FV rulltankar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

FV rulltankar

Inlägg av magnusj »

Hej,

Finns det någon på detta forum som vet om/var några av flygvapnets gamla rulltankar står uppställda? (I närheten av Stockholm eller i Skåne och helst utanför militärt område... :lol: )

Jag har Maestros rulltank på vagn i skala 1:72 och hade tänkt skala upp den till 1:48 men vill helst kunna ta egna mått och foton på den "äkta varan".

Tack på förhand!
Magnus
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: FV rulltankar

Inlägg av bergwall »

Tjaba,
Finns några bilder på:
http://s236.photobucket.com/user/bergwa ... t=3&page=1
(Finns en Pug också om du backar ett steg)

Dessvärre står tankarna på Ope utanför Östersund. I Götaland har jag sämre koll, men det kanske finns någon annan som vet. Ibland dyker de här tankarna upp på flygklubbar, lantbruk etc.

Hälsningar
Robert
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

Re: FV rulltankar

Inlägg av magnusj »

Toppen Robert!

Stort tack för länken/bilderna!

Jag satt i natt och googlade vidare och hittade på ett annat forum att det ska finnas minst en rulltank på ställning vid Sövde flygfält i närheten av Sjöbo. Jag åker till Skåne imorgon så jag ska se om jag kan hitta den och ta mått. Tänkte åka förbi F10 i Ängelholm på väg ner och kanske hittar något på området där. Återigen tack!

Hälsn,
Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: FV rulltankar

Inlägg av Lars Befring »

Magnus!

Du får gärna posta bilderna här på hemsidan om du har lust

som en del av helpdesken

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: FV rulltankar

Inlägg av Mats Averkvist »

Det finns sådana tankar vid veteranflygklubben i Norrköping, men då utan hjul, fast monterade.
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

Re: FV rulltankar

Inlägg av magnusj »

Mission accomplished...

Då så, hemma i Stockholm igen. Tack till alla som engagerat sig i denna tråd!

I torsdags var jag på F10 museum i Ängelholm - vilket fint museum, bra shopping och väldigt många besökare...! På andra ställen brukar man ju få mysa runt själv bland flygplan och dammråttor men här var det full fart ;)

I fredags letade jag upp Sjöbo flygklubbs fält där det skulle finnas en st FV rulltank på ställning, efter lite spaningar på området hittade jag en mycket trevlig pilot som visade mig rätt och visst där stod den:


Bild

Lars, jag återkommer med mått och fler foton när jag sammanställt dem (för helpdesken).

Resan gick vidare till Stenbäcks flygmuseum som ligger utmed E65 mellan Malmö och Ystad. Hit har man i år fått provflygplanet för SK37 (37800):

Bild

Stort tack till Gösta och Rickard Andersson för ett mycket trevligt och informativt besök! Underbart att det fortfarande finns ställen där det går att komma i närkontakt med flygplanen. Tyvärr har dock någon socialt missanpassad individ stulit instrument från cockpit i museets J35J så den är numera stängd... Trist! Besök detta museum, det finns hur mycket roligt som helst att kolla på, inte minst Rickards fina modellsamling.

I lördags passade jag på att besöka Österlens Flygmuseum. Här finns numera i stort sett alla versioner av Saab 35. Fint (men trångt) museum som har öppet lördagar och söndagar under sommartid. I hallen står 35:orna staplade på varandra :) , där finns: provflygplan 35-5, den sista J35A 35090, J35B 35221 (i Acro Deltas målning), SK35C 35824, S35E 35906, J35J 35540 (Johan blå), TF-35 351160. Utöver alla drakar finns en orenoverad J32B sport-Lansen ;) och en De Havilland Dove. Museets målsättning är att kunna visa samtliga versioner av 35:an, svenska, finska, danska och österrikiska. Museet är väl värt ett besök även om alla drakar utom en i nuläget är vingklippta. Utanför museet finns en J35D 35344 i orenoverat skick med härlig patina:

Bild

Och slutligen museets senast tillskott, en JA37 från min hemmaflottilj F16.

Bild

Det var allt för denna helg. - Klart slut -
/Magnus
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: FV rulltankar

Inlägg av Björn Eriksson »

Kul Magnus att du har besökt Österlens Flygmuseum, var ner dit för exakt ett år sen och levererade lite modeller (B3LA, Superdraken och Snabel Viggen J 37X)

JA 37D Viggen 16+10 som är på sista bilden var jag som representant för F 16 Flygmuseum och museigruppen med och tog emot nere på F 16:s platta efter att den hade gjort sin sista flygning 2004,
Vi som var där tog officiellt emot flygplanet och loggbok direkt från piloten efter det att han hade taxat in.
Sedan hamnade den i hangar 91(jordkulehangaren till vänster om 5:e kompaniets platta) tillsammans med de övriga av museets flygplan som vi hade där.
Så den kärran har man suttit i och även putsat på.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
magnusj
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:46
Namn: Magnus Jones

Re: FV rulltankar

Inlägg av magnusj »

Hej Björn!

Kul info om Petter 10. Du verkar vara mycket kunnig både på 37:an och F16 och kanske kan hjälpa mig med en annan fråga. Jag har öppnat en ny tråd för den: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=3637

Ha en trevlig kväll!
Med vänlig hälsning
/Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: FV rulltankar

Inlägg av Henrik R »

Fina bilder, Jag hade lugnt vilja vandra där en dag oxå
Skriv svar