English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Avonmotorerna i Canberra startades, som ni precis kommit fram till, med krutpatroner. Krutgaserna blåste ut genom avgasrör som utmynnade alldeles bakom luftintagen. På de tidiga versionerna B.2 (som våra två flygplan var baserade på) och PR.3, var det två avgasrör som utmynnade klockan 3 resp. 9 sett framifrån. På B.6, PR.7 och B(I).8 var det tre avgasrör som utmynnade klockan 2, 6 och 10 sett framifrån. Själva avgasrören ar klart synliga om man titta rakt in i luftintaget. De ser ut som två respektive tre grova "ekrar" framför första kompressorsteget.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Fick ett mejlsvar från Björn Svedfält på Svedinos som har 52001 i museihallen:
"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."
Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare
"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."
Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare

Stellan Schroeder Englund
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Coolt! Och bra lösning av frågeställningen Stellan
!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Jädrar, vilket engagemang! Lånar mer än gärna ut tråden till sådant här!Stellan skrev:Fick ett mejlsvar från Björn Svedfält på Svedinos som har 52001 i museihallen:
"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."
Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Nu ska vi se, vad är det mer vi undrar över när vi ändå har hela Canberra-Sverige på tå?Björn Fransson skrev:Jädrar, vilket engagemang! Lånar mer än gärna ut tråden till sådant här!Stellan skrev:Fick ett mejlsvar från Björn Svedfält på Svedinos som har 52001 i museihallen:
"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."
Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare
Det gäller att gå till källanmagnusf skrev:Coolt! Och bra lösning av frågeställningen Stellan!
Hälsningar
Magnus

Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Mycket snyggt Björn, du har verkligen fått liv i målning & vädring!
/ Pekka
/ Pekka
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Rhodesia bland några andra,var tydligen det som använde kopmrimerad luft.Men kolla filmen Björn,här start med gaspatron/Lennart--------------------------------------------------- http://www.youtube.com/watch?v=g9fkmqPHTDE#t=10
http://www.airvectors.net/avcanbra_2.html
http://www.airvectors.net/avcanbra_2.html
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Eftersom ägaren av tråden inte har något emot kapning så kan man ju lägga ut en liten film med en något mindre kärra som idkar patronstart också, i alla fall av rökplymen att döma http://www.youtube.com/watch?v=KePs8Rd7DN8 Spola fram till 57 sekunder så kommer puffen! Intressant detta med startpatroner.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Kapa på, bara. Det enda kruxet är att jag börjar känna mig manad att se till att snart visa upp något i byggväg också...
Snygga filmer! Jädrar, vilka rökkaskader! Undra på att kärrorna blev skitiga! Vi som gillar att vädra riktar våra varmaste tack till uppfinnarna av dessa metoder.
Och tack, Pekka, inte illa att lyckas leta sig tillbaka till den sidan där det fanns något byggt att visa upp.
Snygga filmer! Jädrar, vilka rökkaskader! Undra på att kärrorna blev skitiga! Vi som gillar att vädra riktar våra varmaste tack till uppfinnarna av dessa metoder.
Och tack, Pekka, inte illa att lyckas leta sig tillbaka till den sidan där det fanns något byggt att visa upp.

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Du är ju nästan färdig så det är väl bara ett par timmar kvar en kväll så är du färdig. Vi kapar, du bygger!
Stellan Schroeder Englund