Ännu en "hobby butik" borta...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Robin Nilsson »

Det låter som en ökenvandring, alla oaserna har torkat ut så att det inte finns ett enda vattenhål kvar innan man kommer till Sthlm ...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Ja men visst är det så. Det börjar bli långt mellan vattenhålen. Ok, är man villig att lämna spåret kan man bli överaskad. I Ulricehamn fanns det en leksaksaffär med ett litet Airfixsortiment. Likaså i Tranås.

Fortsätter man upp genom Stockholm mot Norrtälje kan man finna ytterliggare några oaser. Tror att det fanns lite modeller att hitta i en bokhandel i Sollentuna. I Rimbo finns det en leksakseffär med både modeller, färger och annat. Och så även i Norrtälje. Tar man sen sig västerut och upp mot Uppsala så handlar det dock mest om ett par Lekia butiker med Revell sortiment.

Sen kan man ta sig söderut och vidare mot Västerås. Där finns en leksaksbutik i centrum med ett ok men dyrt sortiment. Sen handlar det väl om vart man åker. Söderut över bron ner mot E-tuna eller västerut mot Örebro. Vet inte hur det är i E-tuna men man är snart tillbaka på E-4:an och Norrköping om man fortsätter söderut.

I Örebro skall det finnas en butik liksom i Mariestad om man fortsätter söderut. Har inte koll på läget om man tar vägen västerut till Karlstad. Men fortsätter man söderut, västerom Vänern och stannar till i Mellerud så finns det ett litet vattenhåll så man kan klara sig vidare söderut och tillbaka till Göteborg. Man passerar då Kungälv och Lekia. Är det öppet där så kan man dricka sig rejält otörstig. Sist jag var där fanns det ett sortiment värdigt Wentzels i Stockholm...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Stefan S »

Fins faktiskt en butik till i Göteborg med modeller, ligger vid Finska pingstkyrkan vid Redbergsplatsen. Kommer inte ihåg va d den heter nu men det är en medlem av IPMS-Göteborg som driver den.

Jag är såpas gammal så jag har köpt en hel del modeller från utlandet innan internet fanns, det gick alldelse utmärkt. Den stora revolutionen var faxen. Faxade en gång en beställning till ATP i USA på en måndag och hade grejerna hos mej på fredagen i samma vecka.


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Stefan S skrev:Fins faktiskt en butik till i Göteborg med modeller, ligger vid Finska pingstkyrkan vid Redbergsplatsen. Kommer inte ihåg va d den heter nu men det är en medlem av IPMS-Göteborg som driver den.

Jag är såpas gammal så jag har köpt en hel del modeller från utlandet innan internet fanns, det gick alldelse utmärkt. Den stora revolutionen var faxen. Faxade en gång en beställning till ATP i USA på en måndag och hade grejerna hos mej på fredagen i samma vecka.


Stefan
Du tänker inte på Kempes nu, det som är Alfta hobby? Det ligger ju i de trakterna...

Jo, jag minns hur jag själv faxade till England för att köpa en resinnos till min F-111B. Det blev anledningen till att jag fick skaffa kort att betala med... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Stefan S »

Andre B. skrev:
Stefan S skrev:Fins faktiskt en butik till i Göteborg med modeller, ligger vid Finska pingstkyrkan vid Redbergsplatsen. Kommer inte ihåg va d den heter nu men det är en medlem av IPMS-Göteborg som driver den.

Jag är såpas gammal så jag har köpt en hel del modeller från utlandet innan internet fanns, det gick alldelse utmärkt. Den stora revolutionen var faxen. Faxade en gång en beställning till ATP i USA på en måndag och hade grejerna hos mej på fredagen i samma vecka.


Stefan
Du tänker inte på Kempes nu, det som är Alfta hobby? Det ligger ju i de trakterna...

Jo, jag minns hur jag själv faxade till England för att köpa en resinnos till min F-111B. Det blev anledningen till att jag fick skaffa kort att betala med... *s*
Nej då, jag besöker Kempes varje vecka så det är inte den butiken jag tänker på.

Hittade att butiken heter Byggmodellen

http://www.byggmodellen.se/oppettider-i ... -i-57.aspx


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Vad kul! Det är tydligen tätt mellan vissa vattnehål... *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Glömde ju...

I Kållered, några mil söder om stan finns ju "Lanterninen" med lite av varje för de som tycker om båt och fartygsbyggen...

http://www.lanterninen.se/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Plasticbattle »

Tror att det fanns lite modeller att hitta i en bokhandel i Sollentuna
Anybody know more about this? Never heard of this.
There is also Hobbex in Stinsen ... it has an Academy, Italeri, Zvezda, Hobby Boss and Trumpeter selection, plus Humbrol paints and tools. But from my experience of Hobbex, models are not priced to "fly of the shelves". :ugeek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Björn Fransson »

Andre B. skrev:Ja men visst är det så. Det börjar bli långt mellan vattenhålen. Ok, är man villig att lämna spåret kan man bli överaskad. I Ulricehamn fanns det en leksaksaffär med ett litet Airfixsortiment. Likaså i Tranås.

Fortsätter man upp genom Stockholm mot Norrtälje kan man finna ytterliggare några oaser. Tror att det fanns lite modeller att hitta i en bokhandel i Sollentuna. I Rimbo finns det en leksakseffär med både modeller, färger och annat. Och så även i Norrtälje. Tar man sen sig västerut och upp mot Uppsala så handlar det dock mest om ett par Lekia butiker med Revell sortiment.

Sen kan man ta sig söderut och vidare mot Västerås. Där finns en leksaksbutik i centrum med ett ok men dyrt sortiment. Sen handlar det väl om vart man åker. Söderut över bron ner mot E-tuna eller västerut mot Örebro. Vet inte hur det är i E-tuna men man är snart tillbaka på E-4:an och Norrköping om man fortsätter söderut.

I Örebro skall det finnas en butik liksom i Mariestad om man fortsätter söderut. Har inte koll på läget om man tar vägen västerut till Karlstad. Men fortsätter man söderut, västerom Vänern och stannar till i Mellerud så finns det ett litet vattenhåll så man kan klara sig vidare söderut och tillbaka till Göteborg. Man passerar då Kungälv och Lekia. Är det öppet där så kan man dricka sig rejält otörstig. Sist jag var där fanns det ett sortiment värdigt Wentzels i Stockholm...
Affären i Örebro heter Modellex och är still going strong. Ligger på Engelbrektsgatan och har ett helt OK sortiment och riktigt trevlig personal. Rekommenderas! Hela Örebro rekommenderas som besöksmål, för övrigt. Fast nu börjar jag visst glida in i yrkesrollen... :)
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av bosnafly »

Hobbia som fanns i slutet av 1990-talet har öppnat igen i Borås,knalleland o det är underbart tycker jag.De har även internet försäljning men en butik är en butik,Hobbex är dyr o dålig utbud.

Sani
Skriv svar