Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Jag skänktes nyligen ett par airbrushar av en vän i USA. De är tillverkade av "BADGER", varav en av dem är för detaljmålning, och den andra kallas dual action eller något liknande - för något större ytor, gissar jag. Tur har man! Nu är jag då på jakt efter en kompressor.. för ett billigt, eller åtminstone rimligt pris. Vänder mig således till er. Jag har förstås gjort lite googlande också, hur skulle t.ex denna lämpa sig för ändamålet?

Är lite osäker på vad det är jag ska leta efter, om jag ska vara helt ärlig... läst om tryck och bars och dylikt och jag begriper absolut ingenting. Så användarvänlighet på produkten vore också ett stort plus. :)

Bild
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det ser ut som om du fått två olika typer av airbrush, en single action och en double action (Model 150, lådan till höger).
Det som kommer ut framtill ur en airbrush styrs på två sätt (förutom val av färg och hur den späds):
1. Öppningen i munstycket d.v.s. hur långt nålen dragits tillbaka ur munstycket.
2. Lufttrycket eller pådraget.
På en single action så styr man var nålen ska befinna med ställskruven längst bak (längst till höger på sprutan i den öppna lådan i bilden ovan).
På en double action så styrs nålen genom att dra avtryckaren bakåt (nålen trycks framåt av en fjäder inuti handtaget).
I båda fallen så släpper man fram luft genom att trycka ner avtryckaren,
single action betyder alltså att avtryckaren bara har en enda funktion (luften), double action betyder att avtryckaren har två uppgifter.

Kompressor: Det finns två huvudtyper: Tysta (som ett kylskåp ungefär, de är dyra) eller bullriga (typ garagekompressor, de är billigare). De bullriga kan du få för runt 1000 kr och uppåt beroende på storlek, de tysta börjar runt 3000-3500 kr.
Minimikrav: Tank, olje/vattenfälla, tryckströmbrytare (startar och stoppar kompressorn beroende på trycket i tanken, så väsnas det inte hela tiden ....), tryckregleringsventil med tryckmätare.
Den kompressor du länkar till är inte lämplig eftersom den saknar tank. Det går att fixa en tank men det är en massa pyssel. Det är en kolvkompressor och den kommer att ge små tryckstötar när du försöker måla, fina linjer blir inte linjer utan en rad små "duttar" ... Om du lägger till några hundringar så får du samma oväsen fast med en tank.
Denna från Biltema är bättre (bullrig, behöver kompletteras med oljefälla men det finns att köpa separat)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 5-6-17637/
Med tank så kan du låta kompressorn fylla tanken till 8 bar och sen stänga av den helt och måla med 2 bars tryck (eller lägre) en bra stund innan luften är slut. Tryckströmbrytaren startar motorn när trycket i tanken går under 6 bar och stoppar motorn vid 8, målning vid 1,2 till 2 bars tryck
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 04 feb 2014, 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Kompressor!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det verkar som den kompressorn inte har någon trycktank vilket jag tycker är en bra idé. Den kommer säkert att funka men jag skulle rekommendera en kompressor med trycktank. I och med att du inte har någon trycktank så kommer kompressorn att arbeta hela tiden. Den kan bli väldigt varm när den är i drift. Med en trycktanks försedd kompressor så fyller du tanken och sen är kompressorn tyst tills tryckvakten slår på kompressorn igen. Denna vakt kan man stänga av och utnyttja den luftmängd som finns i tanken till man kommer under det lufttryck som man vill ha ut.

Jag har en sådan här.

http://www.clasohlson.com/se/Kompressor ... r408310000

Den för ett jäkla liv när man fyller den men sedan är det helt tyst, och luftmängden räcker till ett rejält målningspass. Jag bor i lägenhet och jag brukar fylla den på eftermiddagen när jag kommer hem. Det är inte värre än när grannarna borrar med slagborr eller liknade.

Kanske denna kan vara ett alternativ. Den har trycktank, regulator och den är i samma prisklass. En vatten/oljefälla kan vara bra, men jag har ingen sådan och jag har inte upplevt något behov heller under dom 10 år jag har min Clas Ohlson kompressor.

http://www.jula.se/kompressor-8l-750w-200012

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack Robin och Nicklas för all information & länkar! Ljudnivån är inget problem för mig, så den där Clas Ohlson-grejen kanske vore något.

Är den lättanvänd? Hur fyller man på den med luft? (Visste inte ens att det behövdes, antar att jag är tämligen blåst med sådana produkter :D)

Och vad är en vatten/oljefälla?
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Som Nicklas skriver så brukar man klara sig utan vatten/oljefälla, vi tar ut såpass lite luft att oljan hinner stanna i tanken och inomhusluften är såpass torr att det inte blir någon fukt, det lilla som blir stannar oftast i tanken. Eventuell fukt i luften vållar oftast inga problem.

Vatten/oljefilter:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17184/ verkar kunna sättas på slangen

:-) Man brukar inte behöva fylla en kompressor med luft, en vattenpump kan behöva "primas" .
Det Nicklas skriver är att han kör kompressorn i "förväg" för att slippa att sitta med ett aktivt "kulsprutenäste" bredvid sig,
när kompressorn fyllt tanken så stänger han av och målar i tystnad.
/ Robin
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Tack för svaren! Så det vore en bra idé att kombinera denna med denna för säkerhets skull? Blir ju billigast också. :)
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Kompressor!

Inlägg av Snussugen »

Måste ju fråga också.. jag målar ju enbart med Humbrols enamelfärger. Behövs de späs ut så använder jag lacknafta. Men jag har på känn att lacknafta inte är någon hit (kanske för rengöring utav airbrushen om inget annat?) att spä ut färg i airbrush med. Är det Humbrols egna enamelthinner jag ska satsa på då, eller något annat?
Live & let dry.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Kompressor!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det blir nog en lyckad kombination. När jag köpte min kompressor var det bara att stoppa i elsladden och starta kompressorn, ställa in regulatorn på lämpligt tryck och köra igång.

Ibland har jag glömt att trycka ner start/stopp knappen efter det att jag fyllt upp tanken när jag ska måla och då startar kompressorn automatiskt när trycket sjunkit ner till ca 6 bar vilket kanske tar 15-20 minuter. Eftersom jag har kompressorn under byggbordet så blir det en rejäl överraskning när den går igång. Första gången det hände så höll jag på att få en hjärtinfarkt eller liknade.

Lycka till och ha tålamod. Det är ett himla kladd i början. Ett tips är att börja spruta med enbart vatten för att känna sig fram till hur prylarna funkar.

Det är en bra idé att använda produkter från samma tillverkare. Humbrol thinner funkar utmärkt till deras färger. Lacknafta är lite för svagt. Det funkar till lite rengörning och liknade men inte till att späda färgen för sprutning tycker jag. Du behöver förtunning. Riktig "Thinner", den säljes som Special förtunning är lite i mesta laget. Du bör använda någon typ av andningsskydd. Lösningsmedels ångor är inte helt nyttiga. Lösningsmedelsfylla är inte någon behaglig fylla och det är baserat på egna erfarenheter. Man får en jäkla huvudvärk.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det som, enligt mig alltså, är allra bäst att späda Humbrol enamel med är balsamterpentin (det luktar som hemma hos Picasso, min fru hatar doften men vad gör man inte för "konstens" skull).
Lacknafta späder ut Humbrol men det blir som små isolerade klumpar i en vätska så det duger till tvätt och enklare målning. Med balsamterpentin så kan du späda i burken, sätta på locket och färgen är användbar flera månader senare, med lacknafta riskerar du att det blir gélé i burken.
Det enklaste sättet att testa är att ta en vit porslinstallrik, lägga en liten droppe färg och sen späda. Är det rätt soppa du späder med så kan man späda och späda och det blir tunnare och tunnare färghinna, med fel lösningsmedel så bildas det små klumpar. Ska du använda Humbrol till en wash så funkar inte lacknafta.

VIKTIGT: Tänk på att lacknafta från en tillverkare kanske inte är samma blandning/kvalitet som från en annan tillverkare. Det samma gäller för balsamterpentin så det är 'Prova först' som gäller.
Det finns också White Spirit och den kan fungera ibland, beroende på kvalitet/tillverkare.
/ Robin
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Kompressor!

Inlägg av jonaszett »

Hej!
Om du inte fick med denna när du fick sprutorna.
Kommer att behöva en sån här innan du kan börja måla
http://www.rebell.com/1-4-tum-compresso ... bleed.html

Plastslangen är rätt kass att jobba med så en textilomspunnen (den heter 50-2010 eller 50-2011) gör jobbet lättare
det är också lämpligt med snabbkopplingar så att du inte behöver skruva isär slang och spruta när man byter spruta

http://www.rebell.com/quick-disconnect- ... -plug.html
http://www.rebell.com/quick-disconnect- ... -2018.html
Här en bra sida med Reservdelslistor och sprängskisser
http://www.badgerairbrush.com/PDF/PRICE ... -07-11.pdf
det ser ut at vara Badger 200 och 150 ,hyfsade nybörjarsprutor .ö
Börja öva med 200:an för att gå över till 150 när du börjar bli mer van.
en varning bara det är lätt att skruva sönder munstycket med nålskruven på 200:an om man skruvar fram nålen för långt men reservdelar är lättillgängliga.
Z
Skriv svar