Värde på gamla modeller?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag skulle naturligtvis ha skrivit marknadsvärde eller möjligen andrahandsvärde... Har du ingen köpare så är inte grejen värd någonting annat än för dig själv!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, ok. Då skall jag gå i hobbyrummet och kika på min fullständigt värdelösa hög på 300+ modeller. Vilken miss jag måste ha gjort någonstans, jag blev ju lurad att betala för dem ;-)
Senast redigerad av SvenYoung den 24 feb 2012, 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Henrik R »

Fast vi pratar ju om en färdigbyggd modell trådskaparen har! skillnaden är ju ganska grov mot en obyggd modell. Av gör inte priset hur den i så fall är byggd? Jag menar den har inget värde mer än ett affektionsvärde eller möjligen ett värde om byggaren är känd. eller har jag fel?
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av SvenYoung »

Henrik R skrev:Fast vi pratar ju om en färdigbyggd modell trådskaparen har! skillnaden är ju ganska grov mot en obyggd modell. Av gör inte priset hur den i så fall är byggd? Jag menar den har inget värde mer än ett affektionsvärde eller möjligen ett värde om byggaren är känd. eller har jag fel?
Jag tror det är en obyggd modell Kent frågar om (så har jag förstått det i allafall):

Taget från orgninalposten:
"nu har jag fått en Cadillac Eldorado som ligger i sin originalask och instruktionshäftet finns med. "
Håller med att värde på färdigbyggda modeller är en helt annan sak, tycker jag minns en sådan diskussion på gamla forumet för ett par månader sedan :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Robin Nilsson »

Lite senare så skrev Kent så här:
"Min pappa byggde den när han var liten så i så fall är den från 50-talet."
samt ännu lite senare:
"På bilen fattas en liten del. Det är den lilla sidorutan på höger sida, Annars är den komplett."

Jag skulle tro att detta fått några av oss att tro att den är byggd ...
tjo / Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av SvenYoung »

Ah, där ser man.. det hade jag missat. Då förstår jag bättre diskussionen om "värde" på modellen, om vi nu pratar om byggda saker.

I stand corrected :-)

Om det nu inte är så att Kent's pappa byggde en likadan en gång i tiden, och inte just denna som han nu frågar om.

Nåja, spelar mindre roll..

Skall förtydliga i så fall att de modeller jag pratade om som jag har hemma är alltså obyggda, dvs borde fortfarande ha ett "pengavärde", när/om jag nu vill sälja dem ;-)
Senast redigerad av SvenYoung den 24 feb 2012, 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det som skrevs om att ha en köpare gäller även för obyggda. Det finns nog några gamla plastmodeller (även obyggda) som är i stort sett värdelösa. En gammal Tamiya Panther t.ex. , state-of-the-art på 70-talet, hopplöst frånåkt nuförtiden, dito för den gamla Pz IV H o.s.v.
Vill man sälja en dylik så gäller det att hitta en samlare som saknar precis en sådan. Tamiya T-34 ....

tjo / Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av SvenYoung »

Yapp, jag köper det argumentet - men det gäller visst bara om en privatperson skall sälja dem..

Se'n att Tamiya återsläpper dessa gamla häck och tar bra betalt för dem är ju en annan sak.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det gäller bara att hitta rätt kund ;-) Det är den stora hemligheten med att göra affärer ...
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Stefan S »

Jag kände en gång i tiden en bilbyggare, tyvärr avliden sen några år, som berättade att han fått bud på en av sina Porschemodeller. Tror han vart bjuden 15 000.- och han sålde den inte!


Stefan
Skriv svar