English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Det fanns två stycken, 52002, dvs den med Lansennosen användes främst som flygande provbänk, där Flygvapnet även sålde tjänster till vissa privata kunder. Bombutrymmet byggdes om så att olika typer av utrustning lätt kunde installeras.

52001, dvs den som jag byggt, var reserverad åt FRA och användes uteslutande för signalspaning. Den var m a o en av efterträdarna åt den nedskjutna DC-3:an, tillsammans med TP 82 Varsity. Canberrorna och Varsityn ersattes sedan av Caravelle i början av 70-talet.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Nänänänä, ingen 1/72 här inte. Klar du ska ha två ståtliga i 1/48! Som sagt, vi väntar...
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Blir så dyrt att slakta en Taranguslans, ju... Men det kanske är så... Allt för konsten...
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar björn. Jag har tankar på att bygga en grön nån gång också.

Går det inta att gjuta av tarangus lansennos och göra en ny i resin.?

Ser det inte ut som att det är 2st bultar längst ut på dragbommen...i så fall tror jag det kan funka som det gör på våra 340/2000, att det är som 2st plungar som man sticker i navet på noshjulen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Kontakt:

Jodå, det går nog. Alternativt kan man forma om Maestros "blyertspennenos". De är inte så olika som jag först trodde, det är bara den svarta delen som skiljer. Så det borde gå att slipa om det partiet till rätt form. Men det enklaste är nog en kombo, dvs forma om delar av Maestronosen och sedan gjuta av Lansennosen som man sätter dit. Om man nu är bevandrad i gjutningar, vill säga. :)

Tack för tipset om draget! Min första tanke var att det kanske var så, men eftersom jag är dåligt bevandrad i tekniken vad gäller riktiga flygplan, var jag osäker på om det ens var möjligt att göra så. Men då är det alltså det. Låter faktiskt lite enklare.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ytterligare ett snyggt bygge Björn!

Hälsningar

Magnus
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Kul om du uppskattar mina små bidrag till dina fina byggen. Jag tror att dragstången fungerar på samma sätt som t.ex. den på denna http://www.timberlinegse.com/ecommerce/ ... 00-Tow-Bar, att det alltså skjuts in en axel i hjulcentrum som sedan låses fast. Klart! De "skenor" som ligger framför hjulen är bara ett stopp, det är jag ganska säker på. Likaså är stången inte böjd mer än en liten aning, se mina andra bilder och den du tidigare publicerat. Det är vinkeln jag tagit bilden ur samt den kraftiga förstoringsgraden som luras.

/M

PS! Slakta en Tarangus? Kan man inte gjuta av en nos? Du gjuter – vi njuter. DS.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:Blir så dyrt att slakta en Taranguslans, ju... Men det kanske är så... Allt för konsten...
Kanske någon kapar av sin Lansen för att sätta på en Viggennos en vacker dag, och då får du ju en Lansennos:)
Björn Fransson
Kontakt:

Tack Magnus!

Martin: Nejdå, som jag skriver i inlägget till Johan, så går det nog att gjuta av. Alternativt forma om Maestros nos, skillnaden är som sagt inte så stor som jag först trodde. Men jag kände att jag var tvungen att göra det så svårt som möjligt för att komma undan Stellans envetna 52002:ande.

Men tack för tipset om draget, det där ser ju ut att vara samma konstruktion i grunden. Tror att jag börjar få koll på den nu. Vore ju kul att fixa till!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hahaha, "jag var tvungen att göra det så svårt som möjligt för att komma undan Stellans envetna 52002:ande"! Se det som stöd och motivation och hela forumets alla deltagare hjälper gärna till för att det ska gå så LÄTT som möjligt att bygga 52002. Kram på dig :)
Skriv svar