Värde på gamla modeller?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Bengt Johansson »

Är det den här modellen?

Bild

Uploaded with ImageShack.us
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Nej. det är inte den. Där det står amt på bilden är det röda o vita diagonala sträck på min. Bilen är vänd åt andra hållet och EL DORADO är utan mellanrum på min. Dessutom sitter även tjejen i bilen på min låda. Dessutom är min låda i mycket bättre skick än den på bilden, vad jag kan se i alla fall.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Stefan S »

Är det den här utåvan?

Bild
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Ja, det stämmer. Men vissa skillnader på locket. De röd/vita ränderna istället för amt och det står inte 56 på mitt lock.
Krister L
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:26

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Krister L »

Här är en sida med gamla modeller och priser.

http://members.ziggo.nl/dwijsman/Invoeg ... rtcars.htm

Tror din är nr 11 nedåt.

Mvh
Krister Larsson
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Det stämmer precis. Tack för hjälpen :-)
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Mats Averkvist »

Nu är det ju återigen så att ett föremål har inget värde förrän det finns en köpare! Om vi skall prata om ett osålt objekt så kan vi prata om ett försäljningspris eller en prisantydan.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av SvenYoung »

Mats Averkvist skrev:Nu är det ju återigen så att ett föremål har inget värde förrän det finns en köpare! Om vi skall prata om ett osålt objekt så kan vi prata om ett försäljningspris eller en prisantydan.
Nu fattar jag inte riktigt.

Är det inte så att alla föremål har ett (begagnat)värde, oavsett om de är till salu eller inte?

Gäller väl bilar, hus, vitvaror osv, och värdet baseras på bland annat skicket, efterfrågan osv..

Tycker det är otroligt märkligt att det är så "tabu" och "känsligt" att diskutera värde på obyggda modeller, vare sig om de är till salu eller inte.

Eller är det någon form av språklig finess jag har missat (dvs skillnaden mellan "värde", "försäljningspris" och "prisantydan").?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Robin Nilsson »

Allting har ett värde, den första modellen jag byggde har ett visst värde för mig. Skulle jag försöka sälja den så sätts värdet av vilken köpare som dyker upp. Min mor såg en gång hur en trave blandade gamla fat (under kaffekopp) gick för en som hon tyckte orimlig summa på en bondauktion. Svaret var att alla var värdelösa utom 1 eller 2 som just den köparen och den som bjöd emot saknade i sina serviser. De var beredda att betala dyrt för att kunna komplettera sina serviser.
Frågan om "värde" på en gammal modell skulle kunna handla om vad den samlade expertisen tror att någon skulle kunna vilja ge för en viss modell. Samlarvärdet på en obyggd modell beror som bekant av många faktorer. För egen del struntar jag i om figurerna saknas eller om lådan är totalt utsliten, jag vill ha innehållet. En samlare kanske vill ha en perfekt låda och ett komplett innehåll men har absolut ingen avsikt att bygga modellen. Om jag och samlaren nu skulle konkurrera om två modeller så gör jag ett kap på den trasiga kartongen och saknade delarna, kanske påbörjad, medan samlaren slipper konkurrera med mig om den som är i "mint condition". Skulle det dyka upp två samlare på auktionen så blir det dyrt för dem medan jag köper billigt. Det definitiva värdet för just det objektet vid just det tillfället vet man när auktionen är slut. Om jag tycker att det objekt jag ska sälja är värt mycket mer än vad någon är villig att betala så slipper jag sälja. Om det visar sig att det mitt kära gamla arvegods är värt en förmögenhet på öppna marknaden så kanske jag säljer det trots det stora affektionsvärdet (farmors gamla strykbräde ......100 kSEK på Bukowskis, sälj träbiten för h-e)
tjo /
Senast redigerad av Robin Nilsson den 23 feb 2012, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Janne Nilsson »

Det finns ju som vissa har varit inne på redan ett värde som säljaren kan tänka sig att sälja den för.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar