Ännu en "hobby butik" borta...

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Var förbi Västra Frölunda (Göteborg :) för någon vecka sedan. Såg till min stora sorg att ännu en butik där man kunde hitta modeller slagit igen portarna. Återigen är det den där firman BR som tagit över. Vill minnas att det var BR som tog över Alida Söderdahls Leksakshuset i Nordstan. Får man bombhota leksaksbutiker?

Vet snart bara fyra butiker på västkusten där man kan köpa modeller och hobbymaterial. Hobbycenter och Alfta i Göteborg, Lekia i Kungälv samt butiken i Kungsbacka vad den nu heter...

/Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Robin Nilsson »

Du glömde internet ;-)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Men Internet är och blir aldrig samma sak. Där finns inte känslan som finns att koma in i en hobbybutik, se, känna, klämma på lådorna. Kanske fynda något som man inte alls tänkt sig. Eller bara en sådan sak om att finna någon gammal modell man byggt om barn.

Ok, jag har köpt modeller på Internet två gånger i mit liv. Men det har varit modeller som varit stört omöjliga att få tag i här hemma. Att köpa på Internet är återigen inte samma sak som at komma in i butiken och handla något. Bara en sådan sak som resan dit och hem...

Sen har v ju det där med penslar, färger,lim, spackel mm...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Mats Averkvist »

Men finns inte Hobbycenter och Kempes kvar i GB?
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Mats Averkvist skrev:Men finns inte Hobbycenter och Kempes kvar i GB?
Jodå, Hobbycenter finns kvar men utbudet på modeller är inte lika stort som förr. Kempes är numera Alta Hobby. Men går man tillbaka tjugo år i Göteborg så kunde man köpa modeller på säkert tio, femton ställen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Robin Nilsson »

Till Andre:
För min del var och är internet ett stort lyft :-) Jag har hittat modeller jag inte trodde fanns och småsnacket i butiken finns numera även på nätet. Jag kan hålla med om synpunkten om inköpen av färg och andra förbrukningsvaror men det löser sig med lite planering ;-)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Robin Nilsson skrev:Till Andre:
För min del var och är internet ett stort lyft :-) Jag har hittat modeller jag inte trodde fanns och småsnacket i butiken finns numera även på nätet. Jag kan hålla med om synpunkten om inköpen av färg och andra förbrukningsvaror men det löser sig med lite planering ;-)
Jo visst får man planera nu när närmaste Humbrol färgburk som går att få tag i finns över sex mil bort. Och då bor jag på västkusten och inte i Norrland...

Och visst, internet blev ett stort lyft även för mig. Men det handlade inte så mycket om modellerna utan mer om att få knyta nya kontakter. Människor man kunde byta erfarenheter och kunskaper med. Men när jag var yngre så höll de flesta på med modellbygge. Ville man ha sällskap i modellbyggandet räckte det med att gå över gårdsplan. Det fanns fyra butiker som man kunde köpa modeller bara i Varberg. Och då räknar jag inte med de modeller som fanns att köpa på Epa, Konsum och Pressbyrån. Idag finns det knappt fyra butiker i Göteborgsregionen...

Vill man träffa någon att bygga modeller ihop med idag får man åka nära tio mil. Liksom om man vill titta och klämma på lite kartonger och drömma lite. Visst finns småsnacket här på nätet. Men det är aldrig lika direkt och närvarande. Ibland kan man få svar eller kommentar direkt. Ibland kan det gå flera dygn...

Modellutbudet har jag nog alltid haft ett gott grepp om som samlare av diverse hobbytidningar och kataloger mm. Men en sak som nog internet har gjort är att avståndet mellan byggaren och tillverkaren har minskat. De flesta tillverkare lyssnar nog mer idag på vad byggarna vill ha än de gjorde förr...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Robin Nilsson »

Jo, så är det ... / Robin
piosa
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 12:04

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av piosa »

Tänkte passa på och pusha lite för motsatsen... I en liten stad som heter Borås, har nu hobbia öppnat en butik i knalleland.
Äntligen så behöver man inte betala mer i frakt än vad färgen kostar, alternativt hålla på och pausa grejjer tills det är värt att beställa lite mer saker på samma gång.
Jag kommer fortfarande använda mig av internet då det kan vara lättare att hitta exakt det letar efter, eller lite mer udda prylar. Och jag har ännu inte varit med om en enda svensk internetbutik som har skött sig dåligt. Tvärt om, jag tycker vi har oerhört duktiga och hjälpsamma butiker.
//Jag har anammat en ny filosofi: Trial and Error.
Tyvärr mest Error...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ännu en "hobby butik" borta...

Inlägg av Andre B. »

Borås tillhör ju en av de städer man brukade försöka stanna till i när man varpå väg upp till Stockholm. Minns att där fanns tre, fyra butiker som man kunde köpa modeller i. En hobbybutik och en leksaksaffär i centrum och två butiker i Knalleland. Hobbex och en leksaksaffär i samma hus. Idag finns ingen av dem kvar och Hobbex har bara ett litet, dyrt sortiment kvar efter flytten.

I Jönköping fanns förr Jutaholms Hobby och Hikmet (egentligen en leksaksgrossist om jag förstått rätt). Båda är bort idag så nu kör man bara igenom Jönköping.

Sen kommer Linköping. Där finns ju Flygvapenmuseum. Men tyckte de hade ett bättre sortiment förr för svenskbyggarna. Lekia (?) vid Ikea har dock ett hyfsat modellutbud och färger.

Sen är man snart i Norköping. Har man tur så har man hunnit hit innan "Hobbyhörnan" har stängt. Sen är det inte mycket kvar att finna innan Stockholm...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar