English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Sten Ekedahl »

Avonmotorerna i Canberra startades, som ni precis kommit fram till, med krutpatroner. Krutgaserna blåste ut genom avgasrör som utmynnade alldeles bakom luftintagen. På de tidiga versionerna B.2 (som våra två flygplan var baserade på) och PR.3, var det två avgasrör som utmynnade klockan 3 resp. 9 sett framifrån. På B.6, PR.7 och B(I).8 var det tre avgasrör som utmynnade klockan 2, 6 och 10 sett framifrån. Själva avgasrören ar klart synliga om man titta rakt in i luftintaget. De ser ut som två respektive tre grova "ekrar" framför första kompressorsteget.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Fick ett mejlsvar från Björn Svedfält på Svedinos som har 52001 i museihallen:

"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."

Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare :)
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3905
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av magnusf »

Coolt! Och bra lösning av frågeställningen Stellan :-) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Fick ett mejlsvar från Björn Svedfält på Svedinos som har 52001 i museihallen:

"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."

Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare :)
Jädrar, vilket engagemang! Lånar mer än gärna ut tråden till sådant här!
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:
Stellan skrev:Fick ett mejlsvar från Björn Svedfält på Svedinos som har 52001 i museihallen:

"Det var med startpatron. Fanns bara plats för en i "magasinet" till skillnad mot Hunter etc som kunde laddas med tre st. Om du ser konen i motorns främsta del så har den en räfflad ratt längst fram. Det är ratten som man öppnar för patronen. Den utlöstes elektriskt."

Tack till alla som engagerat sig i detta. Återlämnar tråden till dess rättmätige ägare :)
Jädrar, vilket engagemang! Lånar mer än gärna ut tråden till sådant här!
Nu ska vi se, vad är det mer vi undrar över när vi ändå har hela Canberra-Sverige på tå?
magnusf skrev:Coolt! Och bra lösning av frågeställningen Stellan :-) !

Hälsningar

Magnus
Det gäller att gå till källan :)
Stellan Schroeder Englund
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 231
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Mycket snyggt Björn, du har verkligen fått liv i målning & vädring!

/ Pekka
Lennart

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart »

Rhodesia bland några andra,var tydligen det som använde kopmrimerad luft.Men kolla filmen Björn,här start med gaspatron/Lennart--------------------------------------------------- http://www.youtube.com/watch?v=g9fkmqPHTDE#t=10
http://www.airvectors.net/avcanbra_2.html
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Eftersom ägaren av tråden inte har något emot kapning så kan man ju lägga ut en liten film med en något mindre kärra som idkar patronstart också, i alla fall av rökplymen att döma http://www.youtube.com/watch?v=KePs8Rd7DN8 Spola fram till 57 sekunder så kommer puffen! Intressant detta med startpatroner.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Kapa på, bara. Det enda kruxet är att jag börjar känna mig manad att se till att snart visa upp något i byggväg också...

Snygga filmer! Jädrar, vilka rökkaskader! Undra på att kärrorna blev skitiga! Vi som gillar att vädra riktar våra varmaste tack till uppfinnarna av dessa metoder.

Och tack, Pekka, inte illa att lyckas leta sig tillbaka till den sidan där det fanns något byggt att visa upp. :)
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Stellan »

Du är ju nästan färdig så det är väl bara ett par timmar kvar en kväll så är du färdig. Vi kapar, du bygger!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar