Färg som spricker?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Färg som spricker?

Inlägg av Henrik R »

Utan att vara helt "messersmith" inom krackeleringsexpertisen så skulle jag vilja säga att det förmodligen är grundfärgen som reagerat mot top-coaten. eller att klarlacken dragit ut sig, så färgen under helt enkelt brustit. Varmt och kallt kan ha en avgörande betydelse oxå
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Färg som spricker?

Inlägg av denstore »

Kan ju vara spacklet som krymper också. Är det enkomponentsspackel och tjockt, så kan det ju hålla på i evigheter. :(
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Färg som spricker?

Inlägg av Henrik R »

Ja det har du rätt i, Spackel har ju den egenheten även om det tagit lång tid sen den lagts.
LOA
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:51

Re: Färg som spricker?

Inlägg av LOA »

Hej! Har råkat ut för detta när jag har använt Gunze akrylfärg och lagt på Johnsson Klar Polish(den gamla blå flaskan) för att sedan dekalerna och ytterligare lager med Johnson.Det tog ett tag innan det krackelerade,hann inte med att montera de sista detaljerna men orkade inte göra om lackjobbet då det var en dubbeldäckare med linor och dyligt.Har sett på nåt forum andra som råkat ut för samma sak med Gunzes färger.Tycker att det är toppen färger att jobba med och det finns många kulörer att välj på men använder Humbrols klarlacker när jag kör Gunze. H/Lars-Ove Algfeldt.
Skriv svar