English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
O en så härlig syn! Stort och silvrigt. Men var de verkligen så flammiga/smutsiga?
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Ja, i alla fall mot slutet. Visserligen förstärker blixten kontrasterna en aning, fullt så flammig är den inte i verkligheten. Men här är en av bilderna jag har som förebild:

Och en titt i SvFF:s bildarkiv ger också ett gäng flammiga 70-talscanberrabilder. I början var de däremot rejält blanka, men det är inte lika roligt att avbilda.

Och en titt i SvFF:s bildarkiv ger också ett gäng flammiga 70-talscanberrabilder. I början var de däremot rejält blanka, men det är inte lika roligt att avbilda.

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Härlig miljöbild med stugan, plattan och hangaren. Bra bevis på sjavigheten. Startades motorerna med el, luft eller de där rökiga krutpatronerna?
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Ja, onekligen en läckerbit för dioramabyggaren. Vad gäller startproceduren har jag dessvärre noll koll. Men det sitter något utblås vid motorerna, på båda sidorna strax bakom insuget, som verkar ha skitat ner en hel del. Kan det hänga samman?
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Jag har sett bilder på amerikanska B-57 som ju var en typ av Canberra. Dessa användes i Vietnam och det står stora svarta rökmoln snett uppåt när man startar motorerna. Här är en film på en Canberra http://www.youtube.com/watch?v=g9fkmqPHTDE å en snygg bild http://www.b-57canberra.org/b-57sounds.htm, se ven bild och bildtext i Ospreys bok http://books.google.se/books?id=jqV5YsM ... 57&f=false
Möjligt att det var normal startprocedur i Sverige?
Möjligt att det var normal startprocedur i Sverige?
Stellan Schroeder Englund
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Stellan! Jag är ganska övertygad om att det inte var med någon av ovan nämnda metoder. Jag är ganska säker på att man startade motorerna med isopropylnitrat, ett flytande bränsle som brinner under kraftig gasutveckling. Principen är samma som för krutstart men lättare att hantera eftersom man inte behöver hantera enskilda patroner utan fyller vätskan i en liten tank. Hälsovådligt, illaluktande och helt, helt underbart nostalgiskt!Stellan skrev:Härlig miljöbild med stugan, plattan och hangaren. Bra bevis på sjavigheten. Startades motorerna med el, luft eller de där rökiga krutpatronerna?
Hälsningar
Magnus
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Magnus! Kan man använda isoplruoirgkhrogjhegläkerg-soppan till mitt Trangiakök? Ang TP så får jag kontakta någon som kanske vet... återkommer.
Stellan Schroeder Englund
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Självklart kan du använda Isopropylnitrat till Trangiaköket. Åtminstone en gång...Stellan skrev:Magnus! Kan man använda isoplruoirgkhrogjhegläkerg-soppan till mitt Trangiakök? Ang TP så får jag kontakta någon som kanske vet... återkommer.
/M
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Kan det inte vara värt det? Känslan av att köra samma medel på Trangian som man en gång använde till Canberran måste ju överstiga eventuella små olägenheter?magnusf skrev:Självklart kan du använda Isopropylnitrat till Trangiaköket. Åtminstone en gång...Stellan skrev:Magnus! Kan man använda isoplruoirgkhrogjhegläkerg-soppan till mitt Trangiakök? Ang TP så får jag kontakta någon som kanske vet... återkommer.
/M
Nåja. Åter till Canberran: Kan startproceduren vara förklaringen till att alla Canberror blev så omotiverat skitiga på framkroppen, ett band som går tvärs över hela flygkroppen bakom framhjulsluckorna men strax före vingarna? Eller har någon en annan teori?
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Här är en bra bild som visar klockslagen som utpyset sker i http://www.airliners.net/photo/0807904/M/ För övrigt är inga plan omotiverat skitiga, hur kul vore det med rena flygplansmodeller?
Ed. ser inga hål eller luckor som motsvarar de klockslag som utpyset sker på den brittiska maskinen http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 373b4cfc03
Ed 2. Hittade detta vid en googling "The exhausts from the engines starting cartridges on the fore part of the engine cowling was "camouflaged" by a painted black tapered triangle. " Se http://www.spyflight.co.uk/tp52.htm. Har inte du några trianglar?
Ed. ser inga hål eller luckor som motsvarar de klockslag som utpyset sker på den brittiska maskinen http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 373b4cfc03
Ed 2. Hittade detta vid en googling "The exhausts from the engines starting cartridges on the fore part of the engine cowling was "camouflaged" by a painted black tapered triangle. " Se http://www.spyflight.co.uk/tp52.htm. Har inte du några trianglar?
Stellan Schroeder Englund