Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill se

Här kan du köpa och sälja produkter, göra reklam, byta modeller och prylar.
Alla modellrelaterade försäljningar är välkomna
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Andre B. »

Björn Fransson skrev:
bergwall skrev:Jäsickens vilka fina modeller! Vad är de vita cirklarna på ryggåsen Anders? De har jag missat.

Mjo, jag tror det kan bli två till tre kombinationsark med Firefly och Martinet på ett ark, Meteor och Skyraider på andra, sedan Learjet (finns dock inget påbörjat) och Fiat på ett sista . Man kanske får gena lite på småtexterna, det är ju bara 1/48 det är synligt.

Borde gå att sy ihop ett ark med svenska Bell-47 (Polisen, Osterman etc), Kustbevakningens Cessna, osv. Det finns massa roliga saker jag är sugen på bara jag hade haft tiden, det som oroar mig lite är kundunderlaget. Problematiken kring avsaknad på dekaler är vi ju alla bekanta med, men jag har en känsla för att jag får smaka på det motsatta, -leta kunder till dessa knasiga proriteringar (det är ju inte ens bössor på många av dem). Eller är jag cynisk?

Det har funnits/finns en hel drös med coola MD-500-helikoptrar med svenska registrering. Ingen som känner sig driven att göra ett skogsgödslingsaggregat eller ett sånt sågaggregat med sågklingor stående på varandra? Desutom finns ju ambulanshelikoptrar, finska och norska civila Pumor. Listan kan säkert göras lång.
Jag antar att du samlar ihop ett gäng olika små ark till ett större som sedan klipps isär? I så fall skulle jag satsa på ett ark i 1-färgstryck, i svart. Antar att det blir billigare? Där skulle du kunna kombinera ihop ett gäng helsvarta ark: Svenska siffror 1964- (om inte de är tryckta redan), i 1/72 och 1/48, Flygtjänsts Meteor och Firefly i 1/72 samt Fireflyn i 1/48, plus polisens gamla Bell 47 i 1/72 (borde väl även finnas en modell i 1/48?). Till samtliga dessa finns modeller och inga större modifieringar krävs. Jag hade gärna köpt både en modell och ett ark av Skyraidern - men modellen finns ju inte idag. Så satsa svart! :)
Esci gav väl ut en AD-4w i 1/48? Men den är kanske svår att finna idag.
När det gäller samma skyraider variant i 1/72 så...

http://www.modellversium.de/kit/artikel.php?id=505

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av jonaszett »

Italieri har återutgivit ESCI:s Skyraider i 1/48 (2697) men utan de svenska dekalerna BLINK BLINK....
Z
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av bergwall »

Hej,
Björn, du har hajjat galoppen, många ark trycks samtidigt. Svarta siffror tror jag precis kom från Flying Colors. Vita siffror står däremot på min lista (även svarta för att få det konsekvent men det kommer nog dröja eftersom FC finns).

Jag var helt säkert på det fanns en AD-4W-konvertering från Cobra Company men jag måste drömt (även AD-5 side by side varianten)? Var det Meteor Production? Så himla konstigt att deras mastrar bara har försvunnit. Jag har väntat på att andra saker från deras sortiment skulle få nytt liv någon annan stans. Jag har själv använt delar från ESCI:s gestaltning av AD-4W och den känns ju ganska grov och lite konstig i formerna på vissa håll. Jag knyckte ryggås, huv, tankar och balkar. Lite pyssel återstår med sidofönster, inbucktningen på undersidan, etc etc. Kanten på huven är dock för högt upp och åsen lite för kort (4-5mm om jag kommer ihåg rätt).

Hälsningar
Robert
AndersN

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av AndersN »

Cutting Edge gjorde mycket riktigt en AD-4W-konvertering, men den åtgärdade inte den pansarklädda Tamiya-nosen och mellankroppen med dörrar etc. MDC likaså, vill jag minnas.
Det gör däremot japanska North Wing... http://nsf.tc/~nmc/ProductDetail.php?iProduct=4

/Anders
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Björn Fransson »

jonaszett skrev:Italieri har återutgivit ESCI:s Skyraider i 1/48 (2697) men utan de svenska dekalerna BLINK BLINK....
Z
Men det är väl fel version? Eller ser jag fel? Eller finns det något enkelt konverteringsset till den?
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av jonaszett »

Björn Fransson skrev:
jonaszett skrev:Italieri har återutgivit ESCI:s Skyraider i 1/48 (2697) men utan de svenska dekalerna BLINK BLINK....
Z
Men det är väl fel version? Eller ser jag fel? Eller finns det något enkelt konverteringsset till den?
Närååå..
Ryggåsen är med i satsen
http://www.model-making.eu/zdjecia/2/1/ ... 2697_5.jpg
Z
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av Andre B. »

Reflekterade lite över hur hjulbrunnarna ser ut på en Skyraider. Finns det någon som sett en bra bild på en Skyraider med uppfällda landningställ?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Skogsstjärnan 3206 J 8, eller tråden om dekaler vi vill

Inlägg av jonaszett »

Andre B. skrev:Reflekterade lite över hur hjulbrunnarna ser ut på en Skyraider. Finns det någon som sett en bra bild på en Skyraider med uppfällda landningställ?

/ Andre
Svaret på din önskan fanns närmare än du trodde
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... der_03.htm
OBS! det finns två typer av landningsställs luckor på Skyraidern täckta/delade och öppna/hela.
Flygtjänst hade öppna/hela
Z
Skriv svar