English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Tackar! Det fanns två stycken, 52002, dvs den med Lansennosen användes främst som flygande provbänk, där Flygvapnet även sålde tjänster till vissa privata kunder. Bombutrymmet byggdes om så att olika typer av utrustning lätt kunde installeras.
52001, dvs den som jag byggt, var reserverad åt FRA och användes uteslutande för signalspaning. Den var m a o en av efterträdarna åt den nedskjutna DC-3:an, tillsammans med TP 82 Varsity. Canberrorna och Varsityn ersattes sedan av Caravelle i början av 70-talet.
52001, dvs den som jag byggt, var reserverad åt FRA och användes uteslutande för signalspaning. Den var m a o en av efterträdarna åt den nedskjutna DC-3:an, tillsammans med TP 82 Varsity. Canberrorna och Varsityn ersattes sedan av Caravelle i början av 70-talet.
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Nänänänä, ingen 1/72 här inte. Klar du ska ha två ståtliga i 1/48! Som sagt, vi väntar...
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Blir så dyrt att slakta en Taranguslans, ju... Men det kanske är så... Allt för konsten...
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Tackar björn. Jag har tankar på att bygga en grön nån gång också.
Går det inta att gjuta av tarangus lansennos och göra en ny i resin.?
Ser det inte ut som att det är 2st bultar längst ut på dragbommen...i så fall tror jag det kan funka som det gör på våra 340/2000, att det är som 2st plungar som man sticker i navet på noshjulen.
Går det inta att gjuta av tarangus lansennos och göra en ny i resin.?
Ser det inte ut som att det är 2st bultar längst ut på dragbommen...i så fall tror jag det kan funka som det gör på våra 340/2000, att det är som 2st plungar som man sticker i navet på noshjulen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Jodå, det går nog. Alternativt kan man forma om Maestros "blyertspennenos". De är inte så olika som jag först trodde, det är bara den svarta delen som skiljer. Så det borde gå att slipa om det partiet till rätt form. Men det enklaste är nog en kombo, dvs forma om delar av Maestronosen och sedan gjuta av Lansennosen som man sätter dit. Om man nu är bevandrad i gjutningar, vill säga. 
Tack för tipset om draget! Min första tanke var att det kanske var så, men eftersom jag är dåligt bevandrad i tekniken vad gäller riktiga flygplan, var jag osäker på om det ens var möjligt att göra så. Men då är det alltså det. Låter faktiskt lite enklare.

Tack för tipset om draget! Min första tanke var att det kanske var så, men eftersom jag är dåligt bevandrad i tekniken vad gäller riktiga flygplan, var jag osäker på om det ens var möjligt att göra så. Men då är det alltså det. Låter faktiskt lite enklare.
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Ytterligare ett snyggt bygge Björn!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Kul om du uppskattar mina små bidrag till dina fina byggen. Jag tror att dragstången fungerar på samma sätt som t.ex. den på denna http://www.timberlinegse.com/ecommerce/ ... 00-Tow-Bar, att det alltså skjuts in en axel i hjulcentrum som sedan låses fast. Klart! De "skenor" som ligger framför hjulen är bara ett stopp, det är jag ganska säker på. Likaså är stången inte böjd mer än en liten aning, se mina andra bilder och den du tidigare publicerat. Det är vinkeln jag tagit bilden ur samt den kraftiga förstoringsgraden som luras.
/M
PS! Slakta en Tarangus? Kan man inte gjuta av en nos? Du gjuter – vi njuter. DS.
/M
PS! Slakta en Tarangus? Kan man inte gjuta av en nos? Du gjuter – vi njuter. DS.
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Kanske någon kapar av sin Lansen för att sätta på en Viggennos en vacker dag, och då får du ju en Lansennos:)Björn Fransson skrev:Blir så dyrt att slakta en Taranguslans, ju... Men det kanske är så... Allt för konsten...
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Tack Magnus!
Martin: Nejdå, som jag skriver i inlägget till Johan, så går det nog att gjuta av. Alternativt forma om Maestros nos, skillnaden är som sagt inte så stor som jag först trodde. Men jag kände att jag var tvungen att göra det så svårt som möjligt för att komma undan Stellans envetna 52002:ande.
Men tack för tipset om draget, det där ser ju ut att vara samma konstruktion i grunden. Tror att jag börjar få koll på den nu. Vore ju kul att fixa till!
Martin: Nejdå, som jag skriver i inlägget till Johan, så går det nog att gjuta av. Alternativt forma om Maestros nos, skillnaden är som sagt inte så stor som jag först trodde. Men jag kände att jag var tvungen att göra det så svårt som möjligt för att komma undan Stellans envetna 52002:ande.
Men tack för tipset om draget, det där ser ju ut att vara samma konstruktion i grunden. Tror att jag börjar få koll på den nu. Vore ju kul att fixa till!
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar
Hahaha, "jag var tvungen att göra det så svårt som möjligt för att komma undan Stellans envetna 52002:ande"! Se det som stöd och motivation och hela forumets alla deltagare hjälper gärna till för att det ska gå så LÄTT som möjligt att bygga 52002. Kram på dig 

Stellan Schroeder Englund