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Emblemet framför F10s vapen på höger sida är 2a stn.komps märke, på vänster sida satt 2 divs dito.

kyrkis
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blekning av dekaler till Draken?

Inlägg av magnusf »

Jag skulle skurit masker och målat, det är stora, rejäla, fält och ganska raka streck så det borde inte vara så svårt med dekalen eller en kopia av den som underlag. Fördelen är att då väljer du färg på siffrorna helt själv, både Lifecolor och Vallejo har bra lysfärger man kan utgå från.

Dessutom tror jag att du måste maska av dekalen innan blekningen ändå för att det ska bli snyggt, bleker du på frihand tror jag risken är att du får ett stort, diffust, blekt fält runtom siffrorna också.

Ledsen att komplicera ditt semesterprojekt :-)

Hälsningar Magnus
Skriv svar