Klona plast

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Klona plast

Inlägg av Pyret »

Hej!

Jag står inför ett dilemma att jag har en vagn (1/35) där det termiska siktet Namut ingår men skulle även behöva en ytterligare en dito till en annan vagn.

Har ngn ett förslag på hur jag får denna detalj att föröka sig till två? Kommer man inte undan att gjuta en form av siktesmodulen och därefter leka med resin?

Finns det ingen annnan lösning på detta problem? I mina enkla tankar borde man kunna kleta in plastbiten i ngn form av släppmedel och kladda på vanligt byggsilikon(eller annan lämplig konsumentartikel) som man låter härda. Och därefter fyller man silikonformen med ngt lättflytande spackel eller motsvarande? Gör man bara tillräckligt bra (och kanske många) lufthål borde man ju kunna få till en full fyllnadsgrad utan luftbubblor?

Är jag helt dömmihövvet som tänker så här? Kanske, men det är ju förvisso bara att prova ;)

Mvh
Christian
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Klona plast

Inlägg av Pyret »

100 visningar men ingen kommentar?

Tycker ngn att jag är korkad som tror att ovan fungerar går det utmärkt att säga det ;)....
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Klona plast

Inlägg av SvenYoung »

Hej Christian!

Jag är ingen expert på området, men om man ändå tar fram en silikonform så borde den kunna användas för att gjuta upp delen i resin. Låter enklast att göra så.

Ett annat alternativ vore att använda orginaldelen som referens och scratchbygga en till, men jag är osäker på hur komplext ett termiskt sikte Namut är.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klona plast

Inlägg av Stellan »

Pyret skrev:100 visningar men ingen kommentar?

Tycker ngn att jag är korkad som tror att ovan fungerar går det utmärkt att säga det ;)....
Hej C,

kan ju vara så att vag ämnestitel och okunskap om just kloning leder till 0 svar. Min anledning till att inte svara i alla fall.

Tror inte att någon tycker att du är korkad som söker svar på ett forum som detta, det är ju det som är ett av syftena med det.
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Klona plast

Inlägg av Lennart »

Kan du inte bygga/tillverka en egen kopia av siktet?Lennart
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Klona plast

Inlägg av Janne Nilsson »

Det här tror jag kan vara bra för dig?

http://www.coolminiornot.com/shop/tools ... -mold.html

Lätt att arbeta med, billig och återanvändbar.
Använd med Gips, Magic sculpt eller dylikt eller Resin.

Inte lika krängbart eller tar detaljer riktigt lika bra som Silikon men klart användbar för våra syften.

Sen skall man inte glömma bort att detta forum inte är lika trafikerat som andra forum plus att få känner sig säkra eller allvetande när det rör sig om silikon, gjutning mm.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Klona plast

Inlägg av jonaszett »

På (i princip) tvådimensionella objekt……
Kan man göra som du säger
1 tunt med släppmedel (vasselin) på originaldelen det som skall bli utsida neråt i formen
2 packnings eller bygg-silikon (jag har bara gjort med packnings) i ett första tunt lager som får härda ordentligt.
Lägg silikonet på det som blir framsida, sidor och 1-2 mm på baksidan
3Fortsätt att bygga upp silikonet i tunna lager till önskad tjocklek.
4 när formen är klar kan du börja gjuta, vill du inte köra med Resin kan du testa med ”styren soppa”
Recept på ”styren-soppa” a’la Z
Tag ett trasigt CD-fodral (utan skiva)
Klipp det med en kraftig sax (plåt)i smala remsor(blir små bitar)
Lägg bitarna i en ren glasburk med tätt lock.
Häll på Etylacetat (EA) så att det nästan täcker klippet
På med locket vänta nån dag tills styrenet smält och blivit en klar ”vätska”
Soppan är klar att använda(nästan)
Nu kan du sakta börja bygga upp delarna lager för lager med ”soppa”.
Dom första lagren kan det vara klokast att späda soppan ytterligare med EA
för att soppan skall komma in i alla hörn och vrår.
lagren skall inte vara tjockare än ett tjockt” penselfärgs”-lager
låt alltid lagren stelna rakt igenom innan nästa lager.
räkna med kanske 3-4 lager förtunnad soppa innan det går att köra outspädd.

Det som är problemet är när man vill ha tjocklek på grejerna. Jag har fått hyfsat (tycker jag själv) resultat med bärhjul till en stridsvagn1/35 halvorna till en Vickerskulspruta i 1/28 bakplattan till en Mustangpropeller i 1/32 men själva spinnern blev ett russin.
Om man kan jobba med delar som inte behöver vara tjockare än en vacuum formad del funkar det bra behöver man tjockare grejor blir det nog lättare med resin.
Z
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Klona plast

Inlägg av Pyret »

Great! Tack för alla bra svar! Jonaszett, ska testa detta!

Kan givetvis scratcha en dito också men det vore fint om detta kunde fungera!

Bilder kommer ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Klona plast

Inlägg av magnusf »

Och anledningen att jag inte svarat än är att jag inte suttit vid ett riktigt tangentbord förrän nu :-) !

För länge sedan hade Panduro 2-komponents silikonlera, såg ut som modellera. Man tog två lika stora kulor och masserade ihop dem till en, sedan hade man några minuter på sig att forma den. Björn B (tror jag :-) ) använde sådan för att göra en transmissionskåpa till en Sherman (tror jag :-) ). Sedan petade han (om det nu var Björn :-) ) i Milliput i formen och det funkade förvånadsvärt bra!

Riktiga gjutprylar funkar bättre, det enda problemet med dem är att de kommer i sådana j-a stora förpackningar och därmed blir det dyrt. Att köpa silikon och plast för 1000 spänn för att gjuta av en liten bit är helt poänglöst, man kan lika gärna köpa en ny byggsats och sno biten... Jag har gjutit lite grann men det är inte speciellt kul att hålla på, det är rätt slabbigt och kladdigt. Jag hade lite prylar här hemma i yrkets vägnar (gjorde prototyper till en designfirma) så då passade jag på att prova lite själv med modellprylarna. Om jag inte minns fel så köpte jag nog fyra kg material: 1 kg vardera av varje komponent av silikonleran, 1 kg vardera av varje komponent av plasten. Jag tror det kostade 1600 eller något ditåt, silikonleran var dyrast. Och till slut, efter att ha gjutit upp några designmodeller till en mässa och en livstidsförbrukning av Spitfireinredningar så hamnade säkert 3,8 kg på kemikalieåtervinningen :-) !

Bild
Avgjutning av inredningsdelar...

Bild
...och ksp-bulor till en Spitfire i 1/72.

Jag tror inte alls det är dumt att prova med "sådant man har hemma eller kan köpa för max någon hundring", speciellt om det är enklare detaljer!

Hälsningar

Magnus
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Klona plast

Inlägg av Janne Nilsson »

Den där silikonleran är klart intressant. Någon som vet var man hittar den och kanske i lite mindre förpackningar?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar